التغابن ١٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=جز این نیست که خواستههای شما و فرزندان شما آزمایشی است و خدا نزد او است پاداشی بزرگ | |-|معزی=جز این نیست که خواستههای شما و فرزندان شما آزمایشی است و خدا نزد او است پاداشی بزرگ | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره التغابن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره التغابن | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = التغابن ١٤ | بعدی = التغابن ١٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فِتْنَةٌ»: امتحان. آزمایش (نگا: انفال / ). مراد این است که اموال و اولاد زینت و نعمت جهان و مایه دستیابی به سعادت هستند، در صورتی که در مسیر خداشناسی انسان را کمک کنند. امّا اگر محبّت آنان بر فرمان و رضای یزدان ترجیح داده شود، مایه بدبختی میگردند (نگا: آلعمران / و ، توبه / و و ). | «فِتْنَةٌ»: امتحان. آزمایش (نگا: انفال / ). مراد این است که اموال و اولاد زینت و نعمت جهان و مایه دستیابی به سعادت هستند، در صورتی که در مسیر خداشناسی انسان را کمک کنند. امّا اگر محبّت آنان بر فرمان و رضای یزدان ترجیح داده شود، مایه بدبختی میگردند (نگا: آلعمران / و ، توبه / و و ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۹
ترجمه
التغابن ١٤ | آیه ١٥ | التغابن ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِتْنَةٌ»: امتحان. آزمایش (نگا: انفال / ). مراد این است که اموال و اولاد زینت و نعمت جهان و مایه دستیابی به سعادت هستند، در صورتی که در مسیر خداشناسی انسان را کمک کنند. امّا اگر محبّت آنان بر فرمان و رضای یزدان ترجیح داده شود، مایه بدبختی میگردند (نگا: آلعمران / و ، توبه / و و ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ... (۱) وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ... (۶) الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ... (۲) زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُ الشَّهَوَاتِ... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۱۸، سوره تغابن
- مقصود از اذن كه فرمود هيچ مصيبتى نمى رسد مگر به اذن اذن تكوينى است نه اذنلفظى و نه اذن تشريعى
- مفاد جمله : ((و من يؤ من بالله يهد قلبه )) و رابطه بين اعتقاد به عموميت علم و مشيت خدابا سكون و آرامش قلبى
- اطاعت رسول (ص ) اطاعت خدا و نافرمانيش نافرمانى او است
- بيان اينكه اطاعت يك نحوه عبوديت است و فقط بايد از خدا و فرستاده اش اطاعت شود
- ايمان به خدا و اطاعت او يك نوع توكل بر او است
- مقصود از اينكه خطاب به مؤ منين فرمود: برخى از همسران و فرزندانتان دشمن شمايند،از آنان برحذر باشيد و....
- معناى اينكه فرمود:((فاتقوا الله ما استطعتم )) و جمع آن با آيه ((اتقوا الله حقتقاته ))
- معناى جمله : ((وانفقوا خيرا لانفسكم )) و وجه منصوب بودن كلمه ((خيرا))
- روايتى درباره دشمن بودن بعضى از همسران و فرزندان مؤ منين ونزول آيه : ((ان من ازواجكم و اولاد كم عدوا لكم ....))
- اشكال وارد بر چند روايت حاكى از اينكه پيامبر(ص ) راجع به حب خود حسنين را آيه((انما اموالكم و اولادكم فتنه )) را قرائت نموده است
- روايتى در ذيل آيه ((اتقوا الله حق تقاته )) و ((انقوا الله ما استطعتم )) و روايتىدرباره بخل ورزيدن
نکات آیه
۱ - اموال و اولاد، همواره وسیله آزمایش انسان است. (إنّما أمولکم و أولدکم فتنة) «فتنة» در آیه شریفه، به معناى آزمایش است. قصر در عبارت «إنّما أموالکم...» ادعایى است، نه حقیقى; یعنى، براى بیان مبالغه و کثرت ملازمه، میان داشتن مال و فرزند و آزمایش شدن انسان به وسیله آن دو است.
۲ - وابستگى و دلبستگى به اموال و اولاد، زمینه ساز لغزش انسان ها و ممانعت از دین دارى است. (إنّما أمولکم و أولدکم فتنة)
۳ - هشدار خداوند به مؤمنان، نسبت به لغزش و نافرمانى کردن به خاطر دلبستگى و وابستگى به مال و فرزند (إنّما أمولکم و أولدکم فتنة)
۴ - علاقه و دلبستگى به اموال و اولاد، نباید مانع از دین دارى و انجام تکالیف الهى شود. (إنّما أمولکم و أولدکم فتنة) برداشت یاد شده، با توجه به تاریخ و شأن نزول آیات است که در آیه قبل توضیح داده شد.
۵ - اجر بزرگ، در پیشگاه خداوند است. (و اللّه عنده أجر عظیم)
۶ - رهایى از دلبستگى به اموال و اولاد و ترجیح دین دارى بر وابستگى به آنها، داراى پاداش بزرگ الهى است. (و اللّه عنده أجر عظیم) یادآورى پاداش بزرگ الهى، پس از هشدار درباره وابستگى به اموال و اولاد خویش، بیانگر مطلب یاد شده است.
۷ - توجه و ایمان به پاداش بزرگ الهى براى مؤمنان، بازدارنده انسان از وابستگى به اموال و اولاد و گناه به خاطر آنها (و اللّه عنده أجر عظیم)
۸ - ایمان به قیامت و پاداش و کیفر آن روز، عامل رهایى انسان از دلبستگى به متاع هاى مادى و دنیوى و سبب رویکرد او به آرمان هاى بلند معنوى و اخروى (إنّما أمولکم و أولدکم فتنة و اللّه عنده أجر عظیم)
موضوعات مرتبط
- آخرت طلبى: زمینه آخرت طلبى ۸
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱۵
- امتحان: ابزار امتحان ۱; امتحان با فرزند ۱; امتحان با مال ۱
- ایمان: آثار ایمان به پاداش اخروى ۸; آثار ایمان به قیامت ۸; آثار ایمان به کیفر اخروى ۸; اهمیت ایمان ۷; ایمان به پاداشهاى خدا ۷
- پاداش: پاداش بزرگ ۵، ۶، ۷; مراتب پاداش ۵، ۶، ۷
- تکلیف: موانع عمل به تکلیف ۴
- خدا: پاداشهاى خدا ۵، ۶; هشدارهاى خدا ۳
- دنیاطلبى: زمینه ترک دنیاطلبى ۸
- دین: آسیب شناسى دینى دین ۴
- دیندارى: اهمیت دیندارى ۶; زمینه ممانعت از دیندارى ۲; موانع دیندارى ۴
- ذکر: آثار ذکر پاداشهاى خدا ۷
- علایق: آثار علاقه به فرزند ۲، ۳، ۴; ترک علاقه به امکانات دنیوى ۸; علاقه به فرزند ۶، ۷
- فرزند: موارد دشمنى فرزند ۱۵
- گناه: موانع گناه ۷
- لغزش: زمینه لغزش ۲
- مال دوستى: آثار مال دوستى ۲، ۳، ۴; پاداش ترک مال دوستى ۶; موانع مال دوستى ۷
- مؤمنان: پاداش مؤمنان ۷; عصیان مؤمنان ۳; لغزش مؤمنان ۳; هشدار به مؤمنان ۳
- هجرت: ممانعت از هجرت ۱۵
- همسر: موارد دشمنى همسر ۱۵