البقرة ١٤٧
ترجمه
البقرة ١٤٦ | آیه ١٤٧ | البقرة ١٤٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُمْتَرِینَ»: شکّکنندگان. از مصدر (إمتراء) و از ماده (مری).
تفسیر
- آيات ۱۴۲ ۱۵۱ بقره
- تغيير قبله از بزرگترين حوادث و از اهم احكام تشريعى بود
- فائده و اثر تغيير قبله و اعتراض يهود و مشركين ، و پاسخ آنها
- در جمله ((لله المشرق و المغرب )) چرا شمال و جنوب ذكر نشده است ؟
- ((امت وسط)) يعنى چه ؟
- مراد از ((شهداء على الناس ))
- ((شهادت )) در آيه ، از حقائق قرآنى است و در موارد متعددى از قرآن ذكر شده
- معناى صحيح ((شهادت )) در آيات قرآنى ،تحمل (ديدن ) حقائق اعمال مردم است
- معناى صحيح ((وسط)) بودن امت واسطه بودن امت بينرسول و مردم است
- غرض خداوند از تغيير قبله
- در برابر سرزنش تفاخر يهود، پيامبر (ص ) منتظر رسيدن حكم تغيير قبله بود
- تغيير قبله از بيت المقدس به كعبه (شطر المسجدالحرام )
- كتاب اهل كتاب مشتمل بر اين حكم تحويل قبله بوده است
- وجه التفات از حضور به عيبت در آيه شريفه
- سه فائده براى حكم قبله
- توضيح اينكه (و لاتمّ نعمتى عليكم ) در آيهتحويل قبله بشارتى است بر فتح مكه
- رد گفتار فوق الذكر و اينكه آيه اشاره اى بر فتح مكه ندارد
- بحث روايتى (شامل رواياتى درباره تغيير قبله و معنى شهدا و...)
- بحث علمى (درباره يافتن جهت قبله و تاريخچه آن )
- بحث اجتماعى (پيرامون فوايد تشريع قبله از نظر فردى و اجتماعى )
- روح و مغز عبادت ، عبوديت درونى است و افعال عبادى قالبهاى تحقق خارجى آن عبوديت است
نکات آیه
۱ - احکام و معارفى حق است که از ناحیه خداوند باشد. (الحق من ربک) «ال» در «الحق» جنسیه و مفید استغراق است; یعنى، هر آنچه حق است از ناحیه خداوند مى باشد. البته به مناسبت مورد، مقصود اصلى احکام و معارف است.
۲ - قوانین بشرى حق محض نبوده و همواره با امورى باطل، آمیخته است. (الحق من ربک) برداشت فوق بر این مبناست که: «ال» در «الحق» همانند، زید الرجل براى استغراق خصایص افراد باشد; یعنى، آنچه تمام ویژگیهاى حق را داراست و به امرى باطل آمیخته نیست، از ناحیه خداوند مى باشد.
۳ - تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه، حق و پیراسته از هرگونه بطلان و ناروایى (الحق من ربک) به دلیل آیات قبل مصداق مورد نظر براى «الحق»، تغییر قبله مى باشد.
۴ - احکام و معارف اسلام، پرتوى از ربوبیت خداوند است. (الحق من ربک)
۵ - ضرورت پذیرش احکام و معارف نازل شده از جانب خدا و پرهیز از شک و تردید در آنها (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین) «امتراء» (مصدر ممترین) به معناى شک کردن و تردید داشتن است.
۶ - تلاشهاى تبلیغى اهل کتاب (یهود و نصارا) بر ضد احکام اسلام، ایجاد کننده زمینه هاى شک و تردید در اذهان مسلمانان صدر اسلام (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین) بر حذر داشتن مسلمانان از شک و تردید، با فعل «فلاتکونن» - که مقرون به نون تأکید است - گویاى این معناست که: زمینه هاى شک و تردید در مسلمانان به وجود آمده بود. از آیات قبل مى توان فهمید که مخالفتهاى اهل کتاب منشأ این تردیدها بوده است.
۷ - یهود و نصاراى عصر بعثت، در تلاشى پى گیر، براى اثبات حقانیت قبله خویش و ناحق جلوه دادن تغییر آن به کعبه (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین)
۸ - شناخت خداوند و افعال او، زداینده شک و تردید در احکام و معارف نازل شده از سوى اوست. (الحق من ربک فلاتکونن من الممترین)
روایات و احادیث
۹ - اصبغ بن نباته از على(ع) روایت کرده که آن حضرت درباره آیه «الحق من ربک ...» فرمود: «... الحق من ربک (انک الرسول إلیهم) فلاتکونن من الممترین ...;[۱] ... تو رسول به سوى آنان هستى، پس هیچ گونه شکى در آن نداشته باش ... ».
موضوعات مرتبط
- احکام: ملاکهاى حقانیت احکام ۱
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۶، ۷; تبلیغ علیه اسلام ۶; منشأ اسلام ۴
- بیت المقدس: قبله بودن بیت المقدس ۳
- جهان بینى: جهان بینى و ایدئولوژى ۸
- خدا: آثار خدا شناسى ۸; مظاهر ربوبیت خدا ۴
- دین: اجتناب از شک در دین ۵; اهمیّت قبول دین ۵; ملاکهاى حقانیت دین ۱; منشأ دین ۱; موانع شک در دین ۸
- شبهات: عوامل شبهات ۶
- قانون: ویژگیهاى قوانین بشرى ۲
- قبله: حقانیت تغییر قبله ۳; مسیحیان و تغییر قبله ۷; یهود و تغییر قبله ۷
- کعبه: قبله شدن کعبه ۳
- محمّد(ص): ایمان محمّد(ص) ۹; نبوت محمّد(ص) ۹
- مسیحیان: تبلیغ مسیحیان علیه اسلام ۶; قبله مسیحیان ۷; مسیحیان و مسلمانان صدر اسلام ۶
- یهود: تبلیغ یهود علیه اسلام ۶; قبله یهود ۷; یهود و مسلمانان صدر اسلام ۶
منابع
- ↑ کافى، ج ۲، ص ۲۸۳، ح ۱۶; نورالثقلین، ج ۱، ص ۱۳۸- ، ح ۴۲۱.