۱۷٬۱۴۰
ویرایش
خط ۳۰۸: | خط ۳۰۸: | ||
«'''قَالُوا بَلْ جِئْنَاك بِمَا كانُوا فِيهِ يَمْترُونَ * وَ أَتَيْنَاك بِالْحَقِّ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ'''»: | «'''قَالُوا بَلْ جِئْنَاك بِمَا كانُوا فِيهِ يَمْترُونَ * وَ أَتَيْنَاك بِالْحَقِّ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ'''»: | ||
كلمۀ «يَمتَرُون»، از «امتراء» و امتراء از «مريه» است، كه به معناى شك است. و منظور اين است كه ما آن خبرى را آورديم كه اين مردم در آن شك مى كردند و هرچه تو انذارشان مى دادى، باور نمى نمودند. و مراد از اين كه فرمود «أتَينَاكَ بِالحَقّ: حق را آورده ايم»، قضاء حقى است كه خدا در باره قوم لوط رانده بود و ديگر مفرّى از آن باقى نبود، همچنان كه در جاى ديگر فرموده: «وَ إنَّهُم آتِيهِم عَذَابٌ غَيرُ مَردُودٍ». | كلمۀ «يَمتَرُون»، از «امتراء» و امتراء از «مريه» است، كه به معناى شك است. و منظور اين است كه ما آن خبرى را آورديم كه اين مردم در آن شك مى كردند و هرچه تو انذارشان مى دادى، باور نمى نمودند. | ||
و مراد از اين كه فرمود «أتَينَاكَ بِالحَقّ: حق را آورده ايم»، قضاء حقى است كه خدا در باره قوم لوط رانده بود و ديگر مفرّى از آن باقى نبود، همچنان كه در جاى ديگر فرموده: «وَ إنَّهُم آتِيهِم عَذَابٌ غَيرُ مَردُودٍ». | |||
بعضى از مفسران گفته اند: مراد از جملۀ مذكور، آوردن عذابى است كه شكى در آن نيست، وليكن معنايى كه ما گفتيم، بهتر است. | بعضى از مفسران گفته اند: مراد از جملۀ مذكور، آوردن عذابى است كه شكى در آن نيست، وليكن معنايى كه ما گفتيم، بهتر است. |
ویرایش