الإسراء ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(افزودن جزییات آیه) |
(←تفسیر) |
||
خط ۴۰: | خط ۴۰: | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | {{ نمایش فشرده تفسیر| | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link69 | آيات ۲۳ - | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link69 | آيات ۲۳ - ۳۹ سوره إسراء]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link70 | قضاء تشريعى خداوند به | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link70 | قضاء تشريعى خداوند به این که «جز او را نپرستيد»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link71 | نيكى كردن به | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link71 | نيكى كردن به والدين، از مهمترين واجبات بعد از توحيد]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link73 | امر به تواضع و خضوع در برابر والدين و دعا براى آن ها]] | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link73 | امر به تواضع | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link74 | وجه اين كه فرمود: «اسرافكاران، برادران شياطين هستند»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link74 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link75 | نهى از افراط و تفريط در انفاق]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۹#link75 | نهى از افراط | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link76 | نهى از کشتن اولاد، از بيم فقر و گرسنگى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link76 | نهى از | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link77 | نهى شديد از زناكارى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link77 | نهى شديد از زناكارى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link78 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link78 | گفتاری پيرامون حرمت زنا]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link80 | نهى از تصرف در مال يتيم و امر به وفای به عهد]] | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link80 | نهى از تصرف در مال يتيم | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link81 | امر به رعایت وفا در كيل و وزن، و بيان «خير» بودن آن در زندگی اجتماعی]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link81 | امر به | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link82 | از هر چیزی که بدان علم ندارید، پیروی نکنید]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۰#link82 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link84 | ردّ اشكالاتى به آيه شریفه كه مى گويد عمل به اين آيه، خود متابعت از ظنّ است!]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link85 | تعليل نهى از پيروى از غير علم، به آیه: «إنّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنهُ مَسئُولاً»]] | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link84 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link87 | نهى از تكبر و خوشحالی کردن در امر باطل]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link85 | تعليل نهى از پيروى از غير | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link87 | نهى از تكبر | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link88 | بحث روايتى]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link88 | بحث روايتى]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link89 | رواياتى | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link89 | رواياتى درباره نيكى كردن به پدر ومادر]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link90 | چند روايت در معناى | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link90 | چند روايت در معناى «أوّابِين»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link91 | رواياتى درباره اجتناب از افراط | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link91 | رواياتى درباره اجتناب از افراط و تفريط در انفاق، در ذيل آيه شریفه]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link92 | اعمالى كه با ايمان به خدا سازگارى ندارد]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link92 | اعمالى كه با ايمان به خدا سازگارى ندارد]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link93 | چند روايت در ذيل آيه : | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link93 | چند روايت در ذيل آيه: «وَ مَن قُتِلَ مَظلُوماً فَقَد جَعَلنَا لِوَلِيِّهِ سُلطَاناً...»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link94 | رواياتى درباره پيروى نكردن از غير | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۳_بخش۱۱#link94 | رواياتى درباره پيروى نكردن از غير علم، و تقسيم شدن ايمان، بر اعضاء و جوارح]] | ||
}} | }} |
نسخهٔ کنونی تا ۳ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۵۸
کپی متن آیه |
---|
وَ أَوْفُوا الْکَيْلَ إِذَا کِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذٰلِکَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً |
ترجمه
الإسراء ٣٤ | آیه ٣٥ | الإسراء ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْقِسْطَاسِ»: ترازو. عدالت. «بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ»: با ترازوی درست. با دادگری تامّ (نگا: شعراء / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۳ - ۳۹ سوره إسراء
- قضاء تشريعى خداوند به این که «جز او را نپرستيد»
- نيكى كردن به والدين، از مهمترين واجبات بعد از توحيد
- امر به تواضع و خضوع در برابر والدين و دعا براى آن ها
- وجه اين كه فرمود: «اسرافكاران، برادران شياطين هستند»
- نهى از افراط و تفريط در انفاق
- نهى از کشتن اولاد، از بيم فقر و گرسنگى
- نهى شديد از زناكارى
- گفتاری پيرامون حرمت زنا
- نهى از تصرف در مال يتيم و امر به وفای به عهد
- امر به رعایت وفا در كيل و وزن، و بيان «خير» بودن آن در زندگی اجتماعی
- از هر چیزی که بدان علم ندارید، پیروی نکنید
- ردّ اشكالاتى به آيه شریفه كه مى گويد عمل به اين آيه، خود متابعت از ظنّ است!
