القلم ٢٢: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که بامداد کنید (بروید) بر کشت خود اگر هستید برندگان | |-|معزی=که بامداد کنید (بروید) بر کشت خود اگر هستید برندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = القلم ٢١ | بعدی = القلم ٢٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أُغْدُوا»: بامدادان حرکت کنید. صبح زود یورش برید. «حَرْثِکُم»: کشتزار خود (نگا: بقره / و و آلعمران / ). «صَارِمِینَ»: چینندگان میوه. حال است. | «أُغْدُوا»: بامدادان حرکت کنید. صبح زود یورش برید. «حَرْثِکُم»: کشتزار خود (نگا: بقره / و و آلعمران / ). «صَارِمِینَ»: چینندگان میوه. حال است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
القلم ٢١ | آیه ٢٢ | القلم ٢٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُغْدُوا»: بامدادان حرکت کنید. صبح زود یورش برید. «حَرْثِکُم»: کشتزار خود (نگا: بقره / و و آلعمران / ). «صَارِمِینَ»: چینندگان میوه. حال است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۳، سوره قلم
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن وجوهى كه درباره قسم به ((قلم )) و ((مايسطرون )) گفته شده است
- مراد از نعمت در آيه : ((و ما انت بنعمة ربك بمجنون ))
- معناى اينكه فرمود پيامبر اجر غير ممنون دارد و بر ((خلق عظيم )) است
- نهى خداوند پيامبر را از مداخله و مماشات با كفار و اطاعت از آنان
- تهديد تكذيب گران نبوت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه به آن حضرتتهمت جنون مى زند
- اشاره اى به يك داستان براى تشبيه برائى كه بر سر مكذبان پيامبر مى آيد
- رواياتى درباره مراد از ((ن ))، ((قلم )) و ((ما يسطرون ))
- رواياتى درباره مراد از ((خلق عظيم ))، مراد از((كل حلاف مهين ....)) و...
- ماجراى صاحبان باغى كه به عذاب الهى نابود گشت
نکات آیه
۱ - باغداران یمنى، همدیگر را به چیدن میوه ها در سپیده صبح تحریک و ترغیب کردند. (أن اغدوا على حرثکم إن کنتم صرمین)
۲ - پدیدار شدن سستى و کوتاهى در میان برخى از باغداران یمنى، در عمل به سوگند خویش (أن اغدوا على حرثکم إن کنتم صرمین) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که شرط «إن کنتم صارمین» براى تعلیق حقیقى نیست; زیرا آنان از پیش بر انجام آن سوگند یاد کرده بودند; بلکه به منظور بیان پدیدار شدن سستى و کوتاهى در وفا به سوگند خویش است.
موضوعات مرتبط
- اصحاب الجنة: تشویقهاى اصحاب الجنة ۱; سستى اصحاب الجنة ۲; سوگند اصحاب الجنة ۲; وقت میوه چینى اصحاب الجنة ۱
- باغ سوخته: قصه باغ سوخته ۲