ریشه کبب: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
كَبّ (بر وزن فلس) به رو انداختن است به قول راغب «اِسْقاطُ الشَّىْءِ عَلى وَجْهِهِ» [نمل:90]. در الميزان فرموده: نسبت كب بر وجوه مجاز عقلى است منظور اين است كه بر رو در آتش انداخته شود. [ملك:22]. اكباب لازم و متعدى هر دو آمده است گويند: «اَكَبَّ عَلَى الدَّرْسِ» يعنى رو كرد به درس و بدان ملازم شد. «مُكِبّاً عَلى وَجْهِهِ» كسى است كه سربهزير انداخته جلو و چپ و راست خويش را نمىبيند. يعنى: آيا آنكه سر به زير راه مىرود هدايت يافتهتر است يا آنكه راست و بر راه راست راه مىرود؟ آيه بيان حال كافر و مؤمن است كه مؤمن راست راه مىرود و بر راه راست و همه جوانب و مضار و منافع را در نظر مىگيرد بر خلاف كافر... از اين ماده فقط دو كلمه فوق در قرآن يافته است. | كَبّ (بر وزن فلس) به رو انداختن است به قول راغب «اِسْقاطُ الشَّىْءِ عَلى وَجْهِهِ» [نمل:90]. در الميزان فرموده: نسبت كب بر وجوه مجاز عقلى است منظور اين است كه بر رو در آتش انداخته شود. [ملك:22]. اكباب لازم و متعدى هر دو آمده است گويند: «اَكَبَّ عَلَى الدَّرْسِ» يعنى رو كرد به درس و بدان ملازم شد. «مُكِبّاً عَلى وَجْهِهِ» كسى است كه سربهزير انداخته جلو و چپ و راست خويش را نمىبيند. يعنى: آيا آنكه سر به زير راه مىرود هدايت يافتهتر است يا آنكه راست و بر راه راست راه مىرود؟ آيه بيان حال كافر و مؤمن است كه مؤمن راست راه مىرود و بر راه راست و همه جوانب و مضار و منافع را در نظر مىگيرد بر خلاف كافر... از اين ماده فقط دو كلمه فوق در قرآن يافته است. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
من:100, ف:94, وجه:89, مشى:72, فى:66, على:61, هم:55, ه:49, سوء:49, ب:44, ا:38, نور:38, هدى:38, جىء:38, نفر:38, ام:33, امن:33, عتو:33, هل:33, جزى:27, يوم:27, اذ:21, الا:21, لجج:21, سوى:16, ما:16, کون:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۲
تکرار در قرآن: ۲(بار)
در حال بارگیری...
قاموس قرآن
كَبّ (بر وزن فلس) به رو انداختن است به قول راغب «اِسْقاطُ الشَّىْءِ عَلى وَجْهِهِ» [نمل:90]. در الميزان فرموده: نسبت كب بر وجوه مجاز عقلى است منظور اين است كه بر رو در آتش انداخته شود. [ملك:22]. اكباب لازم و متعدى هر دو آمده است گويند: «اَكَبَّ عَلَى الدَّرْسِ» يعنى رو كرد به درس و بدان ملازم شد. «مُكِبّاً عَلى وَجْهِهِ» كسى است كه سربهزير انداخته جلو و چپ و راست خويش را نمىبيند. يعنى: آيا آنكه سر به زير راه مىرود هدايت يافتهتر است يا آنكه راست و بر راه راست راه مىرود؟ آيه بيان حال كافر و مؤمن است كه مؤمن راست راه مىرود و بر راه راست و همه جوانب و مضار و منافع را در نظر مىگيرد بر خلاف كافر... از اين ماده فقط دو كلمه فوق در قرآن يافته است.
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
فَکُبَّتْ | ۱ |
مُکِبّاً | ۱ |