القمر ٤٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس تکذیب کردند به آیتهای ما همگی آنها پس گرفتیمشان گرفتن مهتری نیرومند | |-|معزی=پس تکذیب کردند به آیتهای ما همگی آنها پس گرفتیمشان گرفتن مهتری نیرومند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::42|٤٢]] | قبلی = القمر ٤١ | بعدی = القمر ٤٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«آیَاتِ»: آیههای کتاب آسمانی و معجزات پیغمبران. | «آیَاتِ»: آیههای کتاب آسمانی و معجزات پیغمبران. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ٤١ | آیه ٤٢ | القمر ٤٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آیَاتِ»: آیههای کتاب آسمانی و معجزات پیغمبران.
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۲، سوره قمر
- وجه تكرار تكذيب در آيه : ((كذبت قلبهم قوم نوح فكذبوا عبدنا...))
- بيان چگونگى و فور آب بر سراسر زمين پس از نفرين نوح عليه السلام
- توضيحى درباره اين كه راجع به كشتى نوح (عليه السلام ) فرمود: ((و لقد تركناهاآية ...))
- معناى ((ذكر)) و مقصود از تيسير قرآن براى آن ذكر
- بيان كيفيت عذاب قوم عاد
- ۱ سعادت و نحوست ايام (از نظر عقل ، قرآن و سنت )
- سعادت و نحوست در آيات قرآن كريم
- سعادت و نحوست در احاديث و روايات
- نمونه اى از احاديث ائمه اطهار عليه السلام كه دلالت بر عدم نحوست ذاتى زمان مى كند
- رواج عقيده به سعادت و نحوست ايام در بين اهل سنت وحمل روايات وارده از طرق شيعه در اين باره بر تقيه
- ۲ سعادت و نحوست كواكب (از نظر عقل و شرع )
- اقوال منجمين درباره ارتباط كواكب با حوادث زمينى
- اقسام رواياتى كه در اين باره وارد شده اند
- حمل آن دسته روايات كه بر سعد و نحس بودن بعضى كواكب دلالت دارند بر تقيه ووجوهى ديگر در اين باره
- ۳ تفال خوب و بد
- بيان اينكه تاءثير تفال و تطير مربوط به حالت نفسانى كسى است كهتفال و تطير مى كند
- نهى از فال بد زدن و توصيه توكل بر خدا در موارد تطير
- بحث از ساير امورى كه در نظر عامه مردم شوم و نحس است
- مقصود از تكذيب قوم ثمود به ((نذر))
- ناقه صالح و آزمايش الهى قوم ثمود
- سرگذشت قوم لوط عذابى كه دامنگيرشان شد
- (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - فرعونیان، تمامى آیات و معجزات الهى را تکذیب کردند. (کذّبوا بایتنا کلّها)
۲ - معجزات الهى براى انذار و بیدارى فرعونیان، متعدد و گوناگون بود. (کذّبوا بایتنا کلّها)
۳ - تمام شدن حجت الهى بر فرعونیان، نیازمند ارائه معجزات متعدد به ایشان * (کذّبوا بایتنا کلّها) در آیات پیشین نسبت به اقوام گذشته سخن از ارائه معجزات و آیات متعدد نبود; اما در مورد فرعونیان سخن از معجزات متعدد به میان آمده است.
۴ - مجازات فرعونیان از سوى خداوند، از موضع عزت و اقتدار کامل بود. (فأخذنهم أخذ عزیز مقتدر)
۵ - مجازات سریع فرعونیان از سوى خداوند، پس از تمام شدن حجت بر ایشان (کذّبوا بایتنا کلّها فأخذنهم أخذ عزیز مقتدر) عطف «فأخذناهم» بر «کذّبوا»، نشانگر آن است که خداوند، پس از این که فرعونیان تمام معجزات را تکذیب کردند، به آنان مهلت نداد; بلکه بلافاصله اقدام به نابودى آنها نمود.
۶ - فرعونیان، داراى اقتدار و توان بالا (فأخذنهم أخذ عزیز مقتدر) آورده شدن اوصاف «عزیز» و «مقتدر» براى خداوند در این آیه، تعریض به قدرت ظاهرى فرعونیان دارد.
۷ - اقتدار و توان مادى فرعونیان، مقهور در برابر اقتدار و شکست ناپذیرى خداوند (فأخذنهم أخذ عزیز مقتدر)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: مکذبان آیات خدا ۱
- اتمام حجت: اتمام حجت با معجزه ۳
- انذار: ابزار انذار ۲; انذار با معجزه ۲
- خدا: اتمام حجت خدا ۳، ۵; اقتدار خدا ۴; عزت خدا ۴، ۷; قانونمندى کیفرهاى خدا ۵; قدرت خدا ۷
- فرعونیان: اتمام حجت بر فرعونیان ۳، ۵; انذار فرعونیان ۲; بى تأثیرى امکانات مادى فرعونیان ۷; تکذیبگرى فرعونیان ۱; شکست فرعونیان ۷; صفات فرعونیان ۶; قدرت فرعونیان ۶; کیفر فرعونیان ۴، ۵
- معجزه: مکذبان معجزه ۱; نقش معجزه ۲، ۳