الواقعة ٩٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=همانا این است حقّ یقین‌
|-|معزی=همانا این است حقّ یقین‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::95|٩٥]] | قبلی = الواقعة ٩٤ | بعدی = الواقعة ٩٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::95|٩٥]] | قبلی = الواقعة ٩٤ | بعدی = الواقعة ٩٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«هذا»: آنچه در این سوره راجع به سه گروه پیشتازان و دست راستیها و دست چپیها آمده است. «حَقُّ الْیَقِینِ»: عین واقعیت. حق و حقیقت. در قرآن عِلْمُ الْیَقِین (نگا: تکاثر /  و عَیْنُ الْیَقِین (نگا: تکاثر /  و حَقُّ الْیَقِین آمده است. عِلْمُ الْیَقین، خبر راستینی است که انسان آن را می‌شنود و باور می‌دارد. عَیْنُ الْیَقین، آن است که انسان آن را می‌بیند. حَقُّ الْیَقِین، آن است که آن را با حواس ظاهری یا باطنی درک می‌کند. مثلاً اگر شخصی بگوید که در این ظرف سربسته، عسل است و تو هم او را راستگو بدانی، و یا مقداری از عسل بر دور و بر ظرف ریخته شده باشد، این علم‌الیقین است. اگر سرپوش ظرف را بردارند و عسل را در داخل آن ببینی، این عین‌الیقین است. و اگر مقداری را از آن انگشت بزنی و بخوری، این حق‌الیقین است که بالاتر از دوتای نخستین است (نگا: المصحف المیسر).
«هذا»: آنچه در این سوره راجع به سه گروه پیشتازان و دست راستیها و دست چپیها آمده است. «حَقُّ الْیَقِینِ»: عین واقعیت. حق و حقیقت. در قرآن عِلْمُ الْیَقِین (نگا: تکاثر /  و عَیْنُ الْیَقِین (نگا: تکاثر /  و حَقُّ الْیَقِین آمده است. عِلْمُ الْیَقین، خبر راستینی است که انسان آن را می‌شنود و باور می‌دارد. عَیْنُ الْیَقین، آن است که انسان آن را می‌بیند. حَقُّ الْیَقِین، آن است که آن را با حواس ظاهری یا باطنی درک می‌کند. مثلاً اگر شخصی بگوید که در این ظرف سربسته، عسل است و تو هم او را راستگو بدانی، و یا مقداری از عسل بر دور و بر ظرف ریخته شده باشد، این علم‌الیقین است. اگر سرپوش ظرف را بردارند و عسل را در داخل آن ببینی، این عین‌الیقین است. و اگر مقداری را از آن انگشت بزنی و بخوری، این حق‌الیقین است که بالاتر از دوتای نخستین است (نگا: المصحف المیسر).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸


ترجمه

این مطلب حقّ و یقین است!

|بى‌ترديد، اين همان حقيقت يقينى است
اين است همان حقيقت راست [و] يقين.
این (وعد و وعید) البته یقین و حق و حقیقت است.
[آنچه درباره این سه طایفه بیان شد،] بی تردید این است همان حقّ یقینی.
اين سخن سخنى راست و يقين است.
این همانا حق‌الیقین است‌
هر آينه اين، آن سخن راست بى‌گمان و درست است.
قطعاً این (چیزهائی که درباره‌ی پیشگامان و سمت راستیها و سمت چپیها گفته شد) عین واقعیّت است.
به‌راستی این همان حق‌الیقین است.
همانا این است حقّ یقین‌


الواقعة ٩٤ آیه ٩٥ الواقعة ٩٦
سوره : سوره الواقعة
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«هذا»: آنچه در این سوره راجع به سه گروه پیشتازان و دست راستیها و دست چپیها آمده است. «حَقُّ الْیَقِینِ»: عین واقعیت. حق و حقیقت. در قرآن عِلْمُ الْیَقِین (نگا: تکاثر / و عَیْنُ الْیَقِین (نگا: تکاثر / و حَقُّ الْیَقِین آمده است. عِلْمُ الْیَقین، خبر راستینی است که انسان آن را می‌شنود و باور می‌دارد. عَیْنُ الْیَقین، آن است که انسان آن را می‌بیند. حَقُّ الْیَقِین، آن است که آن را با حواس ظاهری یا باطنی درک می‌کند. مثلاً اگر شخصی بگوید که در این ظرف سربسته، عسل است و تو هم او را راستگو بدانی، و یا مقداری از عسل بر دور و بر ظرف ریخته شده باشد، این علم‌الیقین است. اگر سرپوش ظرف را بردارند و عسل را در داخل آن ببینی، این عین‌الیقین است. و اگر مقداری را از آن انگشت بزنی و بخوری، این حق‌الیقین است که بالاتر از دوتای نخستین است (نگا: المصحف المیسر).


تفسیر

نکات آیه

۱ - برپایى قیامت، تقسیم شدن مردم به سه دسته (مقربان، اصحاب الیمین و اصحاب الشمال) و فرجام نیک دو دسته اول و بدفرجامى دسته آخر، امرى قطعى، یقنى و غیرقابل تردید است. (إنّ هذا لهو حقّ الیقین) «هذا» به آنچه در سوره واقعه مطرح شده اشاره دارد و محور آن مطالبى است که در برداشت بالا آمده است. گفتنى است که تعبیر «حقّ الیقین» از باب اضافه صفت به موصوف است; یعنى، «الیقین الحقّ» و حق به معناى ثابت و استوار است. بنابراین «الیقین الحقّ»; یعنى، یقینى که ثابت است و هرگز تردید در آن راه ندارد.

۲ - ایمان آوردن به معاد و دست برداشتن از انکار و تکذیب آن، توصیه أکید الهى به همه کافران و تکذیب گران (و أمّا إن کان من المکذّبین ... إنّ هذا لهو حقّ الیقین)

۳ - وجود مسائل و معارف یقینى، مسلّم و تردیدناپذیر در قرآن (إنّ هذا لهو حقّ الیقین)

موضوعات مرتبط

  • اصحاب شمال: فرجام شوم اصحاب شمال ۱
  • اصحاب یمین: حسن فرجام اصحاب یمین ۱
  • ایمان: اهمیت ایمان به معاد ۲
  • خدا: توصیه هاى خدا ۲
  • قرآن: وضوح تعالیم قرآن ۳
  • قیامت: توصیه به مکذبان قیامت ۲; حتمیت قیامت ۱
  • کافران: توصیه به کافران ۲
  • مقربان: حسن فرجام مقربان ۱

منابع