التحريم ٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید بازدارید خود و خاندان خویش را از آتشی که سوخت آن مردمان است و سنگ بر آن است فرشتگانی دژم (درشت خوی) سختگیرانی که نافرمانی نکنند خدا را آنچه فرمایدشان و بکنند آنچه را که فرموده شوند | |-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید بازدارید خود و خاندان خویش را از آتشی که سوخت آن مردمان است و سنگ بر آن است فرشتگانی دژم (درشت خوی) سختگیرانی که نافرمانی نکنند خدا را آنچه فرمایدشان و بکنند آنچه را که فرموده شوند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره التحريم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره التحريم | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = التحريم ٥ | بعدی = التحريم ٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::26|٢٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«قُوا»: مصون و محفوظ دارید. «أَهْلِیکُمْ»: (نگا: مائده / ). «وَقُودُ»: افروزینه (نگا: بقره / ، آلعمران / ). «غِلاظٌ»: جمع غَلیظ، خشن، تندخو. «شِدَادٌ»: جمع شَدید، زورمند. سختگیر. توانا در انجام کارهای دشوار. | «قُوا»: مصون و محفوظ دارید. «أَهْلِیکُمْ»: (نگا: مائده / ). «وَقُودُ»: افروزینه (نگا: بقره / ، آلعمران / ). «غِلاظٌ»: جمع غَلیظ، خشن، تندخو. «شِدَادٌ»: جمع شَدید، زورمند. سختگیر. توانا در انجام کارهای دشوار. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
التحريم ٥ | آیه ٦ | التحريم ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قُوا»: مصون و محفوظ دارید. «أَهْلِیکُمْ»: (نگا: مائده / ). «وَقُودُ»: افروزینه (نگا: بقره / ، آلعمران / ). «غِلاظٌ»: جمع غَلیظ، خشن، تندخو. «شِدَادٌ»: جمع شَدید، زورمند. سختگیر. توانا در انجام کارهای دشوار.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ... (۳) وَ کَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ... (۲) وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ وَ... (۳) يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ... (۰) إِنَّکُمْ وَ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ... (۰) إِنَّکُمْ وَ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۹، سوره تحريم
- مقصود از تحريم پيامبر(ص ) آنچه را كه خدا برايشحلال كرده (لم تحرم ما احل الله لك )
- افشاى سر پيامبر(ص ) و آزار او توسط يكى از همسرانش (حفضه دختر عمو)
- پشتيبانى خدا و جبرئيل و صالح مؤ منين و ملائكه از آن حضرت صلى الله عليه و آله وسلم
- لحن و بيان عجيبى كه در آيات متضمن پشتيبانى و تاءييدرسول الله (ص ) به كار رفته است
- اشاره به اينكه همه همسران پيامبر(ص ) نيكوكار و ماءجر نبوده اند
- بيان اينكه ملاك بهتر و برترى مفاد ((ازواجا خيرا منكن )) توبه و قننوت (اطاعت ) است
- مراد از توصيف ملائكه موكل بر جهنم به غلاظ و شداد بودن و اينكه : ((لا يعصون اللهما امرهم و يفعلون ما يؤ مرون ))
- توضيحى راجع به مكلف بودن ملائكه
- در قيامت جزا عبارت است از خود عمل و عذر خواهى در آن روز بلا اثر است
- معناى ((توبه نصوح )) كه خداوند به آن امر فرموده است
- دو احتمال در معناى جمله :((يوم لا يخزى الله النبى و الذين آمنوا معه ....))
- مقصود از دعاى مؤ منين در قيامت : ((ربنا اتمم لنا نورنا...))
- مراد از امر به جهاد با منافقين به پيامبر اكرم (ص )
- رواياتى در ذيل آيات نخست سوره تحريم و شاءننزول آن آيات
- نقد و بررسى روايات فوق
- شاءن نزول آيه تريم به نقل عمر بن الخطاب
- رواياتى راجع به اينكه منظور از ((صالح المؤ منين )) على (ع ) است
- چگونه اهل خود را از آتش خفظ كنيم (قوا انفسكم و اهليكم نارا...)
