المؤمنون ٩٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

او دانای نهان و آشکار است؛ پس برتر است از آنچه برای او همتا قرار می‌دهند!

|داناى نهان و آشكار است، پس برتر است از آنچه با او شريك مى‌گردانند
داناى نهان و آشكار، و برتر است از آنچه [با او] شريك مى‌گردانند.
او دانا به عالم غیب و شهود است و ذات پاکش از شرک و شریک که برایش آرند برتر و والاتر است.
[همان] دانای نهان و آشکار؛ پس او از آنچه برایش شریک می گیرند، برتر است.
داناى نهان و آشكارا، از هر چه شريك او مى‌سازند برتر است.
دانای پنهان و پیدا، فراتر است از آنچه شرک می‌ورزند
داناى نهان و آشكارا، پس برتر است از آنچه [با وى‌] انباز مى‌گيرند.
خدا از پنهان و آشکار (همه‌ی آفریدگان) آگاه است (و سرتاسر هستی در قبضه‌ی قدرت او است و نیازی برای اداره‌ی جهان به فرزند و شریک و کمک این و آن ندارد، و) لذا او پاک و دور از آن چیزهائی است که ایشان شریک (خداوند جهان) می‌گردانند.
دانای نهان و آشکار است، پس از آنچه (با او) شریک می‌گردانند بسی برتر است.
دانای نهان و هویدا پس برتر است از آنچه شرک ورزند


المؤمنون ٩١ آیه ٩٢ المؤمنون ٩٣
سوره : سوره المؤمنون
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَعَالَی»: بالاتر و برتر است. بسی دورتر و والاتر است (نگا: انعام / اعراف / .


تفسیر

نکات آیه

۱ - غیب و شهود، در قلمرو علم خداوند (علم الغیب و الشهدة)

۲ - احاطه علمى خدا بر سراسر هستى، بى نیاز کننده او از داشتن شریک (سبحن اللّه عمّا یصفون . علم الغیب و الشهدة)

۳ - شرک، مستلزم ناقص شمردن ذات کامل حق و نسبت دادن جهل و ناآگاهى به ساحت او (سبحن اللّه عمّا یصفون . علم الغیب و الشهدة)

۴ - ساحت خداى یگانه، برتر از آنچه که با او شریک مى گردانند. (فتعلى عمّا یشرکون)

۵ - لزوم تنزیه و مبرّا دانستن خدا از هر گونه شرک (فتعلى عمّا یشرکون)

۶ - «عن أبى عبداللّه(ع) فى قوله عزّوجلّ: «عالم الغیب والشهادة» فقال: الغیب ما لم یکن و الشهادة ما قد کان; از امام صادق(ع) روایت شده است که درباره سخن خداوند - عزّوجلّ - «عالم الغیب و الشهادة» فرمود: «غیب» چیزى است که واقع نشده و «شهادت» چیزى است که محقق گشته است». ۱- معانى الأخبار، ص ۱۴۶، ح ۱; نورالثقلین، ج ۳، ص ۵۵۱، ح ۱۰۹.

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: صفات جلال ۴
  • افترا: افترا به خدا ۳
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۴
  • خدا: احاطه علمى خدا ۱، ۲; تنزیه خدا ۵; خدا و جهل ۳; خدا و شریک ۲، ۴، ۵; دلایل بى نیازى خدا ۲; علم غیب خدا ۱; علو خدا ۴
  • شرک : آثار شرک ۳
  • عالم شهود: مراد از عالم شهود ۶
  • عالم غیب: مراد از عالم غیب ۶

منابع