ص ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت پروردگارا بیامرز برایم و ارزانی دار مرا پادشاهیی که نسزد کسی را پس از من همانا توئی بسیار بخشنده | |-|معزی=گفت پروردگارا بیامرز برایم و ارزانی دار مرا پادشاهیی که نسزد کسی را پس از من همانا توئی بسیار بخشنده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = ص ٣٤ | بعدی = ص ٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مُلْکاً»: حکومت. سلطنت. «لا یَنبَغِی»: نسزد. سزاوار و درخور نباشد. | «مُلْکاً»: حکومت. سلطنت. «لا یَنبَغِی»: نسزد. سزاوار و درخور نباشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
ص ٣٤ | آیه ٣٥ | ص ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُلْکاً»: حکومت. سلطنت. «لا یَنبَغِی»: نسزد. سزاوار و درخور نباشد.
تفسیر
- آيات ۳۰ - ۴۰ سوره ص
- معناى الصافنات الجيادكه دوزاند بر سليمان ع عرضه مى شده است
- چند وجه در معناى سخن سليمان عليه السلام : انى احببت حب الخير عن ذكر ربى ...
- و توضيحى درباره علاقه آن جناب به اسب ها و بازماندنش از عبادت خدا
- نقل گفتار مفسرين در معناى آيه ردوها على فطفق مسحا بالسوق و الاعناق
- جسدى كه بر تخت سليمان عليه السلام افكنده شد جنازه فرزند او بوده كه براىآزمايش و تنبيه او ميرانده شد و...
- معناى اينكه فرمود: فسخرنا الريح تجرى بامره رخاء...
- شياطين جن در تسخير و خدمت سليمان (ع )
- رواياتى در ذيل آيه ! فقال انى احببت حب الخير عن ذكر ربى ... و درباره افتادن جسدىبر تخت او
- رد كلام فخر رازى در اشكال به رد شمس در قضيه سليمان ع
- سخنان عجيب و غريبى كه درباره سليمان ع گفته اند
نکات آیه
۱ - طلب آمرزش سلیمان(ع) از پروردگار، در پى آزمایش الهى (و ألقینا على کرسیّه جسدًا ثمّ أناب . قال ربّ اغفرلى)
۲ - به زبان آوردن استغفار، امرى پسندیده و از آداب دعا است. (قال ربّ اغفرلى)
۳ - توسل به ربوبیت خداوند، از آداب دعا است. (قال ربّ اغفرلى)
۴ - ربوبیت خداوند، مقتضى آمرزش است. (قال ربّ اغفرلى)
۵ - استغفار، پیش از دعا و اظهار حاجت به درگاه الهى، زمینه ساز استجابت دعا و برآوردن حاجت است. (قال ربّ اغفرلى و هب لى ملکًا) برداشت یاد شده از استغفار سلیمان(ع)، پیش از اظهار حاجت و درخواست پادشاهى از خداوند برمى آید.
۶ - سلیمان(ع)، از خداوند خواستار حکومتى بى نظیر و نامیسر براى بشر در طول تاریخ (و هب لى ملکًا لاینبغى لأحد من بعدى)
۷ - حکومت مقتدر و پهناور، از خواسته هاى سلیمان(ع) از خداوند (و هب لى ملکًا لاینبغى لأحد من بعدى) جمعى از مفسران بر این باوراند که جمله «لاینبغى لأحد من بعدى» کنایه از وسعت و پهناورى حکومت عصر خود و بلامنازع بودن آن است. بر این اساس «من بعدى» به معناى «من غیرى» خواهد بود; مثل «فمن یهدیه من بعد اللّه» که به معناى «غیر اللّه» است.