- چند روايت پيرامون مراد از توبه نصوح و راجع به نور مؤ منين در روز قيامت
نکات آیه
۱ - توصیه خداوند، به مؤمنان، مبنى بر خودسازى و صیانت خویش از عوامل و موجبات بدبختى و دوزخى شدن (یأیّها الذین ءامنوا قوا أنفسکم ... نارًا) بنا به گفته مفسران، مقصود از محافظت خود از آتش، صیانت خویش از موجبات و عواملى است که منجر به آتش دوزخ مى شود; مانند ترک واجبات و یا انجام محرمات.
۲ - توصیه خداوند به مؤمنان، مبنى بر مراقبت از اعضاى خانواده خود در برابر عوامل و موجبات بدبختى و دوزخى شدن آنان (یأیّها الذین ءامنوا قوا ... أهلیکم نارًا)
۳ - خیرخواهى براى اعضاى خانواده و تربیت دینى آنان، تکلیفى بایسته برعهده سرپرست و مدیر خانواده (قوا ... أهلیکم نارًا) برداشت یاد شده، به خاطر این نکته است که مصداق اصلى تلاش براى حفاظت اعضاى خانواده از دوزخى شدن آنان، تربیت دینى آنان و گزینش راه و روش خیرخواهانه در این راستا است.
۴ - زنان و مردان مؤمن، همواره در معرض خطر انحراف و افتادن در ورطه گناه آتش افروز (یأیّها الذین ءامنوا قوا أنفسکم و أهلیکم نارًا) مطلب یاد شده، از خطاب به مؤمنان (یا أیّها الذین آمنوا) استفاده مى شود.
۵ - سرپرست خانواده، داراى نقشى سازنده و سرنوشت ساز، در حیات معنوى و تربیت دینى اعضاى خانواده (یأیّها الذین ءامنوا قوا أنفسکم و أهلیکم نارًا)
۶ - خودسازى و اصلاح و تربیت خویشتن، در اولویت نخست و مقدّم در تربیت و اصلاح دیگران (قوا أنفسکم و أهلیکم نارًا) مطلب یاد شده، از تقدم ذکرى «أنفسکم» بر «أهلیکم» به دست مى آید.
۷ - اصلاح و تربیت دینى اعضاى خانواده، زیر بنا و خشت اول اصلاحات در جامعه (قوا أنفسکم و أهلیکم نارًا) از فرمان خداوند به مؤمنان، مبنى بر تربیت و اصلاح اعضاى خانواده خود - با آن که آنان وظیفه جهاد با کافران و منافقان را نیز برعهده دارند (آیه ۹ همین سوره) - مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.
۸ - نقش مثبت و سازنده اعتقاد به معاد، در تربیت آدمیان و اصلاح آنان (یأیّها الذین ءامنوا قوا أنفسکم و أهلیکم نارًا) مطلب یاد شده از تذکر به آتش دوزخ - به جاى موعظه و توصیه به تقوا و خودسازى و اصلاح خانواده - استفاده مى شود.
۹ - دوزخیان و سنگ هاى دوزخ، سوخت آتش جهنم است. (نارًا وقودها الناس و الحجارة) «وقود» به معناى چیزى است که به آن آتش روشن مى کنند; یعنى، ماده سوختى و قابل اشتعال.
۱۰ - دوزخ، داراى نگهبانان و گماشتگانى از فرشتگان است. (علیها ملئکة)
۱۱ - فرشتگانِ نگهبان و گماشته بر دوزخ، درشتخوى و سختگیراند. (علیها ملئکة غلاظ شداد)
۱۲ - فرشتگان نگهبان دوزخ، تسلیم محض خدا هستند و هرگز از فرمان او سرپیچى نمى کنند و از چارچوب آن خارج نمى شوند. (لایعصون اللّه ما أمرهم)
۱۳ - برخورد خشن و سختگیرانه نگهبانان دوزخ، به فرمان الهى بوده و هرگز از آن نمى کاهند و یا متوقف نمى شوند. (علیها ملئکة غلاظ شداد لایعصون اللّه ما أمرهم و یفعلون ما یؤمرون) یادآورى عصمت و فرمانبرى فرشتگان - پس از ذکر برخورد خشن و سختگیرانه آنان با دوزخیان - مى تواند اشاره به مطلب یاد شده باشد.
