الزخرف ٥٨
ترجمه
الزخرف ٥٧ | آیه ٥٨ | الزخرف ٥٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَآلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ»: آیا معبودهای ما بهترند یا عیسی؟ دو چیز مراد است: الف - شما که بتهای ما را بدتر از عیسی میدانید. ب - عیسی بدون پدر متولّد شده، بتهای ما که دختران خدا و فرشتگان اویند بدون پدر و مادر آفریده شدهاند و بهترند. «جَدَلاً»: جدال و خصومت. کشمکش و نزاع باطل (نگا: کهف / ). مفعولٌله و یا این که حال است و به معنی مُجَادِلینَ میباشد. «خَصِمُونَ»: جمع خَصِم، دشمن سرسخت. معنی دیگر آیه: مشرکان میگویند: آیا معبودهای ما بهترند یا عیسی؟ (عیسی چون پدر نداشته از طرف مسیحیان پرستش شده و کارشان بجا است، ما هم معبودهای خود را میپرستیم، چرا که هُبَل و لات و منات و عزّی دختران خدا و فرشتگان اویند، و چون بدون پدر و مادر آفریده شدهاند معلوم است که بهترند) و ...
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۶۵، سوره زخرف
- تفسير و شاءن نزول آيه : ((و لما ضرب ابن مريم مثلا اذا قومك منه يصدون )) و وجوه مختلفى كه در اين باره گفته اند
- سخن ديگر مفسرين در تفسير آيه شريفه
- نقد و بررسى روايت مذكور
- توجيهات ديگرى براى آيه و اشكالات آنها
- گفتار طبرسى در مجمع البيان بعد از نقل وحده تغيير آيه
- ردّ استبعاد كمالات عيسى (ع ) توسط مشركين ، و بيان امكان تزكيه انسان تا سر حدّ ملكگونه شدن
- مقصود از اينكه ((عيسى علم به قيامت است ))
نکات آیه
۱ - مجادله مشرکان مکه با پیامبر(ص)، در مقایسه معبودهاى خویش با عیسى(ع) (و قالوا ءألهتنا خیر أم هو)
۲ - مشرکان مکه، داراى معبودهایى متعدد (ءألهتنا خیر)
۳ - وجود اعتقاد و باور به الوهیت عیسى(ع) در جامعه عصر بعثت (و قالوا ءألهتنا خیر أم هو)
۴ - مشرکان مکه، معتقد به برترى فرشتگان بر عیسى(ع)* (و جعلوا الملئکة ... و قالوا لو شاء الرحمن ما عبدنهم ... ءألهتنا خیر أم هو) از آیه نوزده و بیست همین سوره استفاده مى شود که مصداق مورد نظر مشرکان از «الهة» ملائکه بوده است.
۵ - مباحثات و مجادلات بى پایه و بى مبنا، امرى ناشایست و نکوهیده (ما ضربوه لک إلاّ جدلاً) لحن نکوهش آمیز آیه شریفه، بیانگر مطلب بالا است.
۶ - مقایسه میان بت ها و عیسى بن مریم(ع)، حرکتى جدلى از سوى مشرکان مکه (ما ضربوه لک إلاّ جدلاً) در مکتب پیامبر(ص) سخن از الوهیت عیسى(ع) به میان نیامده بود تا مشرکان او را با آلهه خود مقایسه کنند.
۷ - فهم نادرست و بیان مغالطه آمیز مشرکان، از نظریه قرآن درباره عیسى بن مریم(ع) (ما ضربوه لک إلاّ جدلاً) بیان قرآن درباره تولد، زندگى و مرگ عیسى(ع)، شائبه الوهیت ندارد تا مشرکان او را با آلهه خود مقایسه کنند.
۸ - مشرکان مکه، مردمانى ستیزه جو و بى منطق (بل هم قوم خصمون)
۹ - روحیه پرخاشگرى و ستیزه جویى عامل برخوردهاى غیرمنطقى (ما ضربوه لک إلاّ جدلاً بل هم قوم خصمون) جمله «بل هم قوم خصمون» نشان دهنده روحیه ستیزه جویى و به منزله تعلیل براى جمله «ما ضربوه لک إلاّ جدلاً» است که دلالت بر رفتار غیرمنطقى مشرکان دارد.
۱۰ - روحیه خصومتورزى و تصمیم به مقابله با یک اندیشه، مایه کج فهمى و برداشت نادرست از پیام هاى آن (ما ضربوه لک إلاّ جدلاً بل هم قوم خصمون) با توجه به این که اساساً قرآن درصدد نفى الوهیت عیسى(ع) بوده است، فهم واژگون مشرکان از پیام قرآن و اقدام آنان به مقایسه میان خدایان خود و الوهیت عیسى(ع)، ناشى از خصومتورزى آنان با پیامبر(ص) و قرآن مى باشد.
موضوعات مرتبط
- بتها: قیاس بتها با عیسى(ع) ۱، ۶
- بدفهمى: زمینه بدفهمى ۱۰
- برخورد: عوامل برخورد غیرمنطقى ۹
- دشمنى: آثار دشمنى ۹، ۱۰
- شناخت: آفات شناخت ۱۰
- عقیده: عقیده به الوهیت عیسى(ع) ۳
- مجادله: سرزنش مجادله بى برهان ۵; مجادله درباره عیسى(ع) ۱
- محمد(ص): مجادله با محمد(ص) ۱
- مردم: عقیده مردم مقارن بعثت ۳
- مشرکان: مشرکان و عیسى(ع) ۷; مغالطه مشرکان ۷
- مشرکان مکه: ادعاهاى مشرکان مکه ۱; بى منطقى مشرکان مکه ۸; تعدد معبودان مشرکان مکه ۲; دشمنى مشرکان مکه ۸; عقیده مشرکان مکه ۴; قیاس مشرکان مکه ۶; مجادله مشرکان مکه ۱، ۶
- معبودان باطل: ادعاى برترى معبودان باطل ۱
- ملائکه: برترى ملائکه بر عیسى(ع) ۴