النجم ٥٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس پوشانیدش آنچه پوشانید | |-|معزی=پس پوشانیدش آنچه پوشانید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::54|٥٤]] | قبلی = النجم ٥٣ | بعدی = النجم ٥٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«غَشّی»: فرا گرفت. دربر گرفت. پوشاند. «مَا»: مراد هول و هراس و سنگها و دیگر چیزها است. این واژه میتواند فاعل و یا مفعول به باشد. | «غَشّی»: فرا گرفت. دربر گرفت. پوشاند. «مَا»: مراد هول و هراس و سنگها و دیگر چیزها است. این واژه میتواند فاعل و یا مفعول به باشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
النجم ٥٣ | آیه ٥٤ | النجم ٥٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«غَشّی»: فرا گرفت. دربر گرفت. پوشاند. «مَا»: مراد هول و هراس و سنگها و دیگر چیزها است. این واژه میتواند فاعل و یا مفعول به باشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۳ - ۶۲، سوره نجم
- اشاره به مطالب و محتويات اين قسمت از سوره مباركه نجم
- مربوط به شخصى كه از انفاق در راه خدا اعراض كرد و دست نگه داشت
- شرحى درباره مفاد آيه : ((و ان ليس للانسان الا ما سعى )) و اينكهعمل انسان چه خوب و چه بد با او خواهد بود
- مقصود از اينكه فرمود: ((و ان الى ربك المنتهى )) منتهى شدن خلقت و تدبير به خداىسبحان است
- مراد از اينكه فرمود خدا است كه خنداند و گرياند، و توضيح عدم منافات بين آن و اسنادخنده و گريه به خود انسان و به اسباب خنده و گريه
- ذكر مصاديق ديگر از انتهاء خلقت و تدبير به خداوند: اماته ، احياء، خلق زوجين و...
- اشاره به اقوامى كه در گذشته دچار عذاب الهى شدند
- قيامت نزديك شد... آيا باز هم مى خنديد و نمى گرييد؟!
- چند روايت راجع به شاءن نزول آيات : ((افراءيت الذى تولى ...))
- چند روايت راجع به بهره مند شدن از اعمال ديگران
- رواياتى درباره انديشه كردن درباره خدا، درذيل آيه : ((و ان الى ربك المنتهى ))
- چند روايت در ذيل آيات : ((و انه هو اضحك و ابكى ))، ((و انه هو اغنى واقنى )) و...
نکات آیه
۱ - مدفون گشتن قوم لوط در پوششى گران، در پى سقوط و هلاکت (و المؤتفکة أهوى . فغشّیها ما غشّى)
۲ - فراگیرى عذاب الهى، بر قوم لوط (فغشّیها ما غشّى)
۳ - اراده الهى، حاکم بر تحولات تاریخ (و أنّه أهلک عادًا الأُولى ... فغشّیها ما غشّى)
۴ - بیان سرگذشت عبرت انگیز اقوام نابودشده تاریخ، در صحف موسى و ابراهیم(ع) (أم لم ینبّأ بما فى صحف موسى . و إبرهیم ... و أنّه أهلک ... فغشّیها ما غشّى) برداشت یاد شده بنابراین نکته است که آیات شریفه، در ادامه بیان مطالبى باشد که خداوند از صحف موسى و ابراهیم(ع) نقل کرده است.
۵ - بشر در همه ادوار تاریخى، نیازمند تذکر و عبرت آموزى از سرگذشت پیشینیان (و أنّه أهلک عادًا الأُولى) برداشت یاد شده در صورتى است که این آیات در صحف موسى و ابراهیم(ع) آمده باشد; چنان که برخى از مفسران گفته اند.
موضوعات مرتبط
- اقوام پیشین: تاریخ اقوام پیشین ۴
- انسان: نیازهاى معنوى انسان ۵
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۴، ۵; منشأ تحولات تاریخ ۳
- تورات: تعالیم تورات ۴
- خدا: احاطه عذابهاى خدا ۲; حاکمیت اراده خدا ۳
- صحف ابراهیم: تعالیم صحف ابراهیم ۴
- عبرت: عوامل عبرت ۴، ۵
- قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۱، ۲; دفن قوم لوط ۱; عذاب قوم لوط ۲; هلاکت قوم لوط ۱
- نیازها: نیاز به تذکر ۵; نیاز به عبرت ۵