الفرقان ٤
ترجمه
الفرقان ٣ | آیه ٤ | الفرقان ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِفْکٌ»: بدترین دروغ (نگا: نور / ). «اِفْتَرَاهُ»: سرهم کرده است. ساخته و پرداخته نموده است (نگا: آلعمران / ، یونس / ). «قَوْمٌ آخَرُونَ»: گروه دیگری. مراد اهل کتابی است که اسلام را پذیرفته بودند، یا اشخاصی چون عداس، یسار، نصر، ابوفکیهه رومی و ... (نگا: نحل / . «جَآءُوا»: عرب واژههای (جَآءَ) و (أَتی) را به معنی (فَعَلَ) یعنی انجام داد، به کار میبرند (نگا: تفسیر أضواء البیان). «زُوراً»: باطل. بُهتان (نگا: حجّ / ). تنکیر (ظُلْماً) و (زُوراً) برای تعظیم است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴ - ۲۰، سوره فرقان
- حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
- تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
- طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مى خوردو...
- جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
- مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
- مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
- مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
- طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
- پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
- معناى جمله ((كانوا قوما بورا)) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
- رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
- پاسخ دوم به اشكال مشركين
- دو نكته
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...)) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
نکات آیه
۱ - کافران، منکر نزول وحى بر پیامبر(ص) بودند و قرآن را دروغ و ساخته و پرداخته او مى دانستند. (و قال الذین کفروا إن هذا إلاّ إفک افتریه)
۲ - کافران، مدعى مدد رسانى جمعى از مردم غیر مسلمان به پیامبر(ص) در ساختن و پرداختن قرآن (و قال الذین کفروا إن هذا إلاّ إفک افتریه و أعانه علیه قوم ءاخرون) طبق نظر مفسران، مقصود از «قوم آخرون» مردم غیر مسلمان همچون یهود است.
۳ - تهمت و افترا، ابزار و شیوه هاى مبارزه کافران علیه پیامبر(ص) و قرآن (و قال الذین کفروا إن هذا إلاّ إفک افتریه و أعانه علیه قوم ءاخرون)
۴ - واکنش کافران در برابر قرآن و رسالت پیامبر(ص)، رفتارى بس ظالمانه و مزورانه بود. (فقد جاءو ظلمًا و زورًا)
۵ - ستمگرى، باطل گرایى و دروغ پردازى، از نتایج و اثرات کفر به خدا و انکار رسالت پیامبر(ص) (و قال الذین کفروا إن هذا إلاّ إفک ... فقد جاءو ظلمًا و زورًا) «زور» به معناى سخن باطل و دروغ است (لسان العرب).
۶ - تهمت و افترا زدن کافران به گناهى که تنها خود مرتکب آن بودند، از شیوه هاى آنان در مبارزه، علیه پیامبراسلام(ص) (و قال الذین کفروا إن هذا إلاّ إفک افتریه ... فقد جاءو ظلمًا و زورًا) برداشت یاد شده از آن جا استفاده مى شود که کافران، پیامبراسلام(ص) را متهم به دروغ گویى مى کردند; در حالى که خود، دروغ پرداز بودند و به دروغ و به ناحق، قرآن را ساخته و پرداخته آن حضرت مى شمردند.
۷ - خداوند، مدافع حریم شخصیت پیامبر(ص) در مقابل برخوردهاى ظالمانه و مزوّرانه کافران (و قال الذین کفروا إن هذا إلاّ إفک ... فقد جاءو ظلمًا و زورًا)
۸ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله «إفک افتراه» قال: الإفک الکذب; از امام باقر(ع) روایت شده است که درباره قول خدا: «إفک افتراه» فرمود: افک به معناى دروغ است». ۱- تفسیر قمى، ج ۲، ص ۱۱۱; نورالثقلین، ج ۳، ص ۵، ح ۲۰.
موضوعات مرتبط
- خدا: حمایتهاى خدا ۷
- دروغ: عوامل دروغ ۵
- ظلم : عوامل ظلم ۵
- قرآن: تهمت به قرآن ۳، ۸; دشمنان قرآن ۴; مبارزه با قرآن ۳; مکذبان قرآن ۱; موضعگیرى علیه قرآن ۴
- کافران: تهمتهاى کافران ۱، ۲، ۳، ۶; دشمنى کافران ۳، ۴، ۶، ۷; روش مبارزه کافران ۳، ۶; کافران و قرآن ۱; کافران و محمد(ص) ۱; گناه کافران ۶; موضعگیرى ظالمانه کافران ۴
- کفر: آثار کفر به خدا ۵
- گرایشها: عوامل گرایش به باطل ۵
- محمد(ص): آثار تکذیب محمد(ص) ۵; تکذیب وحى به محمد(ص) ۱; تهمت امداد به محمد(ص) ۲; تهمت به محمد(ص) ۱، ۳، ۶; حامى محمد(ص) ۷; دشمنان محمد(ص) ۳، ۴، ۶، ۷; مبارزه با محمد(ص) ۳، ۶; موضعگیرى علیه محمد(ص) ۴