يس ٣٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و هر آینه همگانند با هم به نزد ما احضارشدگان | |-|معزی=و هر آینه همگانند با هم به نزد ما احضارشدگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يس | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::32|٣٢]] | قبلی = يس ٣١ | بعدی = يس ٣٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِنْ»: حرف نفی است. «لَمَّا»: به معنی إِلاّ است. «جَمِیعٌ»: فعیل به معنی مفعول یعنی مجموع است. «جَمِیعٌ .... مُحْضَرُونَ»: خبر اوّل و دوّم (کُلٌّ) است. یا این که (مُحْضَرُونَ) صفت (جَمیْعٌ) است. | «إِنْ»: حرف نفی است. «لَمَّا»: به معنی إِلاّ است. «جَمِیعٌ»: فعیل به معنی مفعول یعنی مجموع است. «جَمِیعٌ .... مُحْضَرُونَ»: خبر اوّل و دوّم (کُلٌّ) است. یا این که (مُحْضَرُونَ) صفت (جَمیْعٌ) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۶
ترجمه
يس ٣١ | آیه ٣٢ | يس ٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنْ»: حرف نفی است. «لَمَّا»: به معنی إِلاّ است. «جَمِیعٌ»: فعیل به معنی مفعول یعنی مجموع است. «جَمِیعٌ .... مُحْضَرُونَ»: خبر اوّل و دوّم (کُلٌّ) است. یا این که (مُحْضَرُونَ) صفت (جَمیْعٌ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۳ - ۳۲ سوره يس
- انذار و تبشير كسانى كه سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم به منظور اتمام حجت ورسيدن آنان به كمال شقاوت است
- وجه اينكه در نقل تكذيب پيامبران توسط مشركين فرمود: قالوا ما انتم الا بشر مثلنا و ماانزل الرحمن من شى ء
- معناى جمله : طائركم معكم كه رسولان ع به مكذبان خود گفتند
- سخن درباره مردى كه جاء من اءقصى المدينه
- استدلال تفصيلى بر توحيد و نفى آلهه در اين دو آيه
- دو حجت و برهان عليه مشركين ، در سخن مردى كه اقصاى مدينه آمد: و مالى لا اعبد الذىفطرنى ...
- توضيحى راجع به جنت در آيه قيلادخل الجنة و اينكه خطاب كننده كيست
- موارد استعمال وصف مكرم اكرام شده در آيات قرآن
- هلاك شدن قوم مكذب با صيحه اى واحده
- حسرت و ندامت بر مردى است كه رسولان الهى را استهزاء كرده اند
- رواياتى درباره داستان فرستادگان عيسى ع و مؤ منى كه مردم را به پيروى آن رسولان دعوتت كرد و...
- رواياتى كه مى گويد صديقين سه افضل وافضل آنان على بن ابى طالب ع است
نکات آیه
۱ - تمامى انسان ها بدون استثنا، در قیامت براى حساب رسى و کیفر و پاداش به پیشگاه خداوند احضار خواهند شد. (و إن کلّ لمّا جمیع لدینا محضرون)
۲ - احضار تمامى انسان ها به پیشگاه خداوند در قیامت، به صورت دسته جمعى و یک جا خواهد بود. (و إن کلّ لمّا جمیع لدینا محضرون) «جمیع» فعیل به معناى مفعول (مجموع) و ضد متفرق است و مقصود از آن در آیه شریفه، اجتماع و انضمام تمامى افراد، از همه اقوام و جوامع بشرى در یک مکان (قیامت) است.
۳ - انسان ها در برابر رفتار و کردارهاى خود، مسؤول بوده و در قیامت باید پاسخگو باشند. (و إن کلّ لمّا جمیع لدینا محضرون) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که احضار انسان ها به پیشگاه خداوند، حاکى از مسؤول بودن آنان در برابر رفتار خود و مجبور شدنشان به پاسخگویى درباره آنها است.
موضوعات مرتبط
- انسان: احضار انسان ها در قیامت ۱; تجمع اخروى انسان ها ۲; مسؤولیت انسان ۳; ویژگیهاى احضار انسان ها در قیامت ۲
- حسابرسى: عمومیت حسابرسى اخروى ۱
- عمل: مسؤول عمل ۳
- قیامت: تجمع در قیامت ۲