الرحمن ٤١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

مجرمان از چهره‌هایشان شناخته می‌شوند؛ و آنگاه آنها را از موهای پیش سر، و پاهایشان می‌گیرند (و به دوزخ می‌افکنند)!

|تبهكاران به سيمايشان شناخته مى‌شوند، پس موى پيشانى و پاها [ى آنها] گرفته مى‌شود [تا به دوزخ افكنده شوند]
تبهكاران از سيمايشان شناخته مى‌شوند و از پيشانى و پايشان بگيرند.
(آن روز) بدکاران به سیمایشان شناخته شوند، پس موی پیشانی آنها را با پاهایشان بگیرند (و در آتش دوزخ افکنند).
گناهکاران به نشانه هایشان شناخته می شوند، پس آنان را به موهای پیش سرو به پاهایشان می گیرند [و به آتش می اندازند.]
كافران را به نشان صورتشان مى‌شناسند و از موى جلو سر و پاهايشان مى‌گيرند.
گناهکاران با نشانه‌هایشان شناخته شوند، آنگاه از موهای پیشانی و پاهایشان گرفته [و به دوزخ افکنده‌] شوند
بزهكاران به نشان رويشان- سياه رويى- شناخته شوند، پس به موهاى پيشانى و پاهاشان گرفته شوند.
گناهکاران با قیافه‌هایشان شناخته می‌شوند، و ایشان با سرها و پاها گرفتار می‌گردند.
تبهکاران از سیمایشان شناخته می‌شوند و از پیشانی‌هایشان و پاهایشان گرفته می‌شوند.
شناخته شوند گنهکاران به نشانیشان (به چهره‌شان) پس گرفته شوند پیشانیها و قدمها


الرحمن ٤٠ آیه ٤١ الرحمن ٤٢
سوره : سوره الرحمن
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«النَّوَاصِی»: جمع نَاصِیَة، جلو سر. پیشانی. کاکل. «الأقْدَامِ»: جمع قَدَم، پاها. «یُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِی وَ الأقْدَامِ»: سراپا به غل و زنجیر کشیده می‌شوند. فرشتگان سرهای ایشان را و پاهای آنان را می‌گیرند و کشان کشان با خود می‌برند، و یا به میان دوزخشان می‌اندازند (نگا: علق / ). «یُؤْخَذُ»: نائب فاعل آن (بِالنَّوَاصِی وَالأقْدَامِ) است، این است که به صورت مفرد آمده است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - شناخته شدن مجرمان به وسیله علامت هاى چهره آنان در قیامت (یعرف المجرمون بسیمهم) «سیما» به معناى مطلق علامت است. مراد از آن در آیه شریفه علامتى است که در چهره مجرمان دیده مى شود.

۲ - مشخص و محرز بودن گناهان جن و انس در قیامت، بدون بازجویى (فیومئذ لایسل عن ذنبه إنس و لاجانّ ... یعرف المجرمون بسیمهم)

۳ - قیامت، روز آشکار شدن اسرار و عیان گشتن نهان ها (یعرف المجرمون بسیمهم)

۴ - پاها و موهاى جلوى سر مجرمان، در چنگ مأموران قیامت(براى افکندن در دوزخ) (فیوخذ بالنوصى و الأقدام)

۵ - مجرمان گردن فراز دنیا، داراى وضعى خفت بار و ذلیلانه در قیامت (فیوخذ بالنوصى و الأقدام) گرفتار شدن کافران با موهاى سر و با پاهایشان، حکایت از مقهور بون کامل آنان و ذلت ایشان در قیامت دارد.

۶ - ظهور علامت هاى جرم در چهره مجرمان، زمینه شناسایى آنان از سوى مأموران عذاب (یعرف المجرمون ... فیؤخذ بالنوصى و الأقدام)

۷ - مؤاخذه و کیفر خلایق (جن و انس)، در قیامت براساس جرم آنان است. (یعرف المجرمون بسیمهم فیؤخذ بالنوصى و الأقدام)

۸ - کفر و شرک، جرمى بزرگ و کیفرآور در قیامت (یعرف المجرمون بسیمهم فیؤخذ بالنوصى و الأقدام) توصیف کافران و مشرکان، به «جرم پیشه»، مى تواند بیانگر برداشت یاد شده باشد.

موضوعات مرتبط

  • انسان: گناه انسان ۲; ملاک مؤاخذه اخروى انسان ۷
  • جن: گناه جن ۲; ملاک مؤاخذه اخروى جن ۷
  • جهنم: نگهبانان جهنم ۴
  • شرک: کیفر اخروى شرک ۸; گناه شرک ۸
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۱، ۲، ۳; مؤاخذه در قیامت ۲; ویژگیهاى قیامت ۱، ۲، ۳
  • کفر: کیفر اخروى کفر ۸; گناه کفر ۸
  • کیفر: تناسب کیفر با گناه ۷
  • گناهان کبیره :۸
  • گناهکاران: ذلت اخروى گناهکاران ۵; شناسایى گناهکاران ۱، ۶; کیفیت ورود گناهکاران در جهنم ۴; گرفتن پاى گناهکاران ۴; گرفتن موى سر گناهکاران ۴; گناهکاران در قیامت ۱، ۲، ۵; نشانه هاى صورت گناهکاران ۱، ۶
  • ملائکه: ملائکه عذاب و گناهکاران ۶
  • نظام کیفرى :۷

منابع