- تعليل نهى از پيروى از غير علم، به آیه: «إنّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنهُ مَسئُولاً»
- نهى از تكبر و خوشحالی کردن در امر باطل
- بحث روايتى
- رواياتى درباره نيكى كردن به پدر ومادر
- چند روايت در معناى «أوّابِين»
- رواياتى درباره اجتناب از افراط و تفريط در انفاق، در ذيل آيه شریفه
- اعمالى كه با ايمان به خدا سازگارى ندارد
- چند روايت در ذيل آيه: «وَ مَن قُتِلَ مَظلُوماً فَقَد جَعَلنَا لِوَلِيِّهِ سُلطَاناً...»
- رواياتى درباره پيروى نكردن از غير علم، و تقسيم شدن ايمان، بر اعضاء و جوارح
نکات آیه
۱- وجوب کامل کردن پیمانه و کم نگذاشتن از آن، در معاملات کیلى (و أوفوا الکیل إذا کلتم)
۲- لزوم به کارگیرى ترازوى دقیق و سنگ تمام در سنجش اشیا (وزنوا بالقسطاس المستقیم) «قسطاس» به معناى میزان است که مصداق بارز و روشن آن ترازو براى توزین اشیاست.
۳- خیر و مصلحت واقعى انسان و جامعه، در اجتناب کردن از کم فروشى و خیانت اقتصادى است. (و أوفوا الکیل ... وزنوا بالقسطاس المستقیم ذلک خیر)
۴- رعایت عدل و انصاف اقتصادى، در پى دارنده عاقبت و فرجامى نیک است. (ذلک خیر و أحسن تأویلا) «تأویل» از مصدر «اَوْل» به معناى بازگشت به اصل است و مراد از آن، غایتى است که منظور و مورد نظر است.
۵- کم فروشى و خیانت اقتصادى، به گمان جلب منافع بیشتر، بد فرجام و عملى زیان آور و نامیمون است. (و أوفوا الکیل ... وزنوا بالقسطاس المستقیم ذلک خیر و أحسن تأویلاً)
۶- توجه به عاقبت و فرجام، از ملاکهاى ارزش گذارى (و أوفوا الکیل ... ذلک خیر و أحسن تأویلاً)
۷- لزوم توجه به عاقبت و فرجام هر کارى (و أوفوا الکیل ... و أحسن تأویلاً)
۸- درست کارى اقتصادى، داراى ارزشى برتر از مال داشتن و دارایى (ذلک خیر و أحسن تأویلا) ممکن است مفضل علیه «خیر»، کم فروشى و خیانت در سنجش کالا و سود حاصله از آن باشد; یعنى، رعایت عدل و انصاف و به کارگیرى ترازوى کامل و سود حاصله از آن، بهتر از کم فروشى و سود به دست آمده از آن است.
روایات و احادیث
۹- «عن الصادق(ع) فى قول الله جلّوعزّ: «... وزنوا بالقسطاس المستقیم» قال: ... أمّا القسطاس المستقیم فهو الإمام و هو العدل من الخلق أجمعین و هو حکم الأئمة...;[۱] از امام صادق(ع) درباره سخن خداى جلّوعزّ «... وزنوا بالقسطاس المستقیم» روایت شده است که فرمود: ...اما قسطاس مستقیم مقصود امام است و او مظهر عدل در میان همه خلق مى باشد و قضاوت ائمه بر آن اساس است...».
موضوعات مرتبط
- احکام ۱:
- ارزشگذارى: ملاک ارزشگذارى ۶، ۹
- ارزشها ۸:
- اقتصاد: آثار عدالت اقتصادى ۴; آسیب شناسى اقتصادى ۵
- ثروت: ارزش ثروت ۸
- ذکر: آثار ذکر فرجام ۶; اهمیت ذکر فرجام عمل ۷
- رهبرى: عدالت رهبرى ۹
- زیان: عوامل زیان ۵
- فرجام: عوامل حُسن فرجام ۴; عوامل فرجام شوم ۵
- کم فروشى: اجتناب از کم فروشى ۱; اهمیت اجتناب از کم فروشى ۳; زیان کم فروشى۵
- مصالح اجتماعى ۳:
- معامله: اجتناب از خیانت در معامله ۳; احکام معامله ۱، ۲; ارزش صداقت در معامله ۸; ترازو در معامله ۲
- واجبات ۱:
منابع
- ↑ بحارالأنوار، ج ۲۴، ص ۱۸۷، ح ۱.