۱۴ - فرشتگان، مصون از خطا و معصوم از گناه و نافرمانى اند. (لایعصون اللّه ما أمرهم و یفعلون ما یؤمرون) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که جمله «لایعصون اللّه...» عصمت فرشتگان و «یفعلون ما یؤمرون» اشاره به مصونیت آنان از خطا در انجام وظایف داشته باشد.
روایات و احادیث
۱۵ - «أبى بصیر قال: سألت أباعبداللّه(ع) عن قول اللّه: «قوا أنفسکم و أهلیکم ناراً وقودها الناس و الحجارة» قلت: هذه نفسى أقیها فکیف أقى أهلى؟ قال: تأمرهم بما أمرهم اللّه و تنهاهم عمّا نهاهم اللّه عنه فإن أطاعوک کنتَ قد وقیتَهم و إن عصوک فکنتَ قد قضیتَ ما علیک;[۱] ابى بصیر گوید: از امام صادق(ع) درباره سخن خداوند: «قوا أنفسکم و أهلیکم ناراً...» سؤال کردم و گفتم: نفس خود را از آتش حفظ مى کنم; چگونه خانواده خود را حفظ کنم؟ فرمود: آنان را به آنچه خداوند امر فرموده، امر کن و از آنچه خدا نهى فرموده، نهى کن. پس اگر از تو پیروى کردند، تو آنان را حفظ نموده اى و اگر نافرمانى کردند، تو تکلیف خود را انجام داده اى».
۱۶ - «عن رسول اللّه(ص): ...إنّما تلک الحجارة الکبریت;[۲] از رسول خدا [درباره «حجارة» در آیه «ناراً وقودها النّاس و الحجارة»] روایت شده: آن سنگ [که آتش افروز جهنّم است ]همان گوگرد است».
موضوعات مرتبط
- تربیت: اولویت در تربیت ۶; عوامل مؤثر در تربیت ۸
- تزکیه: اهمیت تزکیه ۶; توصیه به تزکیه ۱
- جامعه: عوامل اصلاح جامعه ۷
- جهنم: آتشگیره جهنم ۹; اطاعت نگهبانان جهنم ۱۲، ۱۳; بداخلاقى نگهبانان جهنم ۱۱; روش برخورد نگهبانان جهنم ۱۱، ۱۳; سختگیرى نگهبانان جهنم ۱۱، ۱۳; سنگهاى جهنم ۹، ۱۶; موجبات جهنم ۱، ۲; نگهبانان جهنم ۱۰
- جهنمیان: نقش جهنمیان ۹
- خانواده: اهمیت تربیت خانواده ۳، ۷; اهمیت محافظت از خانواده ۲; خیرخواهى براى خانواده ۳; عوامل شقاوت خانواده ۲; عوامل مؤثر در تربیت خانواده ۵; محدوده مسؤولیت سرپرست خانواده ۱۵; مسؤولیت سرپرست خانواده ۳; نقش سرپرست خانواده ۵
- خدا: تعلیم اوامر خدا ۱۵; تعلیم نواهى خدا ۱۵; توصیه هاى خدا ۱، ۲; مجریان اوامر خدا ۱۲، ۱۳
- خطا: عصمت از خطا ۱۴
- زن: خطر انحراف زنان مؤمن ۴; خطر گناه زنان مؤمن ۴
- شقاوت: عوامل شقاوت ۱
- عقیده: آثار عقیده به معاد ۸
- گناه: عصمت از گناه ۱۴
- مؤمنان: توصیه به مؤمنان ۱، ۲; مسؤولیت مؤمنان ۱، ۲
- مرد: خطر انحراف مردان مؤمن ۴; خطر گناه مردان مؤمن ۴
- ملائکه: عصمت ملائکه ۱۴; ملائکه جهنم ۱۰