المؤمنون ٧١
ترجمه
المؤمنون ٧٠ | آیه ٧١ | المؤمنون ٧٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْحَقُّ»: خدا (نگا: نور / ). یعنی اگر خدا برابر خواست مردم به ویژه کفّار رفتار کند، هرج و مرج سراسر جهان را فرا میگیرد و ... حقیقت. آنچه صحیح و درست است و مقابل باطل قرار دارد. «ذِکْر»: قرآن. (نگا: آلعمران / ، حجر / و . شهرت و افتخار و نام و آوازه (نگا: انبیاء / ، زخرف / ). چرا که قرآن به زبان عربها بوده و ملّتها مادام که زبانشان برجا است، ایشان ماندگارند. غیر از این، قرآن عربها را به جهان شناساند و آنان را زنده نگاه داشت و از نوکری به سَروری رساند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْکِ... (۱) قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ... (۰) أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّکَ... (۰) وَ اعْلَمُوا أَنَ فِيکُمْ رَسُولَ... (۰) وَ قَالُوا لَوْ لاَ نُزِّلَ هٰذَا... (۰)
تفسیر
- آيات ۵۵ - ۷۷، سوره مؤ منون
- تاءخير در عذاب كافران و بهره مند ساختن آنان به مال و فرزندان براى املاء و استدراج آنان است نه براى خيرخواهى .
- شرح صفات مؤ منين
- ((خيرات )) در جمله : ((اولئك يسارعون فى الخيرات ...))اعمال صالحه ناشى از اعتقاد حق است .
- بيان اينكه در دين خدا تكليف حرجى نه در اعتقاد و نه درعمل وجود ندارد (لا يكلف الله نفسا الا وسعها)
- فايده وجود نامه اعمال و جواب به شبهه اى كه فخر رازى در اين باره ذكر كرده است .
- اعمال بد مانع از انجام اعمال صالحه است .
- رد عذرهايى كه مشركين براى قبول رسالت پيامبر صلى اللّه عليه و آله آوردند.
- معنائى كه آيه (ولو اتبع الحق اهدائهم لفسدت السموات و الارض ) بيانگر آن است .
- وجه اينكه از قرآن كريم به ((ذكر)) تعبير شده است .
- اشاره به اينكه حق صراط مستقيم است و كافران گريزان از حق ، منحرف از صراط مستقيم هستند.
- بحث روايتى (رواياتى درباره مراد از ((قلوبهم وجلة )) و معناى استكانت و تضرع و...)
نکات آیه
۱ - تنظیم نظام تشریع و تکوین بر اساس تمایلات و هوس هاى کافران، مایه تباهى نظام هستى (و لو اتبع الحقّ أهواءهم لفسدت السموت و الأرض و من فیهنّ ) این آیه، ادامه آیه پیشین است. در آیه قبل بیان شد که مخالفت کافران و رفاهمندان با پیامبر(ص) و قرآن، از آن جهت نبود که آن دو براى آنها ناشناخته بود; بلکه از آن رو بود که پیام هاى قرآن - که آورنده آن پیامبر(ص) مى باشد - سراسر حق است و حق در ذائقه آنها ناخوشانید بود. بنابراین آنها در صورتى پیامبر(ص) را مى پذیرفتند که سخنانى مطابق هوس هاى آنها مى آورد. در این آیه نیز مى فرماید: اما هرگز حق نمى تواند تابع هوس هاى آنها شود; زیرا در آن صورت - با توجه به نامحدود و متناقض بودن خواسته ها - همه چیز از هم مى پاشید; نه آسمان باقى مى ماند، نه زمین و نه موجودات ساکن در آنها.
۲ - لزوم پایدارى حق و حق طلبان، در برابر هوس ها و تمایلات فساد انگیز کافران (و لو اتبع الحقّ أهواءهم لفسدت السموت و الأرض و من فیهنّ)
۳ - استوارى نظام تکوین، مرهون راه نداشتن آراى هوسبازان در قوانین به حق آن (و لو اتبع الحقّ أهواءهم لفسدت السموت و الأرض و من فیهنّ)
۴ - سلامت جامعه بشرى و مصون ماندن آن از فساد و تباهى، در گرو اجراى قوانین الهى و ایستادگى در برابر تمایلات حق ستیزان (و لو اتبع الحقّ أهواءهم لفسدت السموت و الأرض و من فیهنّ)
۵ - بنیان دین، نهاده شده بر شالوده حق و نه تمایلات هوس آلود کافران (و أکثرهم للحقّ کرهون . و لو اتبع الحقّ أهواءهم)
۶ - رفاه زدگان کافر، متوقع انعطاف پذیرى دین در برابر هوس ها و منافع ناحق آنان (و أکثرهم للحقّ کرهون . و لو اتبع الحقّ أهواءهم)
۷ - تمایلات و هوس هاى نفسانى، در ضدیت با حق (و لو اتبع الحقّ أهواءهم لفسدت السموت و الأرض)
۸ - جهان آفرینش داراى آسمان هاى متعدد (لفسدت السموت و الأرض)
۹ - آسمان ها نیز، همچون زمین در بردارنده موجوداتى شعورمند* (لفسدت السموت و الأرض و من فیهنّ) کلمه «من» گرچه گاهى در غیر ذوى العقول به کار مى رود; ولى غالباً در عقلا و موجودات شعورمند کاربرد دارد. برداشت فوق، بر پایه کاربرد دوم آن است.
۱۰ - قرآن، کتابى یادآور و بیدارگر (بل أتینهم بذکرهم فهم عن ذکرهم معرضون)
۱۱ - حق ناپذیرى کافران، تنها مایه محرومیت آنان از رهنمودهاى بیدار کننده قرآن (بل أتینهم بذکرهم ... معرضون)
۱۲ - کافران حق ستیز، فاقد بینش و درک لازم نسبت به مصالح و منافع خویش (بل أتینهم بذکرهم فهم عن ذکرهم معرضون)
۱۳ - سرزنش کافران، به خاطر روى گردانى آنان از قرآن (بل أتینهم بذکرهم فهم عن ذکرهم معرضون)
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ۸; موجودات با شعور آسمان ها ۹
- آفرینش: عوامل نابودى آفرینش ۱; منشأ نظم آفرینش ۳; نظم آفرینش ۱
- ارزشها: ضد ارزشها ۷
- استقامت: استقامت در برابر حق ناپذیران ۴; استقامت در برابر کافران ۲
- امنیت: منشأ امنیت اجتماعى ۴
- تکلیف: آثار عمل به تکلیف ۴
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۴
- حق: جهل حق ناپدیران ۱۲
- حق طلبان: مسؤولیت حق طلبان ۲
- دین: توقع انعطاف پذیرى دین ۶; حقانیت دین ۵; مبانى دین ۵
- سلامت: منشأ سلامت اجتماعى ۴
- قرآن: تذکرات قرآن ۱۰; سرزنش معرضان از قرآن ۱۳; ظلم ستیزى قرآن ۱۰; محرومان از هدایتهاى قرآن ۱۱; ویژگیهاى قرآن ۱۰
- کافران: آثار تمایلات کافران ۱; آثار حق ناپذیرى کافران ۱۱; جهل کافران ۱۲; فلسفه سرزنش کافران ۱۳; مبارزه با هواپرستى کافران ۲; محرومیت کافران ۱۱
- مرفهان: توقعات بیجاى مرفهان کافر ۶
- مصالح: جهل به مصالح ۱۲
- هواپرستان: آثار رد تمایلات هواپرستان ۳
- هواپرستى: هواپرستى و حق ۷