۸ - پادشاهى بى نظیر و پهناور سلیمان(ع)، موهبتى الهى بود. (و هب لى ملکًا)
۹ - در دست داشتن قدرت سیاسى و رهبرى جامعه، امرى پسندیده و شایسته براى مردان الهى (و هب لى ملکًا لاینبغى لأحد من بعدى)
۱۰ - دعا براى امور دنیوى (مانند داشتن قدرت سیاسى و رهبرى) در صورت داشتن هدف الهى از آن، امرى پسندیده براى مردان الهى است. (و هب لى ملکًا لاینبغى لأحد من بعدى)
۱۱ - برترى درخواست ها و نیازهاى معنوى و اخروى، بر درخواست ها و نیازهاى مادى و دنیایى در دعا و عرض حاجت به درگاه الهى (قال ربّ اغفر لى و هب لى ملکًا)
۱۲ - خداوند، وهاب (بسیار بخشنده) است. (إنّک أنت الوهّاب)
۱۳ - وهابیت و بخشندگى بسیار خداوند، مقتضى درخواست هاى بزرگ از او است. (ربّ اغفر لى و هب لى ملکًا ... إنّک أنت الوهّاب) یادآورى صفت وهابیت خداوند، پس از دعا و درخواست پادشاهى بزرگ از سوى سلیمان(ع)، مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
۱۴ - ستایش خداوند، از آداب دعا و عرض حاجت به درگاه او است. (ربّ اغفر لى و هب لى ملکًا ...إنّک أنت الوهّاب)
۱۵ - حکومت پهناور و بى نظیر سلیمان(ع)، از معجزات الهى بر حقانیت رسالت او بود. (و هب لى ملکًا لاینبغى لأحد من بعدى) طبق نظر بیشتر مفسران، خواسته پادشاهى به گونه اى که براى هیچ کس میسر نباشد، در واقع براى اعجاز و نشان دادن الهى بودن این قدرت و اثبات ارتباط سلیمان با خداوند قادر و پیامبرى او بود.
روایات و احادیث
۱۶ - «عن أبى جعفر(ع) قال: ...و أمّا داود فملک ما بین الشامات إلى بلاد الإصطخر و کذلک کان ملک سلیمان...;[۱] از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود: ...محدوده پادشاهى داوود ما بین شامات تا بلاد اصطخر بوده است و همچنین پادشاهى سلیمان...».
موضوعات مرتبط
- آمرزش: موجبات آمرزش ۴
- استغفار: آثار استغفار ۵; اظهار استغفار ۲
- اسماء و صفات: وهاب ۱۲
- اولیاءالله: حکومت اولیاءالله ۹; رهبرى اولیاءالله ۱۰; عمل پسندیده اولیاءالله ۹
- توسل: توسل به ربوبیت خدا ۳
- حکومت: درخواست حکومت ۶، ۷، ۱۰
- حمد: حمد خدا ۱۴
- خدا: آثار بخشندگى خدا ۱۳; آثار ربوبیت خدا ۴; امتحانهاى خدا ۱
- خواسته ها: ارزش خواسته هاى مادى ۱۱; ارزش خواسته هاى معنوى ۱۱
- داود(ع): محدوده حکومت داود(ع) ۱۶
- دعا: آداب دعا ۲، ۳، ۵، ۱۱، ۱۴; دنیاطلبى در دعا ۱۰; زمینه اجابت دعا ۵; زمینه دعا ۱۳
- سلیمان(ع): آثار امتحان سلیمان(ع) ۱; استغفار سلیمان(ع) ۱; بى نظیرى حکومت سلیمان(ع) ۶; دعاى سلیمان(ع) ۶، ۷; دلایل حقانیت سلیمان(ع) ۱۵; محدوده حکومت سلیمان(ع) ۱۶; معجزه سلیمان(ع) ۱۵; منشأ حکومت سلیمان(ع) ۸; نعمتهاى سلیمان(ع) ۸; وسعت حکومت سلیمان(ع) ۷; ویژگیهاى حکومت سلیمان(ع) ۱۵
- عمل: عمل پسندیده ۲، ۱۰
- قدرت: درخواست قدرت ۱۰
- نیاز: آثار اظهار نیاز ۵; ارزش نیاز هاى اخروى ۱۱; ارزش نیاز هاى دنیوى ۱۱; ارزش نیاز هاى مادى ۱۱; ارزش نیاز هاى معنوى ۱۱
منابع
- ↑ خصال صدوق، ج ۱، ص ۲۴۸، ح ۱۱۰; نورالثقلین، ج ۴، ص ۴۵۹، ح ۵۴.