الأحزاب ٣٢
ترجمه
الأحزاب ٣١ | آیه ٣٢ | الأحزاب ٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنِ اتَّقَیْتُنَّ»: برخی این شرط را قید جمله ماقبل دانسته و گفتهاند: شما مثل هیچ یک از زنان عادی مردم نیستید اگر پرهیزگار باشید. بعضی هم به ما بعد مربوط دانستهاند که معنی آن در بالا گذشت. «لا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»: سخن را نازک نکنید و به گونه هوسانگیز و با ادا و اطوار صحبت منمائید و بلکه به طور معمولی و شایسته حرف بزنید.
تفسیر
- آيات ۲۸ - ۳۵، سوره احزاب
- بيان آيات مربوط به همسران رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم )
- مخير كرد پيامبر اكرم (ص ) همسران خود را بين دو امر
- تنها ملاك سعادت و كرامت ((تقوى )) است و هيچ حسب و نسب از آن جمله همسرى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) - ملاك نيست
- اشاره بر مضاعف بودن پاداش و كيفر، زنان پيامبر(ص ) در برابرعمل خوب و بد خود
- دستوراتى چند به همسران پيامبر اكرم (ص )
- ((اهل البيت )) و مخاطب آيه ((يريد الله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا)) چه كسانى هستند؟
- اثبات اينكه مراد از ((اهل البيت )) و مخاطب آيه تطهير، خمسه طيبه (پيغمبر، على ، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام ) هستند
- آيه تطهير بدنبال آيات مربوط به زنان پيامبرنازل شده است
- مفاد آيه تطهير عصمت اهل بيت (ع ) به اراده تكوينى خداوند است
- اشاره به فرق بين اسلام و ايمان و اشاره به اينكه در شريعت اسلام از نظر حرمت وكرامت بين زن و مرد فرق نيست
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به همسران پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم )
- نام و مشخصات همسران و كنيزان رسول الله (ص )
- اغصار اهل بيت (ع ) در پنج تن بنقل از ام سلمه
- روايات متعدد درباره نزول آيه تطهير درباره پنج تن (عليهم السلام ) كه در زير كساىپيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) جمع شده بودند
- رواياتى درباره اينكه رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) مدتى را هر صبح بهدر خانه على (عليه السلام ) مى آمد و ايشان رااهل البيت خطاب مى كرد و آيه تطهير را تلاوت مى فرمود
- چند روايت متضمن اينكه مقصود از اهل بيت رسول الله (صلى الله و آله و سلم ) همسران آنحضرت نيستند
نکات آیه
۱ - همسران پیامبر در صورت رعایت تقوا، با سایر زنان، داراى موقعیتى یک سان نیستند. (ینساء النبىّ لستنّ کأحد من النساء إن اتّقیتنّ)
۲ - همسران پیامبر، از سخن گفتن طنّازانه و با صداى جذّاب، منع شده اند. (فلاتخضعن بالقول)
۳ - همسران پیامبر، موظف بودند از هرگونه رفتار تحریک آمیز جنسى، خوددارى کنند. (فلاتخضعن بالقول فیطمع الذى فى قلبه مرض) فلسفه نهى از طنّازانه سخن گفتن، طمع ورزى نامحرمان ذکر شده است. از چنین حکمتى، استفاده مى شود که رفتار تحریک آمیز جنسى، از سوى آنان ممنوع بود.
۴ - صداى نرم و طنّازانه زنان، موجب طمع قلب هاى بیمار در آنان است. (فلاتخضعن بالقول فیطمع الذى فى قلبه مرض)
۵ - همسان نبودن همسران پیامبر با سایر زنان، دلیل لزوم رعایت دستورهایى ویژه از سوى آنان بود. (لستنّ کأحد من النساء ... فلاتخضعن بالقول ... و قلن قولاً معروفًا)
۶ - توجه دادن زنان پیامبر، به موقعیت و جایگاه شان برانگیزاننده آنان به انجام دادن تکلیف هاى واگذار شده است. (ینساء النبىّ لستنّ کأحد من النساء إن اتّقیتنّ فلاتخضعن بالقول) خطاب مستقیم «یا نساء النبىّ» مى تواند گویاى این نکته باشد که آنان، با توجه به جایگاه خود، دستورالعمل هاى مربوط شان را به خوبى انجام مى دادند.
