القلم ٤٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نیرنگ کنم برای ایشان که نیرنگ من است استوار | |-|معزی=و نیرنگ کنم برای ایشان که نیرنگ من است استوار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::45|٤٥]] | قبلی = القلم ٤٤ | بعدی = القلم ٤٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أُمْلی»: (نگا: اعراف / آلعمران / رعد / ). | «أُمْلی»: (نگا: اعراف / آلعمران / رعد / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
القلم ٤٤ | آیه ٤٥ | القلم ٤٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُمْلی»: (نگا: اعراف / آلعمران / رعد / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۲، سوره قلم
- شرح مفاد آيه ((افنجعل المسلمين كالمجرمين )) و آيات بعد از آن كه در مقام نفى حكممكذبان به اينكه بر فرض وجود قيامت ، با مسلمانان برابرند مى باشد
- مراد از شركاى مشركين در آيه ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى اينكه درباره قيامت فرمود: ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى استدراج كفار و مكذبان (سنستدرجهم من حيث لايعلمون )
- امر به رسول الله (ص ) به صبر و نهى از اينكه چون يونس (ع ) ناشكيبا باشد
- بيان عدم منافات بين آيه : ((لو لا ان تداركه نعمة من ربه ...)) با آيه : ((فلولا انهكان من المسبحين ....))
- اشاره به اينكه دليلى بر نفى چشم زخم و خرافى بودن آن نيست
- رواياتى در ذيل آيه : ((يوم يكشف عن ساق ...))
- رواياتى در برهنه كردن خداوند ساق پايش را در قيامت كه به جهت مبتنى بودن برتشبيه مردوداند
- رواياتى درباره املاء و استدراج گنهكاران ، چشم زخم ، و....
نکات آیه
۱ - مهلت دادن به کافران تکذیب گر و شتاب نکردن در کیفر آنان، سنت الهى (سنستدرجهم ... و أُملى لهم)
۲ - مهلت دادن به تکذیب گران، در راستاى سقوط تدریجى آنان است; نه در جهت منافع آنان (سنستدرجهم... و أُملى لهم) عبارت «اُملى لهم» تأکید و بیان دیگرى براى مسأله سقوط تدریجى کافران است; یعنى، ما به آنان مهلت دادیم تا سقوط تدریجى آنان تحقق یابد.
۳ - کید و تدبیر خداوند، متین و استوار است. (إنّ کیدى متین)
۴ - کید و تدبیر خداوند، شکست ناپذیر است. (إنّ کیدى متین)
۵ - مهلت دادن به تکذیب گران، جلوه کید و تدبیر خداوند علیه آنان است. (إنّ کیدى متین) جمله «إنّ کیدى متین» در مقام تعلیل براى «أُملى لهم» است; یعنى، مهلت دادن ما به کافران، چنین است که ما کید و تدبیرى متین و استوار درباره آنان اندیشیده ایم و این مهلت، جلوه همین تدبیر است.
موضوعات مرتبط
- خدا: استحکام تدبیر خدا ۳; استحکام مکر خدا ۳; سنتهاى خدا ۱; شکست ناپذیرى تدبیر خدا ۴; شکست ناپذیرى مکر خدا ۴; نشانه هاى تدبیر خدا ۵; نشانه هاى مکر خدا ۵; ویژگیهاى تدبیر خدا ۳، ۴; ویژگیهاى مکر خدا ۳، ۴
- سنتهاى خدا: سنت مهلت ۱
- قرآن: استمهال مکذبان قرآن ۱; انحطاط تدریجى مکذبان قرآن ۲; فلسفه مهلت به مکذبان قرآن ۲; مهلت به مکذبان قرآن ۵
- کافران: استمهال کافران ۱
- معاد: استمهال مکذبان معاد ۱; انحطاط تدریجى مکذبان معاد ۲; فلسفه مهلت به مکذبان معاد ۲; مهلت به مکذبان معاد ۵