روایت:الکافی جلد ۱ ش ۲۳

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل

عده من اصحابنا عن احمد بن محمد مرسلا قال قال ابو عبد الله ع :


الکافی جلد ۱ ش ۲۲ حدیث الکافی جلد ۱ ش ۲۴
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۱
بخش : كتاب العقل و الجهل
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) درباره زندگى , فرمانبرى , حافظه , دانش و دانايى , بينش در کتاب الكافي جلد ۱ كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل‏
موضوعات : زندگی، فرمانبری، اطاعت، حافظه، دانش و دانایی، علم، بینش، بصیرت، خرد، عقل، دانش و دانایی، علم

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۶۹

فرمود: ستون هستى انسان عقل است، عقل سرچشمه هوش و فهم و حفظ دانش است خرد او كامل كند و رهنما و آگاه كن و كليد كار او است، وقتى عقلش به نور مؤيد باشد دانشمند و حافظ و يادآور و باهوش و فهميده بود و از اين رو بداند چگونه و چرا و كجا و خير خواه و بدخواه خود را بشناسد، وقتى اين را شناخت روش و پيوست و جدائى خود را بشناسد و در يگانه‏پرستى خدا و دل دادن به فرمانبرى مخلص گردد و چون چنين كند، از دست رفته را به چنگ آورد و بر آينده مسلط گردد و بداند در چه وضعى است، براى چه در اينجا است، از كجا به اينجا آمده و به كجا مى‏رود. اينها همه از تأييد عقل است.

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۲۹

و فرمود: پايه شخصيت انسان عقل است و هوش و فهم و حافظه و دانش از عقل سرچشمه ميگيرند. عقل انسان را كامل كند و رهنما و بيناكننده و كليد كار اوست و چون عقلش بنور خدائى مؤيد باشد دانشمند و حافظ و متذكر و با هوش و فهميده باشد و از اين رو بداند چگونه و چرا و كجاست و خير خواه و بدخواه خود را بشناسد و چون آن را شناخت روش زندگى و پيوست و جدا شده خويش بشناسد و در يگانگى خدا و اعتراف بفرمانش مخلص شود و چون چنين كند از دست رفته را جبران كرده برآينده مسلط گردد و بداند در چه وضعى است و براى چه در اينجاست و از كجا آمده و بكجا ميرود؟ اينها همه از تأييد عقل است.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۱۲۳

چند نفر از اصحاب ما روايت كرده‏اند از احمد بن محمد به طور مرسل كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه: «ستون انسان و آنچه به آن برپا مى‏شود، عقل است، و از عقل، فطانت و زيركى و فهم و محافظت و علم به هم مى‏رسد. و هر يك از اينها به واسطه عقل كامل مى‏شود، و عقل، رهبر و محل ديدن و كليد امر اوست (كه تمام امر او به وى روشن شود). پس هرگاه تقويت عقل او از نور باشد، عالم و حافظ و ذاكر و صاحب فطانت و فهم گردد، و به اين، سبب چگونگى و جهت و حيثيت هر چيزى را بداند، و هر كه او را خيرخواهى كند و هر كه به او خيانت كند، همه را بشناسد. و چون اين را شناخت، مجراى كار خويش و آنچه باعث پيوند و جدايى آنْ باشد، بشناسد (به اين‏كه هر چه از او سر زند و به آنچه موجب امداد و اخلال‏ آن باشد، دانا گرداند). و يگانگى را از براى خدا و اقرار به فرمان‏بردارى را خالص گرداند. و چون اين را به عمل آورد، آنچه را كه از او فوت شده، دريابد و بر آنچه آمدنى است فرود آيد (كه بر آن مسلط گردد). و آنچه را كه در آن است بشناسد و بداند كه آن، از براى چه چيز در اينجاست و از كجا به او مى‏رسد، و به سوى چه بازخواهد گشت، و همه اينها از تأييد و تقويت عقل است».


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

شرایط پرس‌وجو زیر به علت محدودیت‌های ویکی در اندازه پرس‌وجو یا عمق نتوانست در نظر گرفته شود: [[رده:آیات قرآن]] [[رده:زندگی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:فرمانبری]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:اطاعت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:حافظه]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:دانش و دانایی]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:علم]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:بینش]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:بصیرت]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:خرد]] OR [[رده:آیات قرآن]] [[رده:عقل]] .


احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)

شرایط پرس‌وجو زیر به علت محدودیت‌های ویکی در اندازه پرس‌وجو یا عمق نتوانست در نظر گرفته شود: [[رده:روایت]] [[رده:زندگی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:فرمانبری]] OR [[رده:روایت]] [[رده:اطاعت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:حافظه]] OR [[رده:روایت]] [[رده:دانش و دانایی]] OR [[رده:روایت]] [[رده:علم]] OR [[رده:روایت]] [[رده:بینش]] OR [[رده:روایت]] [[رده:بصیرت]] OR [[رده:روایت]] [[رده:خرد]] OR [[رده:روایت]] [[رده:عقل]] .