روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۴

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۰:۵۷ توسط Move page script (بحث | مشارکت‌ها) (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۴ را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۴ منتقل کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، بَابُ النَّوَادِرِ وَ هُوَ آخِرُ أَبْوَابِ الْكِتَاب-وَ مِنْ أَلْفَاظِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُوجَزَةِ الَّتِي لَمْ يُسْبَقْ إِلَيْهَا

و روي احمد بن محمد بن سعيد الكوفي قال حدثنا علي بن الحسن بن فضال عن ابيه عن ابي الحسن علي بن موسي الرضا ع قال :

لِلْإِمَامِ عَلاَمَاتٌ يَكُونُ أَعْلَمَ اَلنَّاسِ وَ أَحْكَمَ اَلنَّاسِ وَ أَتْقَى اَلنَّاسِ وَ أَحْلَمَ اَلنَّاسِ وَ أَشْجَعَ اَلنَّاسِ وَ أَسْخَى اَلنَّاسِ وَ أَعْبَدَ اَلنَّاسِ وَ يُولَدُ مَخْتُوناً وَ يَكُونُ مُطَهَّراً وَ يَرَى مِنْ خَلْفِهِ كَمَا يَرَى مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاَ يَكُونُ لَهُ ظِلٌّ وَ إِذَا وَقَعَ عَلَى اَلْأَرْضِ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَقَعَ عَلَى رَاحَتَيْهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ لاَ يَحْتَلِمُ‏ وَ تَنَامُ عَيْنُهُ وَ لاَ يَنَامُ قَلْبُهُ وَ يَكُونُ مُحَدَّثاً وَ يَسْتَوِي عَلَيْهِ دِرْعُ‏ رَسُولِ اَللَّهِ ص‏ وَ لاَ يُرَى‏ لَهُ بَوْلٌ وَ لاَ غَائِطٌ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ وَكَّلَ اَلْأَرْضَ بِابْتِلاَعِ مَا يَخْرُجُ مِنْهُ وَ تَكُونُ رَائِحَتُهُ أَطْيَبَ مِنْ رَائِحَةِ اَلْمِسْكِ وَ يَكُونُ أَوْلَى بِالنَّاسِ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَشْفَقَ عَلَيْهِمْ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أُمَّهَاتِهِمْ وَ يَكُونُ أَشَدَّ اَلنَّاسِ تَوَاضُعاً لِلَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ يَكُونُ آخَذَ اَلنَّاسِ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ وَ أَكَفَ‏ اَلنَّاسِ عَمَّا يَنْهَى عَنْهُ وَ يَكُونُ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاباً حَتَّى إِنَّهُ لَوْ دَعَا عَلَى صَخْرَةٍ لاَنْشَقَّتْ بِنِصْفَيْنِ وَ يَكُونُ عِنْدَهُ سِلاَحُ‏ رَسُولِ اَللَّهِ ص‏ وَ سَيْفُهُ ذُو اَلْفَقَارِ وَ يَكُونُ عِنْدَهُ صَحِيفَةٌ يَكُونُ فِيهَا أَسْمَاءُ شِيعَتِهِ إِلَى‏ يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ صَحِيفَةٌ فِيهَا أَسْمَاءُ أَعْدَائِهِ إِلَى‏ يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ تَكُونُ عِنْدَهُ‏ اَلْجَامِعَةُ وَ هِيَ صَحِيفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً فِيهَا جَمِيعُ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ وُلْدُ آدَمَ‏ وَ يَكُونُ عِنْدَهُ اَلْجَفْرُ اَلْأَكْبَرُ وَ اَلْأَصْغَرُ إِهَابُ مَاعِزٍ وَ إِهَابُ كَبْشٍ فِيهِمَا جَمِيعُ اَلْعُلُومِ حَتَّى أَرْشِ اَلْخَدْشِ وَ حَتَّى اَلْجَلْدَةِ وَ نِصْفِ اَلْجَلْدَةِ وَ ثُلُثِ اَلْجَلْدَةِ وَ يَكُونُ عِنْدَهُ‏ مُصْحَفُ‏ فَاطِمَةَ ع‏


من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۳ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۹۴۵
روایت شده از : امام رضا عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۴
بخش : باب النوادر و هو آخر أبواب الكتاب-و من ألفاظ رسول الله ص الموجزة التي لم يسبق إليها
عنوان : حدیث امام رضا (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۴ بَابُ النَّوَادِرِ وَ هُوَ آخِرُ أَبْوَابِ الْكِتَاب‏-وَ مِنْ أَلْفَاظِ رَسُولِ اللَّهِ ص الْمُوجَزَةِ الَّتِي لَمْ يُسْبَقْ إِلَيْهَا
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۶ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۷۷

و احمد بن محمّد بن سعيد، ابن عقده كوفىّ در روايت خود گفت: علىّ بن حسن بن فضّال، از پدرش از امام ابو الحسن علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام- براى ما حكايت كرد كه آن امام عليه السّلام فرمود: براى امام علامتهائى است، و آن علامات عبارت از اينست كه او دانشمندترين مردم، و حكيمترين مردم، و پرهيزگارترين مردم، و حليمترين مردم، و شجاعترين مردم، و سخى‏ترين مردم، و عابدترين مردم است، و او ختنه كرده متولّد مى‏شود، و پاك و پاكيزه ميباشد، و از پشت سرش بمانند پيش رويش مى‏بيند، و او سايه ندارد، و چون از شكم مادرش بر زمين قرار گيرد، بر روى دو كف دستش قرار ميگيرد، در حالى‏ که صدايش را به أداء شهادتين بلند ميكند، و او محتلم نميشود، و چشمش بخواب ميرود ولى دلش بخواب نميرود، و او محدّث است (يعنى از غيب با او سخن ميگويند) و زره رسول خدا بقامتش مى‏برازد، و هيچ گاه بول يا غائطى از او ديده نميشود، زيرا خداوند عزّ و جلّ زمين را ببلعيدن آنچه از او خارج شود مكلّف ساخته است، (يعنى در محلّى كه در معرض ديد ديگران است به استنجا نمى‏نشيند، بلكه در جايى كه چاهك و كنيف دارد تخلّى مى‏كند و از ديد ديگران مدفوعش پنهان مى‏شود، بر خلاف غالب مردم عرب آن زمان كه در پس ديوار روى زمين و محلّ ديد ديگران قضاء حاجت مى‏كردند) و بوى او از بوى مشك خوشتر است، و او نسبت بمردم از خودشان اولى و احقّ است، و از پدران و مادرانشان در باره ايشان مهربانتر و دلسوزتر است، و او در برابر خداى- جلّ ذكره- از همگى مردم تواضعتر است، و آنچه را كه بگويد خود عاملتر، و از منهيّات خود خويشتن‏دارتر است، و دعايش مستجابست، حتّى اينكه اگر بر صخره‏اى دعا كند، هر آينه بدو نيم مى‏شود، و سلاح رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و شمشير آن حضرت ذو الفقار نزد او است، و صحيفه‏اى ديگر كه نام دشمنانش تا روز قيامت در آن مكتوب و محفوظست، «و جامعه» كه صحيفه‏اى بطول هفتاد ذراع، و مشتمل بر همگى نيازمنديهاى اولاد آدم است، و همچنين‏ جفر اكبر و جفر اصغر كه پوست بزى و پوست قوچى است و همگى علوم، حتّى ارش خراش، و حتّى زدن يك يا نيم يا ثلث تازيانه در آن ثبت شده، و همچنين مصحف فاطمه زهراء سلام اللَّه عليها نزد او است.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)