الزمر ٣٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنکو هدایت کندش خدا نیستش گمراهکنندهای آیا نیست خدا عزّتمند انتقامجوی | |-|معزی=و آنکو هدایت کندش خدا نیستش گمراهکنندهای آیا نیست خدا عزّتمند انتقامجوی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزمر | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::37|٣٧]] | قبلی = الزمر ٣٦ | بعدی = الزمر ٣٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَلَیْسَ اللهُ»: (أَ) همزه استفهام انکاری و برای نفی است. (لَیْسَ) هم برای نفی است. نفیِ نفی مثبت میگردد. یعنی: قطعاً خدا چنین است. | «أَلَیْسَ اللهُ»: (أَ) همزه استفهام انکاری و برای نفی است. (لَیْسَ) هم برای نفی است. نفیِ نفی مثبت میگردد. یعنی: قطعاً خدا چنین است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۹
ترجمه
الزمر ٣٦ | آیه ٣٧ | الزمر ٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلَیْسَ اللهُ»: (أَ) همزه استفهام انکاری و برای نفی است. (لَیْسَ) هم برای نفی است. نفیِ نفی مثبت میگردد. یعنی: قطعاً خدا چنین است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۳۷ سوره زمر
- لازمه هدايت ، شرح صدر براى اسلام ، و لازمه ضلالت ، قساوت قلب از ياد خداست
- مراد از اينكه قرآن احسن الحديث ، كتابا متشابها و مثانى است و...
- هدايت فقط كار خداست ، بدون واسطه يا به واسطه انبياء و اولياء
- معنى و مراد از افمن يتقى بوجهه سوء العذاب يوم القيمة
- مثلى براى بيان حال موحد و مشرك ضرب الله مثلا رجلا فيه شركاء...
- مراد از كذب بر خدا و اينكه چرا مرتكب آن اظلم = ستمگرترين است
- بيان پاداش پرهيزگاران نزد خداوند
- رواياتى در ذيل آيه : افمن شرح الله صدره للاسلام ...، عند ربكم تختصمون و مراد ازالذى جاء بالصدق ... و...
- دو روايت درباره مراد از الذى بالصدق
نکات آیه
۱ - هدایت کسانى که با لطف الهى ارشاد شده اند، استوار و پایدار است. (و من یهد اللّه فما له من مضلّ)
۲ - ناتوانى همگان، از گمراه کردن هدایت یافته الهى (و من یهد اللّه فما له من مضلّ)
۳ - هدایت و ضلالت به دست خدا است. (و من یضلل اللّه فما له من هاد . و من یهد اللّه فما له من مضلّ)
۴ - پیامبر(ص)، برخوردار از هدایت استوار و پایدار الهى (و من یهد اللّه فما له من مضلّ)
۵ - خداوند، مشرکان و کافران صدر اسلام را از گمراه کردن مؤمنان هدایت یافته، مأیوس ساخت. (و من یهد اللّه فما له من مضلّ) یادآورى گمراه نشدن هدایت یافتگان (مؤمنان)، مى تواند به منظور مأیوس ساختن کافران و مشرکان در تبلیغات و تلاش هایشان علیه اسلام و مسلمین باشد.
۶ - خداوند، عزیز (پیروز شکست ناپذیر) و صاحب انتقام (سزادهنده) است. (ألیس اللّه بعزیز ذى انتقام) «النقمة» - به فتح و کسر نون - اسم مصدر «انتقام» و به معناى مکافات به عقوبت و سزا دادن است.
۷ - پایدار ماندن هدایت مؤمنان و استمرار گمراهى کافران حق گریز، جلوه عزتمندى و مجازات الهى است. (و من یضلل اللّه فما له من هاد . و من یهد اللّه فما له من مضلّ ألیس اللّه بعزیز ذى انتقام) یادآورى دو صفت عزت و مجازات دهى خداوند، پس از ذکر پایدار ماندن هدایت مؤمنان و استمرار یافتن گمراهى کافران حق گریز به وسیله خداوند، مى تواند گویاى مطلب یاد شده باشد.
۸ - دلدارى خداوند به مؤمنان و تهدید کافران و مشرکان حق گریز به انتقام و شکست (ألیس اللّه بعزیز ذى انتقام) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که ذیل آیه شریفه - که از عزت و انتقام خداوند سخن گفته - داراى لحن تهدیدآمیز است.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: ذوانتقام ۶; عزیز ۶
- انتقام: تهدید به انتقام ۸
- انسان: عجز انسان ها ۲
- حق: استمرار گمراهى حق ناپذیران ۷; تهدید حق ناپذیران ۸
- خدا: اضلال خدا ۳; افعال خدا ۳، ۵; تهدیدهاى خدا ۸; نشانه کیفرهاى خدا ۷; نشانه هاى عزت خدا ۷; ویژگى هدایتهاى خدا ۱; هدایتگرى خدا ۳
- شکست: تهدید به شکست ۸
- کافران: استمرار گمراهى کافران ۷; تهدید کافران ۸; منشأ یأس کافران صدراسلام ۵
- گمراهى: منشأ گمراهى ۳
- مؤمنان: استمرار هدایت مؤمنان ۷; دلدارى به مؤمنان ۸
- محمد(ص): فضایل محمد(ص) ۴; هدایت محمد(ص) ۴
- مشرکان: تهدید مشرکان ۸; منشأ یأس مشرکان صدراسلام ۵
- مهتدین: ۴ استقامت مهتدین ۱; عجز از گمراهگرى مهتدین ۲
- هدایت: منشأ هدایت ۳
- یأس: یأس از گمراهگرى مؤمنان ۵