الواقعة ٩٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و اما اگر بود از تکذیبکنندگان گمراهان | |-|معزی=و اما اگر بود از تکذیبکنندگان گمراهان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::92|٩٢]] | قبلی = الواقعة ٩١ | بعدی = الواقعة ٩٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمُکَذِّبِینَ الضَّآلِّینَ»: مراد سمت چپیها است (نگا: واقعه / . | «الْمُکَذِّبِینَ الضَّآلِّینَ»: مراد سمت چپیها است (نگا: واقعه / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸
ترجمه
الواقعة ٩١ | آیه ٩٢ | الواقعة ٩٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُکَذِّبِینَ الضَّآلِّینَ»: مراد سمت چپیها است (نگا: واقعه / .
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - دسته دیگر از مردم در قیامت، «اصحاب الشمال» هستند. (و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین) «مکذّبین» گروه دیگرى اند که در آیات پیشین، از آنان به عنوان «اصحاب الشمال» نام برده شده است.
۲ - اصحاب الشمال، متشکل از انسان هاى کافر و تکذیب گر (و أمّا إن کان من المکذّبین)
۳ - تکذیب و گمراهى، دو ویژگى اصلى اصحاب الشمال (و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین) برداشت یاد شده، به خاطر این نکته است که در توصیف اصحاب الشمال به جاى ذکر همین عنوان، وصف «المکذّبین الضالین» آمده است.
۴ - تکذیب گران، عناصرى گرفتار ضلالت و گمراهى (و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین)
روایات و احادیث
۵ - «محمدبن سالم عن أبى جعفر(ع) إنّ اللّه تبارک و تعالى یقول ...«و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین...» فهؤلاء مشرکون...;[۱] محمدبن سالم از امام باقر(ع) روایت کرده است: ...خداى تبارک و تعالى مى فرماید: ...«و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین»... و آنان مشرکان مى باشند...».
موضوعات مرتبط
- اصحاب شمال: اصحاب شمال در قیامت ۱; تکذیبگرى اصحاب شمال ۲، ۳; صفات اصحاب شمال ۳; کفر اصحاب شمال ۲; گمراهى اصحاب شمال ۳
- مشرکان: تکذیبگرى مشرکان ۵; گمراهى مشرکان ۵
- مکذبان: گمراهى مکذبان ۴
منابع
- ↑ کافى، ج ۲، ص ۳۰، ح ۱; نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۲۹- ، ح ۱۱۰.