ریشه درس: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
خط ۳۱: خط ۳۱:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
پيوسته خواندن. طبرسى در ذيل آيه 105 انعام فرموده: درس به معنى استمرار تلاوت است. به كهنه شدن اثر «درس الاثر» گويند زيرا كه با گذشت زمان كهنه شده است. پس يكبار خواندن درس نيست [انعام:105 ]يعنى همين طور آيات را در قالب‏هاى مختلف بيان مى‏كنيم براى اغراض به خصوصى و تا بگويند آن را درس خوانده و آموخته‏اى و تا آنرا بر اهل دانش روشن كنيم لام در «ليقولوا» براى غايب است يعنى تصريف آيات براى عللى است و در نتيجه اهل كفر از تصريف سوء استفاده كرده و خواهند گفت كه از ديگران آموخته‏اى. بعضى‏ها آنرا «دُرِسَتْ» به صيغه مجهول و مؤنّث غائب خوانده‏اند يعنى تا بگويند: اين سخنان كهنه شده و از گفتار گذشتگان است و نيز «دارَسْتَ» خوانده‏اند. * [آل عمران:79] كه كتاب را تعليم مى‏كرديد و مى‏خوانديد. [انعام:156] خطاب به اهل مكّه است مراد از طائفين، يهود و نصارى اند يعنى: اين قرآن را نازل كرديم مبادا بگوئيد كتاب فقط به دو طائفه پيش از ما نازل شد و ما خواندن آنها غافل بوديم.
پيوسته خواندن. طبرسى در ذيل آيه 105 انعام فرموده: درس به معنى استمرار تلاوت است. به كهنه شدن اثر «درس الاثر» گويند زيرا كه با گذشت زمان كهنه شده است. پس يكبار خواندن درس نيست [انعام:105 ]يعنى همين طور آيات را در قالب‏هاى مختلف بيان مى‏كنيم براى اغراض به خصوصى و تا بگويند آن را درس خوانده و آموخته‏اى و تا آنرا بر اهل دانش روشن كنيم لام در «ليقولوا» براى غايب است يعنى تصريف آيات براى عللى است و در نتيجه اهل كفر از تصريف سوء استفاده كرده و خواهند گفت كه از ديگران آموخته‏اى. بعضى‏ها آنرا «دُرِسَتْ» به صيغه مجهول و مؤنّث غائب خوانده‏اند يعنى تا بگويند: اين سخنان كهنه شده و از گفتار گذشتگان است و نيز «دارَسْتَ» خوانده‏اند. * [آل عمران:79] كه كتاب را تعليم مى‏كرديد و مى‏خوانديد. [انعام:156] خطاب به اهل مكّه است مراد از طائفين، يهود و نصارى اند يعنى: اين قرآن را نازل كرديم مبادا بگوئيد كتاب فقط به دو طائفه پيش از ما نازل شد و ما خواندن آنها غافل بوديم.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
ل:100, ما:82, ه:61, فى:50, کتب:50, کم:49, هم:47, کون:47, ان:43, قول:39, بين:34, من:34, لا:30, الا:28, انن:27, عن:25, حقق:25, ها:25, نا:25, قبل:25, امر:25, علم:25, ب:25, غفل:23, او:21, خير:21, رسل:21, وله:21, ايى:21, ک:19, اله:19, قوم:19, الى:19, اتى:19, اخذ:19, دور:19, ائى:19, على:19, اوى:17, لو:17, اخر:17, الله:17, الک:17, لئک:16, سحر:16, تبع:16, صرف:16, حکم:16, ام:16, کيف:14, الذين:14, طوف:14, ملک:14, ذلک:12, وقى:10, يى:10, نذر:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۱

تکرار در قرآن: ۶(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


«درس» به معناى فراگیرى است و این تهمتى بود که مشرکان به پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى زدند.

قاموس قرآن

پيوسته خواندن. طبرسى در ذيل آيه 105 انعام فرموده: درس به معنى استمرار تلاوت است. به كهنه شدن اثر «درس الاثر» گويند زيرا كه با گذشت زمان كهنه شده است. پس يكبار خواندن درس نيست [انعام:105 ]يعنى همين طور آيات را در قالب‏هاى مختلف بيان مى‏كنيم براى اغراض به خصوصى و تا بگويند آن را درس خوانده و آموخته‏اى و تا آنرا بر اهل دانش روشن كنيم لام در «ليقولوا» براى غايب است يعنى تصريف آيات براى عللى است و در نتيجه اهل كفر از تصريف سوء استفاده كرده و خواهند گفت كه از ديگران آموخته‏اى. بعضى‏ها آنرا «دُرِسَتْ» به صيغه مجهول و مؤنّث غائب خوانده‏اند يعنى تا بگويند: اين سخنان كهنه شده و از گفتار گذشتگان است و نيز «دارَسْتَ» خوانده‏اند. * [آل عمران:79] كه كتاب را تعليم مى‏كرديد و مى‏خوانديد. [انعام:156] خطاب به اهل مكّه است مراد از طائفين، يهود و نصارى اند يعنى: اين قرآن را نازل كرديم مبادا بگوئيد كتاب فقط به دو طائفه پيش از ما نازل شد و ما خواندن آنها غافل بوديم.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
تَدْرُسُونَ‌ ۲
دَرَسْتَ‌ ۱
دِرَاسَتِهِمْ‌ ۱
دَرَسُوا ۱
يَدْرُسُونَهَا ۱

ریشه‌های مرتبط