الفتح ٢٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=او است آنکه فرستاد پیمبر خود را به رهبری و کیش حقّ تا چیره گرداندش بر کیشها همگی و بس است خدا گواهی | |-|معزی=او است آنکه فرستاد پیمبر خود را به رهبری و کیش حقّ تا چیره گرداندش بر کیشها همگی و بس است خدا گواهی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الفتح | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الفتح | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::28|٢٨]] | قبلی = الفتح ٢٧ | بعدی = الفتح ٢٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ ...»: (نگا: توبه / ، صف / . «کَفی بِاللهِ شَهِیداً»: (نگا: نساء / و عنکبوت / ). | «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ ...»: (نگا: توبه / ، صف / . «کَفی بِاللهِ شَهِیداً»: (نگا: نساء / و عنکبوت / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۴
ترجمه
الفتح ٢٧ | آیه ٢٨ | الفتح ٢٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ ...»: (نگا: توبه / ، صف / . «کَفی بِاللهِ شَهِیداً»: (نگا: نساء / و عنکبوت / ).
تفسیر
- آيات ۱۸ - ۲۸ سوره فتح
- اشاره به اينكه مقصود از رضا و سخط خدا ثواب و عقاب او است و آيه : ((لقد رضىالله عن المؤ منين اذ يبايعونك تحت الشجرة ...)) اخبار از پاداش و ثواب بيعت كنندگاناست
- توضيحى راجع به تفريع جمله : ((فعلم ما فى قلوبهم )) بر قلبش : ((لقد رضىالله ...))
- مقصود از ناس در جمله ((فكف ايدى الناس عنكم ))
- اخبارات غيبى و پيشگويى هايى كه در سوره فتح آمده است
- بيان آياتى كه راجع به جنگ نكردن با مشركين مكه و صلح با آنان است
- مقصود از ((كلمة التقوى )) و اينكه مؤ منين احق به آن واهل آن هستند
- فتح قريب فتح حديبيه است ، نه فتح خيبر و يا فتح مكه چنانچه بعضى پنداشته اند
- رواياتى درباره روز شجره و تجديد بيعت مسلمانان بارسول الله (ص )
- همه شركت كنندگان در بيعت روز شجره به پيمان خود وفا نكردند
- چند روايت درباره مراد از ((كلمه التقوى )) در جمله ((و الزمهم كلمه التقوى ))
- رواياتى راجع به ماجراى جنگ و فتح خيبر
- فردا پرچم را به دست كسى خواهم داد كه ...
- فتح قلعه خيبر بدست مبارك اميرالمؤ منين عليه السلام
- آنچه بعد از جريان فتح قلعه خيبر اتفاق افتاد
- تسليم شدن مردم فدك و تقسيم اموال خيبر بين مسلمانان
- آوردن گوسفند مسموم يك يهوديه براى رسول الله (ص )
نکات آیه
۱- خداوند، فرستنده رسول خویش (محمد(ص))، با دو ارمغانِ هدایت و دین حق (هو الذى أرسل رسوله بالهدى و دین الحقّ)
۲- هدایت خلق در مسیر بایسته زندگى و ارائه قوانین حق، دو هدف مهم رسالت پیامبر(ص) (أرسل رسوله بالهدى و دین الحقّ)
۳- حق، پایه و محور احکام و قوانین دین اسلام (أرسل رسوله بالهدى و دین الحقّ)
۴- قوانین حق شریعت، تبلور هدایت الهى نسبت به خلق (أرسل ... بالهدى و دین الحقّ) عطف «دین الحقّ» بر «الهدى» ممکن است عطف تفسیرى باشد.
۵- ارشاد و راهنمایى در پرتو قوانین حق، داراى ثمربخشى* (أرسل رسوله بالهدى و دین الحقّ لیظهره) برداشت بالا بدان احتمال است که هدایت امرى علاوه بر دین حق باشد; یعنى، هدایت، راهنمایى و ارشاد در کنار قوانین حق، مکمل یکدیگر بوده و آثار بایسته را در پى دارند.
