الواقعة ٩٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس پیشکشی از آب جوشان | |-|معزی=پس پیشکشی از آب جوشان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::93|٩٣]] | قبلی = الواقعة ٩٢ | بعدی = الواقعة ٩٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نُزُلٌ»: (نگا: واقعه / ). «حَمِیمٍ»: (نگا: واقعه / ). | «نُزُلٌ»: (نگا: واقعه / ). «حَمِیمٍ»: (نگا: واقعه / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸
ترجمه
الواقعة ٩٢ | آیه ٩٣ | الواقعة ٩٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نُزُلٌ»: (نگا: واقعه / ). «حَمِیمٍ»: (نگا: واقعه / ).
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - آب داغ و جوشان، نوشیدنى تکذیب گران گمراه در جهان آخرت (و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین . فنزل من حمیم) «حمیم»، به معناى آبى است که به شدت گرم باشد.
۲ - تکذیب گران گمراه، عناصرى بى ارزش و فاقد حرمت و احترام در آخرت (و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین . فنزل من حمیم) واژه «نزل» به چیزى گفته مى شود که صاحب خانه براى میهمان مى آورد و از او پذیرایى مى کند و معمولاً بهترین خوردنى و آشامیدنى است که صاحب خانه در اختیار دارد. به کار گیرى این واژه (نزل) براى آشامیدنى دوزخیان، تعبیرى استهزاآمیز بوده و بیانگر مطلب یاد شده است.
روایات و احادیث
۳ - «عن أبى بصیر، قال: سمعت أباعبداللّه(ع) یقول: ...«فنزل من حمیم» فى قبره...;[۱] ابى بصیر مى گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که مى فرمود: ...«فنزل من حمیم» در قبر میّت است.
موضوعات مرتبط
- جهنم: آب داغ جهنم ۱
- قبر: آب داغ در قبر ۳
- گمراهان: آشامیدنیهاى اخروى گمراهان ۱; بى ارزشى گمراهان ۲
- مکذبان: آشامیدنیهاى اخروى مکذبان ۱; بى ارزشى مکذبان ۲
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۵۰; نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۲۹، ح ۱۱۲.