روایت:الکافی جلد ۱ ش ۲۳: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۱ ش ۲۳ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۱ ش ۲۳ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۲۰
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل
عده من اصحابنا عن احمد بن محمد مرسلا قال قال ابو عبد الله ع :
الکافی جلد ۱ ش ۲۲ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۲۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۶۹
فرمود: ستون هستى انسان عقل است، عقل سرچشمه هوش و فهم و حفظ دانش است خرد او كامل كند و رهنما و آگاه كن و كليد كار او است، وقتى عقلش به نور مؤيد باشد دانشمند و حافظ و يادآور و باهوش و فهميده بود و از اين رو بداند چگونه و چرا و كجا و خير خواه و بدخواه خود را بشناسد، وقتى اين را شناخت روش و پيوست و جدائى خود را بشناسد و در يگانهپرستى خدا و دل دادن به فرمانبرى مخلص گردد و چون چنين كند، از دست رفته را به چنگ آورد و بر آينده مسلط گردد و بداند در چه وضعى است، براى چه در اينجا است، از كجا به اينجا آمده و به كجا مىرود. اينها همه از تأييد عقل است.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۲۹
و فرمود: پايه شخصيت انسان عقل است و هوش و فهم و حافظه و دانش از عقل سرچشمه ميگيرند. عقل انسان را كامل كند و رهنما و بيناكننده و كليد كار اوست و چون عقلش بنور خدائى مؤيد باشد دانشمند و حافظ و متذكر و با هوش و فهميده باشد و از اين رو بداند چگونه و چرا و كجاست و خير خواه و بدخواه خود را بشناسد و چون آن را شناخت روش زندگى و پيوست و جدا شده خويش بشناسد و در يگانگى خدا و اعتراف بفرمانش مخلص شود و چون چنين كند از دست رفته را جبران كرده برآينده مسلط گردد و بداند در چه وضعى است و براى چه در اينجاست و از كجا آمده و بكجا ميرود؟ اينها همه از تأييد عقل است.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۱۲۳
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند از احمد بن محمد به طور مرسل كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه: «ستون انسان و آنچه به آن برپا مىشود، عقل است، و از عقل، فطانت و زيركى و فهم و محافظت و علم به هم مىرسد. و هر يك از اينها به واسطه عقل كامل مىشود، و عقل، رهبر و محل ديدن و كليد امر اوست (كه تمام امر او به وى روشن شود). پس هرگاه تقويت عقل او از نور باشد، عالم و حافظ و ذاكر و صاحب فطانت و فهم گردد، و به اين، سبب چگونگى و جهت و حيثيت هر چيزى را بداند، و هر كه او را خيرخواهى كند و هر كه به او خيانت كند، همه را بشناسد. و چون اين را شناخت، مجراى كار خويش و آنچه باعث پيوند و جدايى آنْ باشد، بشناسد (به اينكه هر چه از او سر زند و به آنچه موجب امداد و اخلال آن باشد، دانا گرداند). و يگانگى را از براى خدا و اقرار به فرمانبردارى را خالص گرداند. و چون اين را به عمل آورد، آنچه را كه از او فوت شده، دريابد و بر آنچه آمدنى است فرود آيد (كه بر آن مسلط گردد). و آنچه را كه در آن است بشناسد و بداند كه آن، از براى چه چيز در اينجاست و از كجا به او مىرسد، و به سوى چه بازخواهد گشت، و همه اينها از تأييد و تقويت عقل است».
شرح
آیات مرتبط (بر اساس موضوع)
شرایط پرسوجو زیر به علت محدودیتهای ویکی در اندازه پرسوجو یا عمق نتوانست در نظر گرفته شود: [[رده:آیات قرآن]] [[رده:زندگی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:فرمانبری]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:اطاعت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:حافظه]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:دانش و دانایی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:علم]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:بینش]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:بصیرت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:خرد]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:عقل]] .
احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)
شرایط پرسوجو زیر به علت محدودیتهای ویکی در اندازه پرسوجو یا عمق نتوانست در نظر گرفته شود: [[رده:روایت]] [[رده:زندگی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:فرمانبری]] OR [[رده:روایت]] [[رده:اطاعت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:حافظه]] OR [[رده:روایت]] [[رده:دانش و دانایی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:علم]] OR [[رده:روایت]] [[رده:بینش]] OR [[رده:روایت]] [[رده:بصیرت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:خرد]] OR [[رده:روایت]] [[رده:عقل]] .