۷ - تقوا، از جمله ملاک هاى ارزشگذارى است. (لستنّ کأحد من النساء إن اتّقیتنّ)
۸ - باید از هرگونه زمینه سازى گناه، پرهیز کرد. (فلاتخضعن بالقول فیطمع الذى فى قلبه مرض) فرمان اجتناب از طنّازانه سخن گفتن، اگر چه مربوط به همسران پیامبر است، اما چنین امرى، براى آنان خصوصیتى ندارد و چون صدا و سخن یاد شده، صرفاً زمینه ساز گناه است که از آن نهى شده، استفاده مى شود که باید از مقدمه سازى و فراهم کردن زمینه انجام دادن گناه، اجتناب کرد.
۹ - باید زنان، در سخن و نیز صدا، عفت داشته باشند. (فلاتخضعن بالقول فیطمع الذى فى قلبه مرض)
۱۰ - بیمار دلى، باعث طمع ورزى در زنان نامحرم است. (فلاتخضعن بالقول فیطمع الذى فى قلبه مرض)
۱۱ - رفتار جنسى خارج از اعتدال، مثل طمع ورزى در زنان نامحرم، نوعى بیمارى است. (فلاتخضعن بالقول فیطمع الذى فى قلبه مرض)
۱۲ - همسران پیامبر، به سخن گفتن با مردان نامحرم، در صورت رعایت موازین تعیین شده، مجاز بودند. (فلاتخضعن بالقول ... و قلن قولاً معروفًا)
۱۳ - همسران پیامبر، به سخن گفتن با لحنى مناسب و به دور از هرگونه طمع انگیزى نامحرمان موظف بودند. (و قلن قولاً معروفًا) مراد از «قولاً معروفاً» به قرینه «فلاتخضعن» مى تواند سخن گفتن به گونه اى باشد که طمع بیماردلى را برنینگیزاند.
۱۴ - همسران پیامبر، به بر زبان جارى ساختن سخنانى درخور شأن شان و به دور از هرگونه خواسته و یا سخن بیهوده، موظف بودند. (و قلن قولاً معروفًا) احتمال دارد که مراد از «قول معروف» به قرینه «إن کنتنّ تردن الحیاة الدنیا» خواسته ها و سخنانى باشد که در شأن همسرى پیامبر نبوده و پرهیز از سخن گفتن باطل و پوچ باشد.
موضوعات مرتبط
- احکام :۱۲
- ارزشگذارى: ملاک ارزشگذارى ۷
- انحراف جنسى :۱۱
- تقوا: ارزش تقوا ۷
- تکلیف: عوامل مؤثر در عمل به تکلیف ۶
- رفتار: اجتناب از رفتار تحریک آمیز جنسى ۳، ۱۳
- زن: آثار صداى طنّازانه زن ۴; خوشایندى از زن ۱۱; مسؤولیت زن ۹
- سخن: اجتناب از سخن لغو ۱۴; عفت در سخن ۹
- صدا: اجتناب از صداى طنّازانه ۲، ۱۳; عفت در صدا ۹
- قلب: آثار بیمارى قلب ۱۰; قلب هاى بیمار و صداى طنّازانه ۴; موارد بیمارى قلب ۱۱
- گناه: اجتناب از مقدمات گناه ۸
- محمد(ص): برترى همسران محمد(ص) ۱; تقواى همسران محمد(ص) ۱; تکلیف همسران محمد(ص) ۱۲، ۱۳، ۱۴; مسؤولیت همسران محمد(ص) ۲، ۳، ۵، ۶; ویژگیهاى همسران محمد(ص) ۵، ۶
- نامحرم: احکام نامحرم ۱۲; جواز گفتگو با نامحرم ۱۲; شرایط گفتگو با نامحرم ۱۲; عوامل تمایل به نامحرم ۱۰