گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۳ بخش۲۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:




پس اجمال قصه سه ركن دارد كه هر يك از اين آيات سه گانه يكى را بيان نموده است . وبر همين منوال است آيات بعدى كه تفصيل داستان را بيان مى كند، جز اينكه آن آيات مطلب ديگرى را هم اضافه مى كند، وآن پاره اى از جزئيات است كه پس از علنى شدن داستان ايشان رخ داده ، و آيه ((كذلك اعثرنا عليهم ...(( - تا آخر آيات قصه - متضمن آن جزئيات است .
پس اجمال قصه سه ركن دارد كه هر يك از اين آيات سه گانه يكى را بيان نموده است . وبر همين منوال است آيات بعدى كه تفصيل داستان را بيان مى كند، جز اينكه آن آيات مطلب ديگرى را هم اضافه مى كند، و آن پاره اى از جزئيات است كه پس از علنى شدن داستان ايشان رخ داده ، و آيه ((كذلك اعثرنا عليهم...» - تا آخر آيات قصه - متضمن آن جزئيات است .
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۳۴۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۳۴۸ </center>
نحْنُ نَقُص عَلَيْك نَبَأَهُم بِالْحَقِّ...
«'''نحْنُ نَقُص عَلَيْك نَبَأَهُم بِالْحَقِّ...'''»:
 
از اينجا تفصيل نكات مهم داستان شروع مى شود، ومعناى اينكه فرمود: ((انّهم فتيه آمنوا بربّهم (( اين است كه اصحاب كهف جوانانى بودند كه به پروردگار خود ايمانى آوردند كه مورد رضايت اوبود. واگر منظور افاده چنين ايمانى نبود مسلما ايمان را به آنان نسبت نمى داد و نمى فرمود: ايمان آوردند به پروردگارشان .
از اينجا تفصيل نكات مهم داستان شروع مى شود، ومعناى اينكه فرمود: ((انّهم فتيه آمنوا بربّهم (( اين است كه اصحاب كهف جوانانى بودند كه به پروردگار خود ايمانى آوردند كه مورد رضايت اوبود. واگر منظور افاده چنين ايمانى نبود مسلما ايمان را به آنان نسبت نمى داد و نمى فرمود: ايمان آوردند به پروردگارشان .
((وزدناهم هدى (( - هدايت بعد از اصل ايمان ملازم با ارتقاى درجه ايمانى است كه باعث مى شود انسان به سوى هر چيزى كه منتهى به خشنودى خدا است هدايت گردد، همچنانكه فرموده : ((يا ايها الّذين آمنوا اتقوا اللّه وآمنوا برسوله يوتكم كفلين من رحمته ويجعل لكم نورا تمشون به ((
 
وَ رَبَطنَا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا... عَلى اللَّهِ كَذِباً(۱۵)
«'''و زدناهم هدى'''» - هدايت بعد از اصل ايمان ملازم با ارتقاى درجه ايمانى است كه باعث مى شود انسان به سوى هر چيزى كه منتهى به خشنودى خدا است هدايت گردد، همچنانكه فرموده : ((يا ايها الّذين آمنوا اتقوا اللّه و آمنوا برسوله يوتكم كفلين من رحمته و يجعل لكم نورا تمشون به ((
كلمه ((ربط(( به معناى محكم بستن است . و((ربط بر دلها(( كنايه از سلب اضطراب وقلق از آنها است . وكلمه ((شطط(( به معناى خروج از حد وتجاوز از حق است . وكلمه ((سلطان (( به معناى حجت وبرهان است .
 
«'''وَ رَبَطنَا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا... عَلى اللَّهِ كَذِباً'''»:
 
كلمه ((ربط(( به معناى محكم بستن است . و((ربط بر دلها(( كنايه از سلب اضطراب و قلق از آنها است. و كلمه ((شطط(( به معناى خروج از حد و تجاوز از حق است. و كلمه ((سلطان (( به معناى حجت وبرهان است .
<span id='link231'><span>
<span id='link231'><span>
==اقرار به توحيد پروردگار ونفى ربوبيت ارباب وآلهه در گفتگوى اصحاب كهف باخود ==
==اقرار به توحيد پروردگار ونفى ربوبيت ارباب و آلهه در گفتگوى اصحاب كهف با خود ==
اين آيات سه گانه قسمت اول از گفتگوى اصحاب كهف را حكايت مى كند، كه وقتى عليه بت پرستى قيام نمودند وبا آن به مبارزه برخاستند با يكديگر گفتند. ((اذ قاموا فقالوا ربّنا رب السموات والارض لن ندعوا من دونه الها لقد قلنا اذا شططا هولاء قومنا اتخذوا من دونه آلهة لو لاياءتون عليهم بسلطان بين فمن اظلم ممّن افترى على اللّه كذبا - هنگامى كه قيام كردند گفتند پروردگار ما پروردگار آسمانها وزمين است ، ما به غير اواله ديگرى را نمى خوانيم ، چرا كه اگر بخوانيم در اين هنگام از راه حق تجاوز كرده ايم ببين كه مردم ما چگونه غير خدا خدايانى گرفته اند، اينها اگر دليل قاطعى بر ربوبيت ايشان نياورند ستمكارترين مردمند، زيرا ستمكارتر از كسى كه بر خدا افتراء ودروغ ببندد كيست ((؟.
اين آيات سه گانه قسمت اول از گفتگوى اصحاب كهف را حكايت مى كند، كه وقتى عليه بت پرستى قيام نمودند وبا آن به مبارزه برخاستند با يكديگر گفتند. ((اذ قاموا فقالوا ربّنا رب السموات والارض لن ندعوا من دونه الها لقد قلنا اذا شططا هولاء قومنا اتخذوا من دونه آلهة لو لاياءتون عليهم بسلطان بين فمن اظلم ممّن افترى على اللّه كذبا - هنگامى كه قيام كردند گفتند پروردگار ما پروردگار آسمانها وزمين است ، ما به غير اواله ديگرى را نمى خوانيم ، چرا كه اگر بخوانيم در اين هنگام از راه حق تجاوز كرده ايم ببين كه مردم ما چگونه غير خدا خدايانى گرفته اند، اينها اگر دليل قاطعى بر ربوبيت ايشان نياورند ستمكارترين مردمند، زيرا ستمكارتر از كسى كه بر خدا افتراء ودروغ ببندد كيست»؟
اين قسمت از گفتگوى اصحاب كهف مملواز حكمت وفهم است ، و در اين فراز از گفتگوى خود خواسته اند ربوبيت ارباب بتها از ملائكه و جن ومصلحين بشر را كه فلسفه وثنيت الوهيت آنها را اثبات كرده باطل كنند، نه ربوبيت خود بتها را كه مشتى مجسمه وتصويرى از آن ارباب و خدايان است . شاهد بر اين معنا كلمه ((عليهم (( است كه مى رساند
اين قسمت از گفتگوى اصحاب كهف مملواز حكمت وفهم است ، و در اين فراز از گفتگوى خود خواسته اند ربوبيت ارباب بتها از ملائكه و جن ومصلحين بشر را كه فلسفه وثنيت الوهيت آنها را اثبات كرده باطل كنند، نه ربوبيت خود بتها را كه مشتى مجسمه وتصويرى از آن ارباب و خدايان است . شاهد بر اين معنا كلمه ((عليهم (( است كه مى رساند
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۳۴۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۳۴۹ </center>
۱۴٬۴۲۹

ویرایش