روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۱۴: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۱۴ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۱۴ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۱۵
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، كِتَابُ الْحَج
روي محمد بن مسلم و الحلبي جميعا عن ابي عبد الله ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۱۳ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۱۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۳ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۲۱۴
محمد بن مسلم و حلبى هر دو از امام صادق عليه السّلام در باره قول خداى عزّ و جلّ: الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ بقره ۱۹۷ (دستورهاى حج بايد در ماههاى معيّن انجام شود كه شوّال و ذى قعده و ذى حجه است پس كسى كه در اين ماه فريضه حجّ انجام مىدهد نبايد با زنان مقاربت كند و نه كار زشت و نه جنگ و جدال) روايت كردهاند كه گفت: خداى عزّ و جلّ شرطى را بر مردم و شرطى را براى مردم مقرر داشته است، پس كسى كه بشرط ذمّه خود وفا كند، خدا بشرط او وفا ميكند. گفتند: شرطى كه برايشان مقرّر داشته كدام است، و شرطى كه براى آنها فرض شده است چيست؟ امام فرمود: امّا شرطى كه برايشان مقرّر داشته همانست كه در باره آن گفته است كه: حج در ماههاى معلومى انجام ميگيرد، پس كسى كه در اين ماهها حجّ را بر خود فرض كند، شرط است كه از مباشرت زنان، و فحش و سخنان زشت و دروغ و مجادله در حجّ امتناع كند. و امّا شرطى كه براى ايشان مقرر داشته همانست كه در باره آن گفته است: لازم نيست كه حاج روزهاى يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ذى الحجّه را در منى بماند، و به رمى جمرات بپردازد، و طواف و سعى را بعقب اندازد، و بمكّه كوچ نكند بلكه ميتواند اين وظيفه (كوچ) را در ظرف دو روز انجام دهد. پس كسى كه مناسك (نفر) خود را شتابان در ظرف اين دو روز انجام دهد، گناهى بر او نيست، و همچنين كسى كه ماندن در منى را ادامه دهد، گناهى بر او نيست و اين احكام براى كسى است كه تقوى پيشه سازد (از بعض محرّمات احرام) زيرا ملاك عمل تقوى است، نه شماره روزها. و امام گفت: چنين حاج در حالتى بشهر و ديار خود بازمىگردد كه هيچ گونه گناهى ندارد. پس آن دو راوى از امام پرسيدند كه اگر كسى گرفتار فسوق شود، و دروغى بر زبان آورد چه غرامتى بر عهده خواهد داشت؟ امام گفت: خداى عزّ و جلّ حدّى براى آن قرار نداده است. او ميبايد استغفار كند، و لبّيك بگويد. گفتند: پس اگر كسى بجدال گرفتار شود حكمش چيست؟ فرمود: در صورتى كه افزون از دو بار مجادله كند، اگر در مجادله مصيب بوده ميبايد گوسپندى ذبح كند، و اگر براه خطا ميرفته ميبايد گاوى را بغرامت قربانى كند. و پدرم- رضى اللَّه عنه- در رسالهاى كه براى من فرستاد، گفت: از دروغ و قسم دروغ و راست كه همان جدال است بپرهيز، و جدال، گفتن «لا و اللَّه، و بلى و اللَّه» است. پس در صورتى كه يك بار يا دو بار مجادله كنى، و تو صادق باشى چيزى بر ذمّه تو نيست، ولى در صورتى كه سه بار مجادله كنى، و نيز صادق باشى پس خون گوسپندى بر ذمّه تو است. و در صورتى كه يك بار بدروغ مجادله كنى پس خون گوسپندى بر ذمّه دارى، و اگر دو بار از سر دروغ مجادله كنى، خون گاوى بر ذمّه دارى، و اگر سه بار بدروغ مجادله كنى ميبايد شترى فربه قربانى كنى. و فسوق سخن دروغ است، پس از آن استغفار كن. و رفث جماع است، پس اگر در حال احرام از راه معمول جماع كنى، قربانى كردن شترى فربه بر عهده دارى، و ميبايد در سال بعد حجّ بجاى آورى، و واجب است كه ميان تو و همسرت جدائى افتد تا آنگاه كه مناسك حجّ را برگزار كنيد. و پس از آن مجتمع شويد، تا اگر راه و رسمى غير از آنچه در سال اوّل پيشه ساخته بوديد در پيش گيريد، ميان شما جدائى افكنده نميشود. و زن در صورتى كه مرد با او مجامعت كند شترى فربه بر ذمّه دارد، پس اگر مرد او را مجبور سازد دو شتر بر عهده مرد تعلّق ميگيرد، و غرامتى متوجّه زن نميشود، و اگر جماع تو در غير فرج باشد، يك شتر فربه بر ذمّه خواهى داشت، ولى حجّ سال آينده بر ذمّهات نيست.