الشعراء ١٠٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=تکذیب کردند قوم نوح فرستادگان را | |-|معزی=تکذیب کردند قوم نوح فرستادگان را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::105|١٠٥]] | قبلی = الشعراء ١٠٤ | بعدی = الشعراء ١٠٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کَذَّبَتْ ...»: قوم نوح با تکذیب نوح، همه پیغمبران را نیز تکذیب کردهاند، چرا که تکذیب پیغمبری، تکذیب همه پیغمبران بشمار است؛ شاید هم قوم نوح، منکر همه پیغمبران و به طور کلّی همه ادیان آسمانی بودهاند (نگا: فرقان / ). تأنیث فعل (کَذَّبَتْ) به خاطر این است که واژه (قوم) به صورت مذکّر و مؤنّث به کار میرود، و به طور کلّی هر اسم جمعی فعل آن میتواند به صورت مذکّر و مؤنّث ذکر شود. | «کَذَّبَتْ ...»: قوم نوح با تکذیب نوح، همه پیغمبران را نیز تکذیب کردهاند، چرا که تکذیب پیغمبری، تکذیب همه پیغمبران بشمار است؛ شاید هم قوم نوح، منکر همه پیغمبران و به طور کلّی همه ادیان آسمانی بودهاند (نگا: فرقان / ). تأنیث فعل (کَذَّبَتْ) به خاطر این است که واژه (قوم) به صورت مذکّر و مؤنّث به کار میرود، و به طور کلّی هر اسم جمعی فعل آن میتواند به صورت مذکّر و مؤنّث ذکر شود. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ١٠٤ | آیه ١٠٥ | الشعراء ١٠٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَذَّبَتْ ...»: قوم نوح با تکذیب نوح، همه پیغمبران را نیز تکذیب کردهاند، چرا که تکذیب پیغمبری، تکذیب همه پیغمبران بشمار است؛ شاید هم قوم نوح، منکر همه پیغمبران و به طور کلّی همه ادیان آسمانی بودهاند (نگا: فرقان / ). تأنیث فعل (کَذَّبَتْ) به خاطر این است که واژه (قوم) به صورت مذکّر و مؤنّث به کار میرود، و به طور کلّی هر اسم جمعی فعل آن میتواند به صورت مذکّر و مؤنّث ذکر شود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰۵ - ۱۲۲، سوره شعرا
- وجه اينكه قوم نوح را مكذب همه مرسيلن خوانده و فرموده است : ((كذبت قوم نوح المرسلين ))
- در گفتگوى نوح عليه السّلام با قوم خود، آنان ايمان آوردن افراد بىمال و مكنت به او را بر او خرده مى گيرند
- نوح عليه السّلام از خداوند مى خواهد بين او و قومش قضاى خود را براند
- بحث روايتى (چند روايت درباره نوح عليه السّلام و قوم او)
نکات آیه
۱ - تکذیب رسالت نوح(ع) از سوى قومش (کذّبت قوم نوح المرسلین)
۲ - انکار هر یک از پیامبران الهى، به منزله انکار همه آنان است. (کذّبت قوم نوح المرسلین) جمع آمدن واژه «المرسلین» با این که قوم نوح تنها شخص نوح(ع) را مورد انکار قرار دادند، بیانگر مطلب یاد شده است.
۳ - وحدت و یگانگى محتواى رسالت هاى آسمانى و برنامه پیامبران (کذّبت قوم نوح المرسلین) جمع آمدن واژه «المرسلین» براى شخص نوح(ع)، مى تواند بدان جهت باشد که پیام رسالت در طول تاریخ، پیامى واحد است و انکار هر یک از پیامبران، به منزله انکار همه رسولان الهى است.
۴ - قوم نوح، منکر حقیقتى به نام رسالت (کذّبت قوم نوح المرسلین) برداشت یاد شده بدان احتمال است که جمع آمدن واژه «المرسلین» از آن جهت باشد که قوم نوح، اصولاً حقیقتى به عنوان رسالت را قبول نداشتند و این به معناى انکار همه رسولان الهى است.
روایات و احادیث
۵ - «عن أبى جعفر(ع): فمکث نوح(ع) فى قومه ألف سنة إلاّ خمسین عاماً لم یشارکه فى نبوته أحد و لکنّه قدم على قوم مکذّبین للأنبیاء(ع) الذین کانوا بینه و بین آدم(ع) و ذلک قول اللّه عزّوجلّ: «کذّبت قوم نوح المرسلین»...;[۱] از امام باقر(ع) روایت شده: ... نوح(ع) ۹۵۰ سال در میان قومش درنگ کرد و احدى در نبوتش با او شریک نبود; لکن نوح(ع) بر قومى فرستاده شده بود که آن قوم پیامبرانى را که بین نوح(ع) تا آدم(ع) بودند، تکذیب مى کردند. این سخن خداوند عزّوجلّ است که: «کذّبت قوم نوح المرسلین»...».
موضوعات مرتبط
- انبیا: تکذیب انبیا ۲; مکذبان انبیا ۵; هماهنگى انبیا ۲، ۳
- قوم نوح: تکذیبگرى قوم نوح ۱، ۴; روش برخورد قوم نوح ۵; عقیده قوم نوح ۴
- نبوت: مکذبان نبوت ۴
- نوح(ع): قصه نوح(ع) ۱، ۵; مکذبان نوح(ع) ۱
منابع
- ↑ کافى، ج ۸، ص ۱۱۵، ح ۹۲; نورالثقلین، ج ۴، ص ۶۲- ، ح ۷۱.