الإسراء ٧٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۲۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

اگر چنین می‌کردی، ما دو برابر مجازات (مشرکان) در زندگی دنیا، و دو برابر (مجازات) آنها را بعد از مرگ، به تو می‌چشاندیم؛ سپس در برابر ما، یاوری برای خود نمی‌یافتی!

|در آن صورت حتما تو را دو چندان [در اين‌] زندگى و دو چندان را [بعد از] مرگ عذاب مى‌چشانديم، آن‌گاه در برابر ما براى خود ياورى نمى‌يافتى
در آن صورت، حتماً تو را دو برابر [در] زندگى و دو برابر [پس از] مرگ [عذاب‌] مى‌چشانيديم، آنگاه در برابر ما براى خود ياورى نمى‌يافتى.
و در آن صورت به تو جزاء این عمل را می‌چشاندیم و عذاب تو را در حیات دنیا و پس از مرگ مضاعف می‌گردانیدیم و آن‌گاه از (قهر و خشم) ما بر خود هیچ یاوری نمی‌یافتی.
در آن صورت دو برابر در دنیا و دو برابر در آخرت عذاب به تو می چشاندیم، آن گاه برای خود در برابر ما یاوری نمی یافتی.
آنگاه تو را دو چندان در دنيا و دو چندان در آخرت عذاب مى‌كرديم و براى خود در برابر ما ياورى نمى‌يافتى.
در آن صورت دو چندان [عذاب‌] در زندگی دنیا و دو چندان پس از مرگ به تو می‌چشاندیم آنگاه برای خود در برابر ما یاوری نمی‌یافتی‌
آنگاه- در صورت گرايش- تو را دو چندان [عذاب‌] در اين زندگى و دو چندان پس از مرگ مى‌چشانديم، و آنگاه براى خويش در برابر ما ياورى نمى‌يافتى.
(و اگر چنین می‌کردی) در این صورت عذاب دنیا و عذاب آخرت (تو) را چندین برابر (می‌ساختیم و) به تو می‌چشاندیم (چرا که گناه بزرگان بزرگ است). سپس در برابر ما یار و یاوری نمی‌یافتی (تا عذاب ما را از تو به دور دارد).
در آن هنگام حتماً تو را چند برابر (در) زندگی و چند برابر (در) مرگ (عذاب) می‌چشاندیم، سپس علیه ما برای یاوری توانمند نمی‌یابی
در آن هنگام می‌چشانیدیمت دو برابر زندگی و دو برابر مردن را سپس نمی‌یافتی برای خویش بر ما یاوری را


الإسراء ٧٤ آیه ٧٥ الإسراء ٧٦
سوره : سوره الإسراء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ضِعْفَ»: دو چندان. چندین برابر. «ضِعْفَ الْحَیَاةِ»: تقدیر چنین است: عَذاباً ضِعْفاً فِی الْحَیَاةِ وَ عَذاباً ضِعْفاً فِی الْمَمَاتِ. یعنی (عَذاباً) موصوف و (ضِعْفاً) صفت بوده است. سپس موصوف حذف گردیده و صفت به جای آن نشسته است و در مقام نیابت به واژه بعد از خود اضافه گشته است.


تفسیر

نکات آیه

۱- هشدار خداوند به پیامبر(ص) مبنى بر اینکه در صورت لغزش از مواضع اصولى خویش، دچار کیفر دو چندان دنیوى و اخروى خواهد شد. (إذًا لأذقنک ضعف الحیوة و ضعف الممات)

۲- هیچ انسانى حتى پیامبر(ص)، از کیفر الهى در صورت تخلف و انحراف از مدار وحى، مصون و ایمن نیست. (إذًا لأذقنک ضعف الحیوة و ضعف الممات)

۳- کمترین لغزش رهبران الهى از مواضع تعیین شده به وسیله وحى، داراى کیفرى دو چندان در دنیا و آخرت (ترکن إلیهم شیئًا قلیلاً. إذًا لأذقنک ضعف الحیوة و ضعف الممات)

۴- نقش مؤثر موقعیت اجتماعى - دینى افراد در تشدید مجازات گناه و انحراف آنان از مدار وحى (و لولا أن ثبّتنک لقد کدتّ ترکن إلیهم ... إذًا لأذقنک ضعف الحیوة و ضعف الممات) به نظر مى رسد که دو چندان شدن مجازات پیامبر(ص) در صورت عدول از مواضع خویش، به خاطر موقعیت آن حضرت بوده است. بنابراین هر کس با چنین موقعیتى دچار گناه شود، مجازاتش دو چندان خواهد شد.