۶- تعلّق اراده الهى، بر غلبه و پیروزى دین اسلام بر تمامى ادیان (هو الذى أرسل ... لیظهره على الدین کلّه)
۷- وجود رهبرى، نظام هدایت گرى و قوانین بایسته، راز پیروزى نهایى اسلام بر سایر ادیان (بالهدى و دین الحقّ لیظهره على الدین کلّه)
۸- آرمان غلبه قوانین حق (دین اسلام) بر سایر ادیان و قوانین جهان، آرمانى بس بزرگ (أرسل ... لیظهره على الدین کلّه) از این که خداوند، غلبه اسلام بر سایر ادیان را به عنوان هدف عالى فرستادن رسول بیان داشته است; مطلب بالا استفاده مى شود.
۹- اسلام، دین جهانى و رسالت پیامبراکرم(ص)، رسالتى همگانى است. (أرسل رسوله ... لیظهره على الدین کلّه)
۱۰- نوید الهى به پیامبر(ص) در شرایط سخت رسالت، درباره جهانى شدن پیام و قوانین مکتب آن حضرت (هو الذى أرسل رسوله بالهدى ... لیظهره) با توجه به این که آیه شریفه در شرایطى بر پیامبر(ص) نازل شده که مشرکان مکه، مانع ورود مسلمانان به مسجد الحرام بودند; برداشت بالا قابل استفاده است.
۱۱- تحقق وعده خداوند، به ورود پیروزمندانه مسلمانان به مکه، گواه تحقق پذیرى وعده او در غلبه اسلام بر تمامى ادیان * (لتدخلنّ المسجد الحرام ... هو الذى أرسل رسوله ... لیظهره على الدین کلّه) خداوند در آیه قبل، به مؤمنان وعده داد که با ایمنى وارد مکه خواهند شد و این وعده تحقق یافت. حال در این آیه، نوید داده است که اسلام نه بر مشرکان مکه; بلکه بر تمامى ادیان غلبه خواهد کرد و این وعده، همانند وعده پیشین تحقق پذیر خواهد بود.
۱۲- خداوند، والاترین گواه بر حقانیت رسالت پیامبر(ص) و غلبه اسلام بر سایر ادیان (هو الذى أرسل رسوله ... لیظهره على الدین کلّه و کفى باللّه شهیدًا) تعبیر «کفى باللّه شهیداً» محتواى این آیه را تأکید کرده است.
۱۳- ایمان به خداوند، مقتضى اعتماد کامل بر وعده ها و گواهى او* (و کفى باللّه شهیدًا) خداوند، پس از وعده به پیروزى اسلام بر سایر ادیان، فرمود: «و کفى...». این جمله ممکن است بیانگر این باشد که اگر شما به مقام الوهیت ایمان دارید، لازمه آن، اعتماد به گواهى او است.
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى پسندیده ۸; آرزوى پیروزى اسلام ۸
- اسلام: جهانشمولى اسلام ۹، ۱۰; حتمیت پیروزى اسلام ۱۱; حقانیت اسلام ۳; عوامل پیروزى اسلام ۷; گواهان پیروزى اسلام ۱۲; منشأ پیروزى اسلام ۶; ویژگیهاى اسلام ۹
- اعتماد: اعتماد به گواهى خدا ۱۳; اعتماد به وعده هاى خدا ۱۳
- انسان: اهمیت هدایت انسان ها ۲
- ایمان: آثار ایمان به خدا ۱۳
- بشارت: بشارت گسترش اسلام ۱۰
- تبلیغ: زمینه تأثیر تبلیغ ۵
- حق: اهمیت حق ۳
- خدا: آثار اراده خدا ۶; بشارتهاى خدا ۱۰; حقانیت وعده هاى خدا ۱۱; گواهى خدا ۱۲; نشانه هاى هدایتگرى خدا ۴
- دین: آثار حقانیت دین ۵; اهمیت دین ۲، ۷; حقانیت دین ۴
- رهبرى: اهمیت رهبرى ۷
- فتح مکه: آثار فتح مکه ۱۱
- محمد(ص): بشارت به محمد(ص) ۱۰; جهانشمولى رسالت محمد(ص) ۹; حقانیت دین محمد(ص) ۱; سختى نبوت محمد(ص) ۱۰; فلسفه نبوت محمد(ص) ۲; گواهان حقانیت محمد(ص) ۱۲; منشأ نبوت محمد(ص) ۱; ویژگیهاى رسالت محمد(ص) ۹; هدایتگرى محمد(ص) ۱، ۲
- مسلمانان: پیروزى مسلمانان ۱۱; ورود مسلمانان به مکه ۱۱
- هدایت: اهمیت هدایت ۷