الطور ٣٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=یا او را است دختران و شما را است پسران | |-|معزی=یا او را است دختران و شما را است پسران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::39|٣٩]] | قبلی = الطور ٣٨ | بعدی = الطور ٤٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَهُ الْبَنَاتُ»: دختر و پسر از نظر ارزش انسانی با هم تفاوتی ندارند، و تعبیر آیه، در حقیقت از قبیل استدلال به عقیده باطل طرف مخالف بر ضد خود او است. و آن این که عربها به شدت از دختر بیزار بودند، و با وجود این زادگان خدا را دختر میدانستند (نگا: نحل / ، زخرف / ، صافات / . | «لَهُ الْبَنَاتُ»: دختر و پسر از نظر ارزش انسانی با هم تفاوتی ندارند، و تعبیر آیه، در حقیقت از قبیل استدلال به عقیده باطل طرف مخالف بر ضد خود او است. و آن این که عربها به شدت از دختر بیزار بودند، و با وجود این زادگان خدا را دختر میدانستند (نگا: نحل / ، زخرف / ، صافات / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
الطور ٣٨ | آیه ٣٩ | الطور ٤٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَهُ الْبَنَاتُ»: دختر و پسر از نظر ارزش انسانی با هم تفاوتی ندارند، و تعبیر آیه، در حقیقت از قبیل استدلال به عقیده باطل طرف مخالف بر ضد خود او است. و آن این که عربها به شدت از دختر بیزار بودند، و با وجود این زادگان خدا را دختر میدانستند (نگا: نحل / ، زخرف / ، صافات / .
تفسیر
نکات آیه
۱ - شرک پیشگان، مورد توبیخ الهى، به خاطر اعتقاد به وجود دخترانى براى خداوند (أم له البنت و لکم البنون)
۲ - فرشتگان، دختران خدا در نظر مشرکان، به رغم بیزارى خودشان از داشتن دختر و افتخارشان به پسران (أم له البنت و لکم البنون) مشرکان، از داشتن دختر عار داشتند. خداوند براساس همین پندار غلط، با ایشان محاجه کرده است; که اگر به راستى دختران ننگ اند، چرا دختران را به خداوند نسبت داده و تنها خود را مالک پسران مى دانید؟!
۳ - اعتقاد عرب جاهلى، به امتیاز و برترى مردان بر زنان (أم له البنت و لکم البنون) از این که خداوند، مشرکان را مدعى اختصاص پسران به خویش شمرده است; استفاده مى شود که آنان، از داشتن دختر احساس ننگ مى کرده اند.
۴ - مشرکان، گرفتار عقایدى خرافى و فاقد هرگونه برهان و دلیل (فلیأت مستمعهم بسلطن مبین . أم له البنت و لکم البنون) از ارتباط این آیه با آیه قبل، مطلب بالا استفاده مى شود. بدین معنا که این آیه، ارائه دهنده نمودى از بى برهانى کافران در اعتقادات خویش است.
۵ - ذهن خرافه پرست مشرکان، بدون تمایل به کلام ناب و بى خرافه وحى * (أم له البنت و لکم البنون) با توجه به این که آیات شریفه، در مقام تأیید و تحکیم رسالت پیامبر(ص) است; بیان اعتقاد خرافى کافران در آیه بالا، مى تواند اشاره به یکى از عوامل عمده سرپیچى کافران از پذیرش رسالت (خرافه پرستى آنان) داشته باشد.
۶ - برترى پسران و مردان بر دختران و زنان، اندیشه اى پوچ و فاقد دلیل و برهان قطعى و روشن (فلیأت مستمعهم بسلطن مبین . أم له البنت و لکم البنون) یادآورى برتر دانستن پسر بر دختر از سوى مشرکان، پس از بیان پوچى و بى پایگى عقاید آنان، مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- بینش: بینش باطل ۶
- پسر: برترى پسر ۶
- جاهلیت: برترى مرد در جاهلیت ۳; بینش مشرکان جاهلیت ۳; خرافات در جاهلیت ۴; زن در جاهلیت ۳
- خدا: انتساب دختر به خدا ۱، ۲; سرزنشهاى خدا ۱
- دختر: نفرت از دختر ۲
- مرد: برترى مرد ۶
- مشرکان: آثار خرافه پرستى مشرکان ۵; اعراض مشرکان ۵; پسردوستى مشرکان۲; خرافه پرستى مشرکان ۴; سرزنش مشرکان ۱; عقیده باطل مشرکان۱، ۲، ۴
- ملائکه: انوثت ملائکه ۲
- وحى: عوامل اعراض از وحى ۵