الواقعة ٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و شوید گروههایی سهگانه | |-|معزی=و شوید گروههایی سهگانه | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = الواقعة ٦ | بعدی = الواقعة ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَزْوَاجاً»: اصناف و انواع. مراد گروهها و دستهها است. | «أَزْوَاجاً»: اصناف و انواع. مراد گروهها و دستهها است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الواقعة ٦ | آیه ٧ | الواقعة ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَزْوَاجاً»: اصناف و انواع. مراد گروهها و دستهها است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
ثُمَ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ... (۰) وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ (۱)
وَ أَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ... (۰) وَ أَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ... (۰) وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ (۱)
تفسیر
نکات آیه
۱ - مردم در آخرت سه دسته اند: اصحاب المیمنه (نیک بختان) اصحاب المشئمه (نگون بختان) و سابقون (پیشتازان) (و کنتم أزوجًا ثلثة) بیان «أزواجاً ثلاثة» محذوف و تقدیر آن چنین است: «و کنتم أزواجاً ثلاثة: اصحاب المیمنة و اصحاب المشئمة و السابقون». در آیات بعد به تفصیل وضعیت این سه دسته تبیین شده است.
۲ - حضور انسان ها در قیامت در سه دسته مختلف و دست یافتن آنها به سعادت و یا گرفتار شدن در شقاوت و بدبختى، فرجامى قطعى و غیر قابل تردید (و کنتم أزوجًا ثلثة) تعبیر «کنتم» به صیغه ماضى، بیانگر آن است که حضور در رستاخیز، چنان حتمى و غیرقابل تردید است که گویا در گذشته محقق شده است.
۳ - بازگشت همه اندیشه ها و باورها، به سه جریان فکرى و عقیدتى (و کنتم أزوجًا ثلثة) تقسیم کردن مردم به سه دسته - با آن که در میان انسان ها در طول تاریخ صدها نوع از عقاید و افکار گوناگون وجود داشته است - مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- اصحاب شمال :۱
- اصحاب یمین :۱
- انسان: اقسام اخروى انسان ها ۱، ۲
- پیشگامان: پیشگامان در قیامت ۱
- سعادتمندان: سعادتمندان در قیامت ۱، ۲
- شقاوتمندان: شقاوتمندان در قیامت ۱، ۲
- عقیده: اقسام عقیده ۳; منشأ عقیده ۳
- قیامت: حتمیت حضور در قیامت ۲