الأحزاب ٢١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا شما را است در پیمبر خدا پیرویی نکو برای آن که امید دارد خدا و روز بازپسین را و یاد کند خدا را بسیار | |-|معزی=همانا شما را است در پیمبر خدا پیرویی نکو برای آن که امید دارد خدا و روز بازپسین را و یاد کند خدا را بسیار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::17|٥ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::21|٢١]] | قبلی = الأحزاب ٢٠ | بعدی = الأحزاب ٢٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أُسْوَةٌ»: قدوه و پیشوا. الگو و سرمشق. «یَرْجُو»: امیدوار باشد. بخواهد. الف زائدی در رسمالخطّ قرآنی در آخر دارد. | «أُسْوَةٌ»: قدوه و پیشوا. الگو و سرمشق. «یَرْجُو»: امیدوار باشد. بخواهد. الف زائدی در رسمالخطّ قرآنی در آخر دارد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۴
ترجمه
الأحزاب ٢٠ | آیه ٢١ | الأحزاب ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُسْوَةٌ»: قدوه و پیشوا. الگو و سرمشق. «یَرْجُو»: امیدوار باشد. بخواهد. الف زائدی در رسمالخطّ قرآنی در آخر دارد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۲۷، سوره احزاب
- بيان آيات مربوط به داستان جن احزاب (خندق )
- حكايت ترس و بهانه تراشى منافقان و بيماردلان بعد از مشاهده لشكر انبوه دشمن و سخنپراكنى هايشان در جهت تضعيف روحيه مؤ منين
- مقصود از اينكه فرمود: ((لقد كان لكم فىرسول الله اسوة حسنة ...))
- وصف حال مؤ منين بعد از ديدن لشكريان احزاب : افزون گشتن ايمان ، وفا و استوارىبر عهده و...
- بيان وصف مؤ منينى كه به عهد خود وفا كردند
- اشاره به اينكه بسا مى شود گناه مقدمه سعادت و آمرزش مى شود
- بحث روايتى
- يكى از معجزات پيامبر اكرم (ص ) در واقعه حفر خندق
- يكى ديگر از دلائل نبوت حضرت خاتم (ص ) در واقعه خندق
- روياروئى لشكر اسلام و كفر در جنگ خندق
- آغاز درگيرى و به ميدان آمدن عمرو بن عبدود و مقابله اميرالمؤ منين (عليه السلام ) با او
- پيروزى اميرالمؤ منين بر عمرو بن عبدود و بيان ارزش آن از زبان مبارك پيامبر(ص )
- نيرنگى كه يكى از مؤ منان بعد از اجازه گرفتن از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) براى ايجاد تفرقه بين دشمنان به كار برد
- خذيفه بن اليمان از جنگ خندق سخن مى گويد
- خاتمه جنگ احزاب و روانه شدن سپاه اسلام به سوى بنى قريظه و محاصره آنان و...
- سرانجام يهوديان بنى قريظه و حكميت سعد بن معاذ درباره آنها
- سرانجام حق ستيزى كعب بن اسيد يهودى و شاءن نزول (و انزل الذين ظاهروهم ...)
نکات آیه
۱ - پیامبراسلام(ص) قطعاً، الگویى خوب و شایسته براى مؤمنان بود. (لقد کان لکم فى رسول اللّه أُسوة حسنة) «لام» و «قد» دلالت بر قطعیت و حتمیت مى کنند.
۲ - پیامبراکرم(ص)، الگو و اسوه اى شایسته، براى مؤمنان در جهاد است. (لقد کان لکم فى رسول اللّه أُسوة حسنة) به قرینه آیات قبل و بعد که درباره غزوه احزاب است و نیز برخورد منافقان با جهاد و مسلمانان، به احتمال قوى توصیه به الگوگیرى از پیامبر(ص) مربوط به جهاد است.
۳ - سنت پیامبر(ص) حجت بوده و عمل به آن، امر شایسته اى است. (لقد کان لکم فى رسول اللّه أُسوة حسنة) از آن جایى که خطاب آیه، عام است و شامل دوران حیات و وفات پیامبر(ص) مى شود و نیز آنچه پس از ارتحال آن حضرت مانده، سنت او است، آیه شامل سنت هم مى شود.
۴ - پیامبر(ص) الگویى شایسته و مناسب، براى امیدواران به خدا و عالم آخرت است. (لقد کان لکم فى رسول اللّه أُسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الأخر) «لمن کان یرجوا...» بدل از ضمیر خطاب در «لکم» است.
۵ - استفاده از پیامبر(ص) به عنوان الگو، تنها براى افراد خاص میسّر است. (لقد کان لکم فى رسول اللّه أُسوة ... لمن کان یرجوا اللّه)
۶ - پیامبر(ص)، الگویى خوب و شایسته، براى کسانى است که خداوند را فراوان یاد مى کنند. (لقد کان لکم فى رسول اللّه أُسوة ... لمن کان یرجوا اللّه ... و ذکر اللّه کثیرًا)
۷ - امیدوارى به خداوند و عالم آخرت و ذکر فراوان خدا، امورى بس قابل توجه و با اهمیت (لقد کان لکم فى رسول اللّه أُسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الأخر و ذکر اللّه کثیرًا)
موضوعات مرتبط
- الگو: شرایط استفاده از الگو ۵
- امیدواران: الگوى امیدواران ۴
- امیدوارى: اهمیت امیدوارى به آخرت ۷; اهمیت امیدوارى به خدا ۷
- جهاد: الگو در جهاد ۲
- ذاکران خدا: الگوى ذاکران خدا ۶
- ذکر: اهمیت ذکر خدا ۷
- سنت: حجیت سنت ۳; عمل به سنت ۳
- عمل: عمل پسندیده ۳
- مؤمنان: الگوى مؤمنان ۱، ۲
- محمد(ص): الگو بودن محمد(ص) ۱، ۲، ۴، ۵، ۶