الرحمن ٣٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | |-|معزی=پس آیا به کدامین نعمتهای پروردگار شما (ای دو کس) تکذیب میکنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::34|٣٤]] | قبلی = الرحمن ٣٣ | بعدی = الرحمن ٣٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
ترجمه
الرحمن ٣٣ | آیه ٣٤ | الرحمن ٣٥ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - سرزنش شدن کافران و تکذیب گران جن و انس از سوى خداوند، بر بى توجهى آنان نسبت به قدرت مطلق الهى و عجز و ناتوانى خویش (إن استطعتم ... لاتنفذون إلاّ بسلطن . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) با توجه به ارتباط این آیه با آیه قبل، از استفهام توبیخى در «فبأىّ...» مطلب بالا استفاده مى شود. گفتنى است که تثنیه آمدن «کما» و «تکذّبان» به خاطر توجه خطاب به جن و انس است.
۲ - وجود عناصر کافر و تکذیب گر در میان جن، همانند آدمیان (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۳ - امکان نداشتن فرار جن و انس از قلمرو حاکمیت و قدرت خداوند، نعمتى الهى و غیر قابل تکذیب و انکار (إن استطعتم أن تنفذوا ... لاتنفذون ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) اطلاق «ءالآء» بر محتواى آیه پیشین و نیز ذکر «ربّ»،بیانگر مطلب بالا است.
۴ - خداوند، خواهان توجه خلق به قدرت مطلق او و عجز و ناتوانى خویش (إن استطعتم أن تنفذوا ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۵ - توجه به قدرت برتر خداوند و عجز و ناتوانى خلق، بازدارنده آنان از کفر و تکذیب (لاتنفذون إلاّ بسلطن . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) ارتباط دو آیه، نشانگر آن است که غفلت جن و آدمیان از قدرت خداوند، زمینه ساز تکذیب گرى آنان است.
موضوعات مرتبط
- جن: تشابه جن با انسان ۲; جنیان کافر ۲; جنیان مکذب ۲; سرزنش جنیان کافر ۱
- خدا: توصیه هاى خدا ۴; سرزنشهاى خدا ۱; قدرت خدا ۳; نعمتهاى خدا ۳; وسعت حاکمیت خدا ۳
- ذکر: آثار ذکر عجز انسان ۵; آثار ذکر عجز جن ۵; آثار ذکرقدرت خدا ۵; اهمیت ذکر عجز انسان ۴; اهمیت ذکرعجز جن ۴; اهمیت ذکر قدرت خدا ۴; ذکر عجز موجودات ۵
- غفلت: غفلت از عجز انسان ۱; غفلت از عجز جن ۱; غفلت از قدرت خدا ۱
- کافران: سرزنش کافران ۱
- کفر: موانع کفر ۵