ص ٣٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و دیگرانی بستگان به زنجیرها | |-|معزی=و دیگرانی بستگان به زنجیرها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::38|٣٨]] | قبلی = ص ٣٧ | بعدی = ص ٣٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«آخَرِینَ»: دیگران. عطف بر (کُلَّ) است. «مُقَرَّنِینَ»: بسته شده به همدیگر (نگا: ابراهیم / ، فرقان / ). «الأصْفَادِ»: جمع صَفَد، غُل و زنجیر (نگا: ابراهیم / ). | «آخَرِینَ»: دیگران. عطف بر (کُلَّ) است. «مُقَرَّنِینَ»: بسته شده به همدیگر (نگا: ابراهیم / ، فرقان / ). «الأصْفَادِ»: جمع صَفَد، غُل و زنجیر (نگا: ابراهیم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
ص ٣٧ | آیه ٣٨ | ص ٣٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آخَرِینَ»: دیگران. عطف بر (کُلَّ) است. «مُقَرَّنِینَ»: بسته شده به همدیگر (نگا: ابراهیم / ، فرقان / ). «الأصْفَادِ»: جمع صَفَد، غُل و زنجیر (نگا: ابراهیم / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۰ - ۴۰ سوره ص
- معناى الصافنات الجيادكه دوزاند بر سليمان ع عرضه مى شده است
- چند وجه در معناى سخن سليمان عليه السلام : انى احببت حب الخير عن ذكر ربى ...
- و توضيحى درباره علاقه آن جناب به اسب ها و بازماندنش از عبادت خدا
- نقل گفتار مفسرين در معناى آيه ردوها على فطفق مسحا بالسوق و الاعناق
- جسدى كه بر تخت سليمان عليه السلام افكنده شد جنازه فرزند او بوده كه براىآزمايش و تنبيه او ميرانده شد و...
- معناى اينكه فرمود: فسخرنا الريح تجرى بامره رخاء...
- شياطين جن در تسخير و خدمت سليمان (ع )
- رواياتى در ذيل آيه ! فقال انى احببت حب الخير عن ذكر ربى ... و درباره افتادن جسدىبر تخت او
- رد كلام فخر رازى در اشكال به رد شمس در قضيه سليمان ع
- سخنان عجيب و غريبى كه درباره سليمان ع گفته اند
نکات آیه
۱ - اسارت و در بند بودن گروهى از شیاطین جنى در حکومت سلیمان (و ءاخرین مقرّنین فى الأصفاد) «مقرّنین» اسم مفعول از «قَرَنَه» (آن را قرین و نزدیک دیگرى ساخت) و به معناى گروه به هم بسته شده است. «صَفَدَ» (مفرد «أصفاد») نیز به معناى قید و بند است.
۲ - اسارت و در بند بودن گروهى از شیاطینِ فسادانگیز و اخلال گر جنى، جلوه اى از اقتدار حکومت ممتاز سلیمان(ع) (و ءاخرین مقرّنین فى الأصفاد) اسارت و در بند بودن گروهى از شیاطین در حکومت سلیمان(ع) - در مقابل گروه دیگرى که به خدمت گزارى مشغول بودند - مى تواند گویاى این حقیقت باشد که این دسته اگر آزاد گذاشته مى شدند، در حکومت سلیمان(ع) اخلال و فساد ایجاد مى کردند.
۳ - گروهى از شیاطین جنى، درصدد فسادانگیزى و اخلال گرى در کار خیراند. (و ءاخرین مقرّنین فى الأصفاد)
۴ - جلوگیرى از فعالیت نیروهاى مخرب و اخلال گر، از مقتضیات حکومت مقتدر و آرمانى* (هب لى ملکًا ... و ءاخرین مقرّنین فى الأصفاد) برداشت یاد شده از آن جا است که سلیمان(ع) از خداوند خواستار حکومت مقتدر و بى نظیر شد و خداوند به این منظور، شیاطین اخلال گر و مخرب را در بند قرار داد. این نکته مى رساند که براى اقتدار و موفقیت حکومت خوب و آرمانى، مبارزه با فعالیت نیروهاى مخرب و اخلال گر و سد راه آنان شدن، امرى لازم و ضرورى است.
موضوعات مرتبط
- اخلالگران: ممانعت از اخلالگران ۴
- جن: اخلالگرى جن ۲، ۳; اسارت جن ۱; افساد جن ۲، ۳; شیاطین جن ۱، ۲، ۳
- حکومت: نشانه هاى اقتدار حکومت ۴
- خیر: ممانعت از خیر ۳
- سلیمان(ع): جن در حکومت سلیمان(ع) ۱، ۲; قصه سلیمان(ع) ۱، ۲; نشانه هاى اقتدار حکومت سلیمان(ع) ۲
- مفسدان: ممانعت از مفسدان ۴