الزخرف ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=سوگند به کتاب آشکار | |-|معزی=سوگند به کتاب آشکار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = الزخرف ١ | بعدی = الزخرف ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْکِتَابِ الْمُبِینِ»: مراد قرآن است که از الفاظ و عبارات روشنی فراهم آمده است و روشنگر عقائد و احکام الهی و مفاهیم والای اخلاقی است (نگا: مائده / ، یوسف / شعراء / نمل / . | «الْکِتَابِ الْمُبِینِ»: مراد قرآن است که از الفاظ و عبارات روشنی فراهم آمده است و روشنگر عقائد و احکام الهی و مفاهیم والای اخلاقی است (نگا: مائده / ، یوسف / شعراء / نمل / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ١ | آیه ٢ | الزخرف ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْکِتَابِ الْمُبِینِ»: مراد قرآن است که از الفاظ و عبارات روشنی فراهم آمده است و روشنگر عقائد و احکام الهی و مفاهیم والای اخلاقی است (نگا: مائده / ، یوسف / شعراء / نمل / .
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره زخرف
- مفاد و غرض كلى سوره مباركه زخرف
- شرح مراد از اينكه در وصف قرآن فرمود: ((و انه فى امّ الكتاب لدينا لعلىّ حكيم ))
- گفتارى دو احتمال درباره ((احلكم تعقلون )) و پاسخ به آن
- احتجاج بر ربوبيت و يگانگى خداى تعالى با ذكر بخشى از آيات تكوينى او
- مقصود از به ياد آوردن نعمت پروردگار پس از سوار شدن بر كشتى ها و چهارپايان
نکات آیه
۱ - قرآن، کتابى روشن و به دور از هرگونه ابهام (و الکتب المبین) «إبانة» (مصدر «مبین») دو کاربرد دارد: لازم و متعدى. کلمه مبین، در استعمال لازم به معناى روشن و در کاربرد متعدى به معناى روشنگر است. برداشت یاد شده بر پایه استعمال اول مى باشد.
۲ - قرآن، کتابى قابل فهم و مفاهیم آن قابل دستیابى براى بشر (و الکتب المبین) از توصیف قرآن به «مبین» (روشن)، مطلب بالا استفاده مى شود.
۳ - قرآن، کتابى مقدس و ارجمند نزد خداوند (و الکتب المبین) واو در «و الکتاب» واو قسم است. سوگند خوردن خداوند به قرآن، نشان از ارجمندى و قداست قرآن در پیشگاه او دارد.
۴ - سوگند خداوند به قرآن (و الکتب المبین)
۵ - پیام هاى دینى براى مردم، باید روشن و به دور از ابهام باشد. (و الکتب المبین) از این که خداوند، قرآن را با وصف «مبین» مى ستاید، مى توان استفاده کرد که روشنى برنامه تبلیغى، امرى پسندیده و ارزشمند است.
۶ - قرآن، روشنگر راه هدایت (و الکتب المبین) برداشت یاد شده بر این اساس است که «مبین» از «إبانة» (متعدى) مشتق باشد.
موضوعات مرتبط
- دین: اهمیت وضوح دین ۵
- سوگندهاى قرآن: سوگند به قرآن ۴
- قرآن: تقدس قرآن ۳; روشنگرى قرآن ۶; سوگندهاى قرآن ۴; سهولت فهم قرآن ۲; عظمت قرآن ۳; فضیلت قرآن ۳; وضوح قرآن ۱; ویژگیهاى قرآن ۱، ۲; هدایتگرى قرآن ۶