۵- کمترین تمایل به کافران از سوى رهبران دینى، گناهى نابخشودنى و داراى کیفرى مضاعف در دنیا و آخرت (لقد کدتّ ترکن إلیهم شیئًا قلیلاً. إذًا لأذقنک ضعف الحیوة و ضعف الممات)

۶- حمایت خداوند از پیامبر(ص)، منوط به پایدارى او در طریق وحى (و لولا أن ثبّتنک لقد کدتّ ترکن إلیهم شیئًا قلیلاً. إذًا لأذقنک ضعف الحیوة و ضعف الممات)

۷- لحظه مرگ، سرآغاز کیفر اخروى مجرمان (لأذقنک ضعف الحیوة و ضعف الممات) برداشت فوق، از تعبیر «ممات» به جاى «آخرت» و «قیامت» استفاده شده است; یعنى، عذاب دو چندان در ایام مرگ خواهد بود چه در قیامت و چه پیش از آن.

۸- هشدار خداوند به پیامبر(ص) مبنى بر اینکه در صورت مبتلا شدن به کیفر الهى، هیچ یار و مددکارى براى نجات خویش نخواهد داشت. (لقد کدتّ ترکن إلیهم شیئًا قلیلاً...ثمّ لاتجد لک علینا نصیرًا)

۹- انسانها، حتى پیامبران در صورت ابتلا به عذاب الهى، هیچ یار و مددکارى براى نجات خویش نخواهند یافت. (ثمّ لاتجد لک علینا نصیرًا)

۱۰- هیچ گونه قدرتى در مقابل اراده الهى، وجود ندارد. (ثمّ لاتجد لک علینا نصیرًا)

۱۱- خداوند، در برابر هیچ کس مسؤول نبوده و هیچ کس را یاراى چون و چرا کردن با او نیست. (إذًا لأذقنک ... ثمّ لاتجد لک علینا نصیرًا) از اینکه خداوند فرمود: «هیچ کس را نمى یابى که علیه ما و به نفع خود، تو را یارى کند» احتمالاً به این معنا باشد که: اصلاً کسى را یاراى چنین کارى نیست.

۱۲- تمایل به کافران، مایه تنها ماندن انسان و محروم شدن از نصرت خداوند (ترکن إلیهم شیئًا قلیلاً. إذًا لأذقنک ... ثمّ لاتجد لک علینا نصیرًا)

موضوعات مرتبط

  • انسان: نقش اجتماعى انسان ها ۴
  • توحید: توحید افعالى ۱۰
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱۰
  • خدا: انذارهاى خدا ۱، ۸; پرسش از خدا ۱۱; حاکمیت اراده خدا ۱۰;خدا و مسؤولیت ۱۱; زمینه حمایتهاى خدا ۶; عمومیت کیفرهاى خدا ۲; عوامل محرومیت از نصرتهاى خدا ۱۲; مجادله با خدا ۱۱
  • دیندارى: آثار استقامت در دیندارى ۶
  • رهبران دینى: تشدید کیفر رهبران دینى ۳; کیفر لغزش رهبران دینى ۳
  • عذاب: بى یاورى اهل عذاب ۸، ۹; نجات از عذاب ۹
  • عصیان: کیفر عصیان از خدا ۲
  • گرایشها: آثار گرایش به کافران ۱۲; کیفر اخروى گرایش به ظالمان ۵; کیفر دنیوى گرایش به ظالمان ۵
  • گناه: گناه نابخشودنى ۵
  • گناهکاران: مبدأ کیفر اخروى گناهکاران ۷; مرگ گناهکاران ۷
  • مجازات: عوامل تشدید مجازات ۴، ۵
  • محمد(ص): آثار ثبات قدم محمد(ص) ۶; انذار محمد(ص) ۱، ۸; تشدید کیفر محمد(ص) ۱; حامى محمد(ص) ۶; محمد(ص) و خطا ۱
  • مرگ: آثار مرگ ۷

منابع