الصافات ١٢٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا بودند آنان از بندگان ما گروندگان | |-|معزی=همانا بودند آنان از بندگان ما گروندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::122|١٢٢]] | قبلی = الصافات ١٢١ | بعدی = الصافات ١٢٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا»: آنچه. مراد بت است. | «مَا»: آنچه. مراد بت است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ١٢١ | آیه ١٢٢ | الصافات ١٢٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا»: آنچه. مراد بت است.
تفسیر
- آيات ۱۱۴ - ۱۳۲سوره صافات
- بيان آيات متضمن خلاصه اى از داستان موسى و هارون عليهماالسلام و داستان الياس ودعوت اوعليه السلام
- حجتى بر توحيد كه در سخن الياس عليه السلام به قوم خود، با استناد به خالقبودن خدا اقامه شده است
- دو روايت درباره مراد از بعل در: اتدعون بعلا... وال ياسين
- سخنى پيرامون داستان الياس عليه السلام
نکات آیه
۱ - موسى و هارون (علیهماالسلام)، از بندگان مؤمن خدا (إنّهما من عبادنا المؤمنین)
۲ - موسى و هارون (علیهماالسلام)، از بندگان برجسته و مقرب خداوند (إنّهما من عبادنا المؤمنین) برجسته و مقرب بودن موسى و هارون(علیهماالسلام)، از اضافه «عباد» به ضمیر «نا» به دست مى آید.
۳ - عبودیت و ایمان موسى و هارون (علیهماالسلام) موجب دستیابى آنان به پاداش هایى همچون پاداش هاى محسنان از سوى خداوند (إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّهما من عبادنا المؤمنین) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که جمله «إنّهما من عبادنا...» تعلیل براى جمله «إنّا کذلک نجزى المحسنین» است; یعنى، چون موسى و هارون (علیهماالسلام) از مؤمنان و بندگان خالص خدا بودند، به آنان چونان پاداش محسنان، پاداش دادیم. مقصود نجات از اندوه بزرگ و باقى ماندن نام و آوازه نیک آنان در تاریخ مى باشد.
۴ - ایمان به خدا، مایه جلب لطف و رحمت او (و لقد مننّا على موسى و هرون . و نجّینهما ... إنّهما من عبادنا المؤمنین)
۵ - ارزش احسان و نیکوکارى، به توأم بودن آن با عبودیت و ایمان به خداوند است. (إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّهما من عبادنا المؤمنین) توصیف موسى و هارون (علیهماالسلام) به عابد و مؤمن بودن - افزون بر محسن بودن - مى رساند که صرف احسان، موجب تقرب و منزلت در پیشگاه خدا نمى شود; بلکه افزون بر آن، باید متصف به صفت عبودیت و ایمان بود.
موضوعات مرتبط
- احسان: ملاک ارزش احسان ۵
- ایمان: آثار ایمان به خدا ۴، ۵
- خدا: زمینه لطف خدا ۴
- رحمت: زمینه رحمت ۴
- عبودیت: آثار عبودیت ۵
- محسنان: پاداش محسنان ۳
- موسى(ع): آثار ایمان موسى(ع) ۳; آثار عبودیت موسى(ع) ۳; ایمان موسى(ع) ۱; تقرب موسى(ع) ۲; زمینه پاداش موسى(ع) ۳; عبودیت موسى(ع) ۱، ۲; مقامات موسى(ع) ۱، ۲
- هارون(ع): آثار ایمان هارون(ع) ۳; آثار عبودیت هارون(ع) ۳; ایمان هارون(ع) ۱; تقرب هارون(ع) ۲; زمینه پاداش هارون(ع) ۳; عبودیت هارون(ع) ۱، ۲; مقامات هارون(ع) ۱، ۲