النور ١٠
ترجمه
النور ٩ | آیه ١٠ | النور ١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَوْلا ...»: جواب (لَوْلا) محذوف و چه بسا تقدیر چنین باشد: وَ لَوْ لا فَضْلُ اللهِ عَلَیْکُمْ، وَ رَحْمَتُهُ بِکُمْ، وَ أَنَّهُ تَوَّابٌ حَکیمٌ، لَوْ لا هذا لَعَنِتُّمْ وَ لَمَا عَرَفْتُمْ هذِهِ الْحُدُودَ، وَ تِلْکَ الأحْکامَ الَّتی بَیَّنَهَا اللهُ لَکُمْ، و ...
تفسیر
- آيات ۱۱۰، سوره نور
- معنا و مورد استعمال كلمه ((سورة )) و مقصود از اينكه فرمود: ((سورة انزلناها وفرضناها))
- بيان حد زناى زانى و زانيه
- معناى اينكه فرمود: ((زانى جز با زانيه يا مشركه نكاح نمى كند، و با زانيه جز زانىيا مشرك ازدواج نمى كند...))
- وجوهى كه درباره اين آيه گفته شده است
- تشريع حد قذف
- بيان حكم ((لعان ))
- چند روايت در باره آيه حد زنا و آيه : ((الزانى لا ينكح الا زانية او مشركة ...)) و شاءن نزول آن .
- رواياتى درباره آيات راجع به قذف و لعان و شاءن نزول آنها
- روايتى در شاءن نزول آيه لعان
نکات آیه
۱- تحریم أکید بى عفتى و زنا، ممانعت سخت از قذف هاى بى دلیل نسبت به زنان پاکدامن، وضع کیفرهاى سنگین براى متخلفان (صد ضربه شلاق در زنا و هشتاد ضربه براى قذف) وتشریع «لعان»، جلوه هایى از فضل و رحمت خدا نسبت به جامعه ایمانى است. (الزانیة و الزانى فاجلدوا... والذین یرمون المحصنت ...فاجلدوهم ... و لولا فضل اللّه علیکم و رحمته) یادآورى فضل و رحمت خدا در آیه شریفه - که در مقام امتنان است - پس از ذکر احکام مربوط به زناکارى و لعان، مى تواند براى بیان جلوه هاى فضل و رحمت الهى باشد.
۲ - فضل و رحمت خداوند، شامل همه افراد امت اسلام (و لولا فضل اللّه علیکم و رحمته)
۳ - پذیرش توبه بندگان از سوى خداوند، توأم با حکمت او است. (أنّ اللّه توّاب حکیم) برداشت یاد شده، از آمدن وصف «حکیم» پس از وصف «توّاب» و ارتباط میان آن دو استفاده مى شود.
۴ - خداوند، تواب (توبه پذیر) و حکیم است. (أنّ اللّه توّاب حکیم)
۵ - رحمت، فضل، توبه پذیرى و حکمت خداوند، جلوگیر مؤمنان از سقوط بر اثر لغزش ها و نادانى هایشان (و لولا فضل اللّه علیکم و رحمته و أنّ اللّه توّاب حکیم) جواب «لولا» محذوف است و آنچه مى تواند محذوف باشد - به قرینه آیات پیشین و نیز آیه ۲۱ همان مضمونى است که در برداشت یاد شده آمده است.
۶ - قوانین اسلامى، احکامى سنجیده، بى عیب و نقص و برخاسته از علم و حکمت الهى (و لولا فضل اللّه علیکم و رحمته و أنّ اللّه توّاب حکیم) برداشت فوق از وصف «حکیم» براى خداوند، پس از بیان یک سلسله از احکام و قوانین در آیات گذشته، به دست مى آید.
۷ - جامعه هاى گرفتار بى بند و بارى جنسى (بى عفتى و زناکارى)، در معرض زوال و نابودى است. (و لولا فضل اللّه علیکم و رحمته و أنّ اللّه توّاب حکیم) برداشت فوق بر اساس این احتمال است که جمله «و لولا فضل اللّه علیکم...» به تقدیر «و لولا فضل اللّه علیکم... لاختل نظام حیاتکم و لهلکتم» باشد; یعنى، «اگر فضل و رحمت خدا نبود ... نظام زندگى شما - با وجود همه فساد و بى بند و بارى - از هم مى پاشید و شما نابود مى شدید».
موضوعات مرتبط
- احکام: فلسفه احکام ۶
- اسماء و صفات: توّاب ۴; حکیم ۴
- توبه: قبول توبه ۳
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۷; عوامل انحطاط جوامع ۷
- خدا: آثار توبه پذیرى خدا ۵; آثار حکمت خدا ۵، ۶; آثار رحمت خدا ۵; آثار علم خدا ۶; آثار فضل خدا ۵; توبه پذیرى خدا ۳; حکمت خدا ۳; نشانه هاى رحمت خدا ۱; نشانه هاى فضل خدا ۱; وسعت رحمت خدا ۲; وسعت فضل خدا ۲
- رحمت: مشمولان رحمت ۲
- زنا: آثار اجتماعى زنا ۷; تشریع حد زنا ۱; حرمت زنا۱
- فضل خدا: مشمولان فضل خدا ۲
- قذف: تشریع حد قذف ۱
- لعان: تشریع لعان ۱
- مؤمنان: موانع لغزش مؤمنان ۵
- مسلمانان: رحمت بر مسلمانان ۲