النجم ٥٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و قوم نوح را از پیش که ایشان بودند ستمگرتر و سرکشتر | |-|معزی=و قوم نوح را از پیش که ایشان بودند ستمگرتر و سرکشتر | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::52|٥٢]] | قبلی = النجم ٥١ | بعدی = النجم ٥٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَظْلَمَ»: ستمگرتر. «أَطْغی»: سرکشتر و نافرمانتر. | «أَظْلَمَ»: ستمگرتر. «أَطْغی»: سرکشتر و نافرمانتر. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
النجم ٥١ | آیه ٥٢ | النجم ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَظْلَمَ»: ستمگرتر. «أَطْغی»: سرکشتر و نافرمانتر.
تفسیر
- آيات ۳۳ - ۶۲، سوره نجم
- اشاره به مطالب و محتويات اين قسمت از سوره مباركه نجم
- مربوط به شخصى كه از انفاق در راه خدا اعراض كرد و دست نگه داشت
- شرحى درباره مفاد آيه : ((و ان ليس للانسان الا ما سعى )) و اينكهعمل انسان چه خوب و چه بد با او خواهد بود
- مقصود از اينكه فرمود: ((و ان الى ربك المنتهى )) منتهى شدن خلقت و تدبير به خداىسبحان است
- مراد از اينكه فرمود خدا است كه خنداند و گرياند، و توضيح عدم منافات بين آن و اسنادخنده و گريه به خود انسان و به اسباب خنده و گريه
- ذكر مصاديق ديگر از انتهاء خلقت و تدبير به خداوند: اماته ، احياء، خلق زوجين و...
- اشاره به اقوامى كه در گذشته دچار عذاب الهى شدند
- قيامت نزديك شد... آيا باز هم مى خنديد و نمى گرييد؟!
- چند روايت راجع به شاءن نزول آيات : ((افراءيت الذى تولى ...))
- چند روايت راجع به بهره مند شدن از اعمال ديگران
- رواياتى درباره انديشه كردن درباره خدا، درذيل آيه : ((و ان الى ربك المنتهى ))
- چند روايت در ذيل آيات : ((و انه هو اضحك و ابكى ))، ((و انه هو اغنى واقنى )) و...
نکات آیه
۱ - قوم نوح، قومى هلاک شده به اراده خداوند، قبل از عاد و ثمود (و أنّه أهلک عادًا ... و ثموداْ ... و قوم نوح من قبل)
۲ - قوم نوح، مردمى ظالم تر و طغیانگرتر از قوم عاد و ثمود (عادًا ... و ثموداْ ... و قوم نوح ... کانوا هم أظلم و أطغى) برداشت یاد شده بنابراین نکته است که ضمیر «هم» به قوم نوح باز گردد و «أظلم» و «أطغى» بودن قوم نوح، در مقیاس قوم عاد و ثمود سنجیده شده باشد.
۳ - ظلم و طغیان، از عوامل هلاکت ملت ها و اقوام (و أنّه أهلک ... و قوم نوح ... هم أظلم و أطغى) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که عبارت «إنّهم کانوا هم أظلم و أطغى» در مقام تعلیل براى «أهلک» مى باشد.
۴ - عاد و ثمود و قوم نوح، داراى ظلم و طغیانى فزون تر از دیگر اقوام نابود شده تاریخ (إنّهم کانوا هم أظلم و أطغى) بنابراین که ضمیر «هم» به قوم عاد و ثمود و نوح بازگردد، برداشت بالا استفاده مى شود.
موضوعات مرتبط
- اقوام پیشین: تاریخ اقوام پیشین ۱، ۴; عوامل هلاکت اقوام پیشین ۳
- خدا: اراده خدا ۱
- طغیان: آثار طغیان ۳; مراتب طغیان ۴
- ظلم: آثار ظلم ۳; مراتب ظلم ۴
- قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۱، ۲، ۴; طغیانگرى قوم ثمود ۴; ظلم قوم ثمود ۴; هلاکت قوم ثمود ۱
- قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۱، ۲، ۴; طغیانگرى قوم عاد ۴; ظلم قوم عاد ۴; هلاکت قوم عاد ۱
- قوم نوح: تاریخ قوم نوح ۱، ۲، ۴; طغیانگرى قوم نوح ۴; ظلم قوم نوح ۴; منشأ هلاکت قوم نوح ۱; وقت هلاکت قوم نوح ۱