الحجر ١٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۰۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(اما با این حال،) آنها به آن ایمان نمی‌آورند؛ روش اقوام پیشین نیز چنین بود!

|[با اين حال‌] به آن ايمان نمى‌آورند، و روش پيشينيان نيز [بر اين‌] رفته است [كه پيامبران را تكذيب مى‌كردند]
[كه‌] به او ايمان نمى‌آورند، و راه [و رسم‌] پيشينيان پيوسته چنين بوده است.
لیکن به آن ایمان نمی‌آورند، و البته عادت امم سابقه هم (مانند امت تو بر همین انکار و استهزا نسبت به رسولان و کتب آسمانی) گذشت.
[با این همه] به آن ایمان نمی آورند، و البته روش پیشینیان هم [در مسخره کردن آیات خدا و استهزای پیامبران] به همین صورت بوده است.
به آن ايمان نمى‌آورند و سنت پيشينيان چنين بوده است.
[که‌] به آن ایمان نمی‌آورند، و سنت پیشینیان [نیز چنین‌] گذشته است‌
[و حال آنكه‌] به آن ايمان نمى‌آورند، و آيين و روش پيشينيان [بر اين‌] رفته است [كه پيامبران را تكذيب و نعمت خداوند را ناسپاسى كنند].
آنان بدان ایمان نمی‌آورند (چون در شهوات غوطه‌ورند و باطلگرایند نه حقّگرا) و شیوه‌ی اقوام پیشین هم بر این بوده است.
بدان ایمان نمی‌آورند، و راه و رسم پیشینیان پیوسته چنان بوده است.
ایمان نیارند بدان حالی که گذشت آئین پیشینیان‌


الحجر ١٢ آیه ١٣ الحجر ١٤
سوره : سوره الحجر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَ قَدْ خَلَتْ ...»: شیوه اقوام پیشین نیز چنین بوده است. شیوه خدا درباره پیشینیان هم بر این بوده است که آنان را مدّت زمانی مهلت داده است و سپس نابودشان ساخته و به عذاب دردناک گرفتارشان نموده است.


تفسیر

نکات آیه

۱- کافران مجرم مکه، على رغم دریافت آیات قرآن، به آن ایمان نیاوردند. (کذلک نسلکه فى قلوب المجرمین . لایؤمنون به) برداشت فوق، بنابراین است که جمله «لایؤمنون به» جمله تفسیریه براى «المجرمین» باشد.

۲- خداوند آیات قرآن را، على رغم تصمیم کافران مکه بر ایمان نیاوردن، در قلب آنان رسوخ داد. (کذلک نسلکه فى قلوب المجرمین . لایؤمنون به) برداشت فوق، مبتنى بر این است که جمله «لایؤمنون به» جمله حالیه براى «المجرمین» باشد.

۳- به صِرف هدایت ناپذیرى افراد یا اقوام، نباید از ابلاغ تعالیم الهى به آنان خوددارى کرد. (کذلک نسلکه فى قلوب المجرمین . لایؤمنون به)

۴- اقوام هدایت ناپذیر پیشین، على رغم دریافت آیات الهى به آنان، ایمان نیاوردند. (لایؤمنون به و قد خلت سنة الأولین)

۵- برخورد اقوام پیشین با انبیا، همواره با استهزا و تمسخر همراه بود. (کانوا به یستهزءون ... و قد خلت سنة الأولین)

۶- واکنش هدایت ناپذیران مجرم در برابر انبیاى الهى، همگون و مشابه بوده است. (کذلک نسلکه فى قلوب المجرمین . لایؤمنون به و قد خلت سنة الأولین)

۷- هلاکت و نابودى اقوام و مردم هدایت ناپذیر و تبهکار، از سنتهاى خداوند (لایؤمنون به و قد خلت سنة الأولین) همان گونه که مفسران احتمال داده اند، مراد از «سنة» مى تواند سنت خدا در هلاکت اقوام هدایت ناپذیر باشد.

۸- خداوند، تسلّى بخش پیامبر(ص) در برابر برخوردهاى تمسخرآمیز کافران مکه (و ما یأتیهم من رسول إلاّ کانوا به یستهزءون. کذلک نسلکه فى قلوب المجرمین . لایؤمنون به و قد خلت سنة الأولین) آیات قبل، درباره برخورد عنادآلود کفار مکه با نبوت پیامبراکرم(ص) بود. اینکه در این آیه ها، برخورد مردمان پیشین با انبیاى الهى را توضیح مى دهد، احتمالاً به جهت یاد شده باشد.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: مکذبان آیات خدا ۴
  • اقوام پیشین: استهزاهاى اقوام پیشین ۵; روش برخورد اقوام پیشین ۵; کفر اقوام پیشین ۴; هدایت ناپذیرى اقوام پیشین ۴
  • انبیا: استهزاى انبیا ۵
  • تبلیغ: آسیب شناسى تبلیغ ۳; شرایط تبلیغ ۳
  • خدا: افعال خدا ۲; سنتهاى خدا ۷
  • قرآن: کافران به قرآن ۱
  • کافران: القای قرآن در قلب کافران ۱
  • کافران مکه: استهزاهاى کافران مکه ۸; کافران مکه و قرآن ۲; کفر کافران مکه ۱; لجاجت کافران مکه ۱
  • گناهکاران: روش برخورد گناهکاران ۶;‌ هماهنگی گناهکاران ۶
  • محمد(ص): استهزای محمد(ص) ۸; دلدارى به محمد(ص) ۸
  • هدایت ناپذیران: روش برخورد هدایت ناپذیران ۶; هدایت ناپذیران و انبیا ۶; هماهنگی هدایت ناپذیران ۶;‌ هلاکت هدایت ناپذیران ۷

منابع