طه ٦٢
ترجمه
طه ٦١ | آیه ٦٢ | طه ٦٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَسَرُّوا النَّجْوَی»: نجوای خود را درباره کار موسی و این که در حق او چه خواهند کرد، از مردم مخفی و نهان داشتند.
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۷۹ سوره طه
- بيان ريشه اعتقادى اين سؤ ال فرعون كه گفت :((فمن ربكما يا موسى ((
- توضيحى پيرامون مذهب بت پرستان ديدگاه آنان درباره خدا و روششان در اتخاذ آلهه وارباب ۲۲۸
- اقوال مختلفى كه درباره مذهب و اعتقاد فرعون نقل شده است
- توضيح نكات و دقائق جواب موسى (عليه السلام ) كه در قالب برهان خلق و هدايت همه چيز رب العالمين را معرفى نمود
- بيان تناسب جواب موسى (ع ) با مقضاى مقام و اشاره به وجوه نادرست مفسرين در معناىآيه
- سؤ ال ديگر فرعون : ((فما بال القرون الاولى (( كه معاد را استعباد كره زير سؤال مى برد
- پاسخ موسى (ع ) از استعباد فرعون امر معاد را
- معناى ذيل آيه ((لا يضل ربى و لا ينسى (( و ارتباط آن با صدر آيه
- تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن
- گفتگو به متهم ساختن موسى (عليه السلام ) به توطئه و ساحرى منجر مى شود...
- موعظه موسى (عليه السلام ) به فرعون و فرعونيان در نهى از بت پرستى
- بازتاب اندرز موسى (عليه السلام ) و عكسالعمل مردم در برابر آن
- مشاوره فرعون با ايادى خود و اتخاذ تصميمهاى محرمانه
- ترغيب و ترهيب مردم توسط فرعون در مقابله با دعوت موسى (ع )
- روياروئى موسى (ع ) با ساحران در روز موعود
- معناى جمله :((فاوجس فى نفسه خيفه موسى (( و وجوهى كه درباره مقصود از نگران شدن موسى (عليه السلام ) بعد از مشاهده سحر ساحران گفته شده است
- غلبه موسى (عليه السلام ) به ساحران و ايمان آوردن آنان
- ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند
- عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران بخداىمتعال
- جواب بليغ مؤ منان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد
- فرعون و ساحران ، و دو ديدگاه مختلف مادى و الهى
- دنباله پاسخ ساحران كه از توبه حقيقى آنان حكايت مى كند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - هشدارهاى موسى(ع) به فرعونیان در صحنه مقابله، موجب بروز اختلاف و تنش در میان آنان گردید. (ویلکم لاتفتروا ... فتنزعوا أمرهم بینهم) «فاء» در «فتنازعوا» دال بر این نکته است که بلافاصله پس از هشدارهاى موسى(ع) در صحنه مقابله، بین فرعونیان نزاع و کشمکش به وجود آمد.
۲ - حضور برخى از افراد حق طلب و نصیحت پذیر در صفوف فرعونیان (فتنزعوا أمرهم بینهم ) اختلاف نظر فرعونیان در باره موسى(ع)، نشان از متمایل شدن برخى از فرعونیان به موسى(ع) در روز مقابله دارد.
۳ - فرعونیان، براى تصمیم در باره امور مهم و اساسى، روش مشورتى داشتند. (فتنزعوا أمرهم بینهم ) بروز تنازع در میان فرعونیان، نشان از آن دارد که آنان خود را تابع بى چون و چراى فرعون نمى دانستند; بلکه در امور مهم براى خود حق نظر و رأى، قائل بودند.
۴ - فرعونیان، اختلاف نظر خویش در باره موسى(ع) را به شدت از مردم پنهان مى کردند. (فتنزعوا ... و أسرّوا النجوى ) «نجوا» به معناى سخن پنهانى و درگوشى است. «أسرّوا» نیز; یعنى، پنهان ساختند. پنهان ساختن نجوا - که خود نیز نهان است - نشان از شدت پنهان کارى فرعونیان در امور مربوط به موسى(ع) دارد.
۵ - فرعونیان، با پنهان نگه داشتن اختلاف نظر خود در باره موسى(ع)، از دست یابى مردم به گفته هاى محرمانه آنان، پیشگیرى کردند. (فتنزعوا ... و أسرّوا النجوى ) «ال» در «النجوى» عهد ذکرى و اشاره به نزاع و گفته هاى رد و بدل شده بین فرعونیان دارد و فعل «أسرّوا»، مى رساند که آن را از دیگران پوشیده داشته و نگذاشتند کسى به آن پى ببرد.
۶ - نجواهاى فرعونیان با یکدیگر، براى رفع اختلاف و تنش و ایجاد وحدت در صفوف خود بود. (فتنزعوا ... و أسرّوا النجوى )
۷ - فرعونیان، با اتفاق نظر بر لزوم مقابله با موسى(ع)، در باره روش آن اختلاف نظر داشتند. * (فتنزعوا أمرهم ... و أسرّوا ) از فعل «أسرّوا» استفاده مى شود که طرفین نزاع، خواهان مخفى ماندن گفت وگوهاى خود بودند و آنچه رسماً به مردم اعلام شد - چنانچه مطالب آیه بعد گفته فرعونیان به مردم باشد - گفته مشترک آنان بوده که به منظور مقابله با موسى(ع) و خنثى سازى فعالیت او، القا شده بود. کلمه «أمرهم» - که نزاع را در مورد امور فرعونیان قرار داده - تأییدى براین نکته است.
موضوعات مرتبط
- فرعونیان: آثار انذار فرعونیان ۱; اتحاد فرعونیان ۷; اختفاى اختلاف فرعونیان ۴، ۵; اختلاف فرعونیان ۷; حق طلبان فرعونیان ۲; زمینه اختلاف فرعونیان ۱; زمینه حل اختلاف فرعونیان ۶; صفات فرعونیان ۳; فلسفه نجواى فرعونیان ۶; مشورت در فرعونیان ۳; موعظه پذیران فرعونیان ۲
- موسى(ع): آثار انذارهاى موسى(ع) ۱; روش مبارزه با موسى(ع) ۷; قصه موسى(ع) ۱ ، ۴، ۵، ۷