روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۱۴: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۱۴ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۱۴ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۷
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، بَابُ الظِّهَار
روي محمد بن ابي عمير عن ابان و غيره عن ابي عبد الله ع قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۱۳ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۱۶۱۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۵ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۲۲۴
محمّد بن أبى عمير از ابان و غيره او نقل كرده كه امام صادق عليه السّلام فرمود: مردى در زمان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله كه به او اوس بن صامت مىگفتند داراى زوجهاى بود بنام خوله دختر منذر، روزى بهمسرش گفت: «تو بر من چون پشت مادرم هستى» و فورى از اين سخن پشيمان گشت و رو بزوجه كرده گفت: مىپندارم كه تو ديگر بر من حلال نباشى، زن نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله آمد، و عرض كرد شوهرم بمن گفته است تو مانند پشت مادرم بر من حرامى.- و اين كلام در زمان بيش از اسلام زن را بر مرد حرام مىساخت- رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: اى زن فكر نمىكنم، جز اينكه، تو بر او حرام شده باشى، زن دست بسوى آسمان برد و گفت: خداوند اين مصيبت جدائى از شوهر را بتو شكايت مىكنم، پس خداوند عزّ و جلّ اين آيه را بر پيغمبر نازل فرمود: كه اى محمّد «قد سمع اللَّه قول الّتى تجادلك في زوجها و تشتكي إلى اللَّه- تا آخر آنچه كه در متن ذكر شده كه اواسط آيه ششم سوره مجادله است» (يعنى براستى كه بشنيد خداى تعالى گفتار زنى را كه با تو (اى پيغمبر ما) مجادله ميكرد و سخن مىگفت در حقّ شوهر خويش و با خداى شكايت ميكرد از بدى حال خود و خداوند مىشنيد سخن گفتن وى را با تو و جواب تو را در پاسخ او، آرى خداوند شنوا و بينا است (گفتار مردم را مىشنود و كردار ايشان را مىبيند) آنان كه ظهار مىكنند از زنان خويش و ميگويند كه شما مانند پشت مادر ما هستيد؛ زنان در حقيقت مادر ايشان نيستند، مادران ايشان جز همانها كه ايشان را زائيدهاند نباشند، و اين كلام ايشان تشبيهى باطل و ناسزاست و خداوند متعال بخشنده گناه و آمرزنده است، سپس خداوند حكم آن را نازل فرمود بدادن كفّاره و فرمود: آنان كه ظهار مىكنند از زنان خود سپس تصميم به بازگشت مىگيرند از آنچه بر خود حرام كردهاند و ميخواهند تدارك و تلافى آن كنند، اصلاح كردن آن بآزاد كردن يك بنده است پيش از آنكه بهم رسند و از هم كام گيرند، و خداوند شما را باين حكم موعظه كرده پند مىدهد (تا از آن بپرهيزيد و ظهار نكنيد) و خداوند بآنچه رفتار مىكنيد كاملا آگاه است، پس هر كس توانائى آزاد كردن برده را نداشت بايد دو ماه پى در پى روزه بگيرد پيش از همبسترى با زوجهاش و چنانچه اين را هم نتوانست شصت مسكين را طعام دادن كفّاره آنست). و ظهار بر دو قسم است: يكى آنكه مرد بزوجهاش بگويد كه وى بر او مانند پشت مادر اوست، و ساكت بماند پس بر اوست كه كفّاره دهد پيش از آنكه با زن همبسترى كند، و چنانچه كفّاره نداده با زن مقاربت كرد كفّاره ديگرى نيز بر او لازم خواهد شد، و ديگر اينكه گفته باشد وى مانند پشت مادرش ميباشد اگر چنين و چنان كند در اين صورت چيزى بر او نيست مگر اينكه آن كار را انجام دهد، و با زوجه نزديكى هم بكند در اين صورتست كه كفّاره بر او واجب مىشود هر گاه بشرطى و سوگندى معلّق كرده باشد. و كفّاره آزاد كردن يك بنده است، اگر نتوانست روزه گرفتن دو ماه پى در پى است پيش از اينكه همخوابگى كند، و اگر اين را هم نتوانست طعام دادن شصت بينوا است بهر كدام يك مدّ طعام، و اگر قدرت اين را هم نداشت هجده روز روزه بگيرد.