ص ٦٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و گفتند چه شود ما را نبینیم مردانی را که بودیم میشمردیمشان از بدان | |-|معزی=و گفتند چه شود ما را نبینیم مردانی را که بودیم میشمردیمشان از بدان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::62|٦٢]] | قبلی = ص ٦١ | بعدی = ص ٦٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نَعُدُّهُمْ»: بشمارشان میآوردیم. محسوبشان میداشتیم. «الأشْرَارِ»: جمع شَرّ، اشخاص بد. افراد بیسود و بیفایده. مرادشان مردمان مؤمن به طور عام و فقراء مسلمین به طور خاصّ است (نگا: شعراء / هود / ، مطفّفین / - ). یا مراد همان اشرار و افراد سرکش است. چرا که کفّار به مؤمنان برچسب ریاست طلب و آشوبگر زده و میزنند (نگا: اعراف / شعراء / ). | «نَعُدُّهُمْ»: بشمارشان میآوردیم. محسوبشان میداشتیم. «الأشْرَارِ»: جمع شَرّ، اشخاص بد. افراد بیسود و بیفایده. مرادشان مردمان مؤمن به طور عام و فقراء مسلمین به طور خاصّ است (نگا: شعراء / هود / ، مطفّفین / - ). یا مراد همان اشرار و افراد سرکش است. چرا که کفّار به مؤمنان برچسب ریاست طلب و آشوبگر زده و میزنند (نگا: اعراف / شعراء / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
ص ٦١ | آیه ٦٢ | ص ٦٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَعُدُّهُمْ»: بشمارشان میآوردیم. محسوبشان میداشتیم. «الأشْرَارِ»: جمع شَرّ، اشخاص بد. افراد بیسود و بیفایده. مرادشان مردمان مؤمن به طور عام و فقراء مسلمین به طور خاصّ است (نگا: شعراء / هود / ، مطفّفین / - ). یا مراد همان اشرار و افراد سرکش است. چرا که کفّار به مؤمنان برچسب ریاست طلب و آشوبگر زده و میزنند (نگا: اعراف / شعراء / ).
تفسیر
نکات آیه
۱ - طاغیان و دوزخیان، در جهنم از دیدن بهشتیان ناتوان خواهند بود. (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار) مقصود از «رجال» در آیه شریفه، مؤمنان و تقواپیشگان اند که در بهشت جاى دارند.
۲ - اظهار تعجب و حسرت طاغیان و دوزخیان، از ناتوانى شان در دیدن مؤمنان و جایگاه آنان (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار) استفهام در «ما لنا...» براى تعجب و تحسر است.
۳ - طاغیان و دوزخیان، در جستوجوى علل و چرایى ناتوانى شان از دیدن مؤمنان و جایگاه آنان (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً) لام در «لنا» متضمن معناى علت است و «ما لنا...»; یعنى، به چه علت ما نمى توانیم مؤمنان را ببینیم؟ به سخن دیگر مقصود آیه شریفه، این نکته است که دوزخیان از علل و چرایى ناتوانى شان از دید بهشتیان پرسش مى کنند; نه از خود دیدن.
۴ - طاغیان و دوزخیان، مشتاق دیدن مؤمنان و مطلع گشتن از سرنوشت آنان هستند. (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً)
۵ - طغیان گران در دنیا، مؤمنان را از اشرار به حساب مى آوردند. (رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار)
۶ - پى بردن طغیان گران در دوزخ، به نادرستى پندار خود نسبت به مؤمنان در دنیا (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار)
۷ - تهمت و تحقیر، از ترفندها و ابزارهاى طاغیان و دشمنان دین، علیه دینداران و مؤمنان (رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار)
موضوعات مرتبط
- بهشتیان: عجز از رؤیت بهشتیان ۱، ۲; فلسفه عجز از رؤیت بهشتیان ۳
- جهنمیان: تعجب جهنمیان ۲; حسرت جهنمیان ۲; عجز جهنمیان ۱; علایق جهنمیان۴; فلسفه عجز جهنمیان ۳
- دین: روش برخورد دشمنان دین ۷
- دینداران: تحقیر دینداران ۷; تهمت به دینداران ۷
- طغیانگران: بینش طغیانگران ۵; بینش غلط طغیانگران ۶; تعجب طغیانگران ۲; تهمتهاى طغیانگران ۷; حسرت طغیانگران ۲; روش برخورد طغیانگران ۷; طغیانگران در جهنم ۶; طغیانگران و مؤمنان ۵; عجز طغیانگران ۱; علایق اخروى طغیانگران ۴; فلسفه عجز طغیانگران ۳
- علایق: علاقه به رؤیت بهشتیان ۴
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۶
- مؤمنان: تحقیر مؤمنان ۷; تهمت به مؤمنان ۷; تهمت شرارت به مؤمنان ۵; روش برخورد دشمنان مؤمنان ۷