ریشه ندد: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
(بكسرنون) در صحاح گفته: نِّد به معنى مثل ونظير است ايضا نِديد و نِديدَه در مجمع فرموده:« اَلنِدُّ: اَلْمِثْلُ وَ الْعَدْلُ» راغب مىگويد: نديد شىء شريك آن است در جوهرش و آن نوعى مماثلت مىباشد زيرا مثل بهر مشاركت اطلاق مىشود پس هر ندّ مثل است ولى هر مثل ندّ نيست. جمع نِدّ اَنْداد است كه جمعا شش بار در قرآن مجيد آمده است [بقره:22]. دانسته و از روى علم بر خدا شركاء و امثال قرار ندهيد [ابراهيم:30]. مراد از انداد هر شريكى است كه به خدا نسبت داده شود اعم از بتان و بشر و كواكب و غيره. در اقرب الموارد گفته: نِدّ هميشه مخالف نظير خود مىباشد. نگارنده گويد: شايد از اين جهت است كه بعضى نِدّ را ضد معنى كردهاند در نهايه گفته:« نِدُّ وَهُوَمِثْلُ الشَّىْء الَّذى يُضادُّ فى اُمُورِهِ وَ يُنادُّهُ اَىْ يُخالِفُهُ». | (بكسرنون) در صحاح گفته: نِّد به معنى مثل ونظير است ايضا نِديد و نِديدَه در مجمع فرموده:« اَلنِدُّ: اَلْمِثْلُ وَ الْعَدْلُ» راغب مىگويد: نديد شىء شريك آن است در جوهرش و آن نوعى مماثلت مىباشد زيرا مثل بهر مشاركت اطلاق مىشود پس هر ندّ مثل است ولى هر مثل ندّ نيست. جمع نِدّ اَنْداد است كه جمعا شش بار در قرآن مجيد آمده است [بقره:22]. دانسته و از روى علم بر خدا شركاء و امثال قرار ندهيد [ابراهيم:30]. مراد از انداد هر شريكى است كه به خدا نسبت داده شود اعم از بتان و بشر و كواكب و غيره. در اقرب الموارد گفته: نِدّ هميشه مخالف نظير خود مىباشد. نگارنده گويد: شايد از اين جهت است كه بعضى نِدّ را ضد معنى كردهاند در نهايه گفته:« نِدُّ وَهُوَمِثْلُ الشَّىْء الَّذى يُضادُّ فى اُمُورِهِ وَ يُنادُّهُ اَىْ يُخالِفُهُ». | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
ل:100, وله:79, جعل:72, اله:67, الله:61, ه:56, فى:38, من:37, ضلل:37, حبب:34, علم:32, عن:31, سبل:27, سرر:23, ب:23, انتم:23, ذلک:23, ان:23, ندم:21, ها:21, ربب:21, هم:21, قول:21, کون:19, ک:19, لما:19, متع:18, يوم:18, دون:18, رئى:18, قرر:16, عذب:16, ريب:16, رسو:15, قبل:15, ارض:15, بئس:15, ما:15, اخذ:15, ف:15, لا:15, خلق:13, غلل:13, انن:12, انس:12, کفر:12, الذين:12, کم:10, الى:10, امن:10, عنق:10, الذى:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
تکرار در قرآن: ۶(بار)
در حال بارگیری...
قاموس قرآن
(بكسرنون) در صحاح گفته: نِّد به معنى مثل ونظير است ايضا نِديد و نِديدَه در مجمع فرموده:« اَلنِدُّ: اَلْمِثْلُ وَ الْعَدْلُ» راغب مىگويد: نديد شىء شريك آن است در جوهرش و آن نوعى مماثلت مىباشد زيرا مثل بهر مشاركت اطلاق مىشود پس هر ندّ مثل است ولى هر مثل ندّ نيست. جمع نِدّ اَنْداد است كه جمعا شش بار در قرآن مجيد آمده است [بقره:22]. دانسته و از روى علم بر خدا شركاء و امثال قرار ندهيد [ابراهيم:30]. مراد از انداد هر شريكى است كه به خدا نسبت داده شود اعم از بتان و بشر و كواكب و غيره. در اقرب الموارد گفته: نِدّ هميشه مخالف نظير خود مىباشد. نگارنده گويد: شايد از اين جهت است كه بعضى نِدّ را ضد معنى كردهاند در نهايه گفته:« نِدُّ وَهُوَمِثْلُ الشَّىْء الَّذى يُضادُّ فى اُمُورِهِ وَ يُنادُّهُ اَىْ يُخالِفُهُ».
ریشههای نزدیک مکانی
ل وله جعل اله الله ه فى من ضلل حبب علم عن سبل سرر ب انتم ذلک ان ندم ها ربب هم قول کون ک لما متع يوم دون رئى قرر عذب ريب رسو قبل ارض بئس ما اخذ ف لا خلق غلل انن انس کفر الذين کم الى امن عنق الذى
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
أَنْدَاداً | ۶ |