الجن ١٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=تا بیازماییمشان در آن و آنکو روی برتابد از یاد پروردگار خویش ببردش در عذابی سخت | |-|معزی=تا بیازماییمشان در آن و آنکو روی برتابد از یاد پروردگار خویش ببردش در عذابی سخت | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الجن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الجن | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::17|١٧]] | قبلی = الجن ١٦ | بعدی = الجن ١٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَسْلُکْهُ»: داخل میگرداند (نگا: قصص / ، حاقّه / ). «صَعَداً»: سخت. غیر قابل تحمّل. طاقتفرسا. | «یَسْلُکْهُ»: داخل میگرداند (نگا: قصص / ، حاقّه / ). «صَعَداً»: سخت. غیر قابل تحمّل. طاقتفرسا. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱
ترجمه
الجن ١٦ | آیه ١٧ | الجن ١٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَسْلُکْهُ»: داخل میگرداند (نگا: قصص / ، حاقّه / ). «صَعَداً»: سخت. غیر قابل تحمّل. طاقتفرسا.
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۷، سوره جن
- شگفتى تعجب طائفه اى از جن از استماع قرآن كريم
- (آنچه درباره جنّ در آيات قرآن آمده است )
- وجوه مختلف درباره قرائت انّ به فتح همزه )) در ((وانّه تعالى جدّ ربّنا...)) و آياتبعد از آن كه حكايت سخنان جنّيان است بعد از ايمان آوردنشان
- مراد از پناهنده شدن مردانى از انس به مردانى از جنّ در آيه : ((و انّه كانرجال من النس يعوذون برجال من الجنّ))
- مفاد آيه : ((و انّا لمسنا السّماء...)) و آيه : ((و انّا كنّا نقعد منها...)) كه از ممنوع شدنجنّيان از صعود به آسمان و استراق سمع ، همزمان با بعثت پيامبر اسلام (صلى اللّهعليه وآله ) خبر مى دهد
- توضيح معناى اينكه مؤ منان جنّى گفتند: ((و انّا منّا الصّالحون و منّا دون ذالك و كنّا طرائققددا))
- امر به صبر و نهى از فسّاق و كفّار
- دو دستگى در طائفه جن : مسلمون و قاسطون و ويژگى هر كدام
- استقامت بر طريقه اسلام وسعت رزق ، و اعراض از ياد خدا عذاب رو به فزونى در پىدارد
- (رواياتى درباره استماع جنّ از رسول خدا، بيعت آنها با پيامبر(صلى اللّه عليه وآله وسلّم )...)
نکات آیه
۱ - رفاه بر آمده از ایمان و دین دارى، عرصه آزمایش انسان ها از سوى خداوند (و ألّوِاستقموا على الطریقة لأسقینهم ماء غدقًا . لنفتنهم فیه)
۲ - رفاه و نعمت ها، از ابرازهاى آزمایش الهى (لنفتنهم فیه)
۳ - مؤمنان پایدار و استوار در طریق دین، در معرض آزمایش الهى اند. (و ألّوِاستقموا على الطریقة ... لنفتنهم فیه)
۴ - روى گردانى از یاد خدا، موجب عذاب سخت و شدید الهى است. (و من یعرض عن ذکر ربّه یسلکه عذابًا صعدًا) «صَعَد»، به معناى شدید و سخت است.
۵ - رفاه و وفور نعمت، زمینه ساز غفلت از یاد خداوند (لأسقینهم ماء غدقًا ... و من یعرض عن ذکر ربّه) مطرح شدن اعراض و غفلت از یاد خدا - پس از یادآورى رفاه و وفور نعمت در سایه ایمان و دیندارى - نشانگر حقیقت یاد شده است.
۶ - لزوم یاد خدا، در هنگامه رفاه مندى و برخوردارى از نعمت ها (لأسقینهم ماء غدقًا ... و من یعرض عن ذکر ربّه یسلکه عذابًا صعدًا)
۷ - ذکر دائم خداوند، موجب قبولى و پیروزى در آزمایش هاى الهى است. (لنفتنهم فیه و من یعرض عن ذکر ربّه یسلکه عذابًا صعدًا) جمله «و من یعرض عن ذکر ربّه...» در حقیقت توصیه به یادآوردن نام و یاد خدا در دل ها است. این توصیه - پس از طرح مسأله آزمایش انسان ها - مى تواند بیانگر برداشت یاد شده باشد.
۸ - ربوبیت خداوند، مقتضى یاد دائم او در دل ها است. (و من یعرض عن ذکر ربّه)
موضوعات مرتبط
- امتحان: ابزار امتحان ۲; امتحان با رفاه ۱، ۲; امتحان با نعمت ۲; عوامل موفقیت در امتحان ۷
- انسان: امتحان انسان ها ۱
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۸; امتحانهاى خدا ۱، ۲، ۳
- ذکر: آثار اعراض از ذکر خدا ۴; آثار ذکر خدا ۷; اهمیت ذکرخدا ۶; ذکر خدا در رفاه ۶; ذکر دائمى خدا ۷; زمینه ذکر خدا ۸
- رفاه: آثار رفاه ۵
- عذاب: موجبات عذاب شدید ۴
- غفلت: زمینه غفلت از خدا ۵
- مؤمنان: استقامت مؤمنان ۳; امتحان مؤمنان ۳
- نعمت: آثار وفور نعمت ۵