الشعراء ٦٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت نچنین است همانا با من است پروردگارم زود است رهبریم کند | |-|معزی=گفت نچنین است همانا با من است پروردگارم زود است رهبریم کند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::62|٦٢]] | قبلی = الشعراء ٦١ | بعدی = الشعراء ٦٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کلاّ»: چنین نیست. این واژه حرفی است که سخن پیش از خود را ردّ و نفی میکند. یعنی: نگوئید که فرعون و سپاهیانش به ما میرسد. «مَعِیَ»: (نگا: طه / ). | «کلاّ»: چنین نیست. این واژه حرفی است که سخن پیش از خود را ردّ و نفی میکند. یعنی: نگوئید که فرعون و سپاهیانش به ما میرسد. «مَعِیَ»: (نگا: طه / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ٦١ | آیه ٦٢ | الشعراء ٦٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کلاّ»: چنین نیست. این واژه حرفی است که سخن پیش از خود را ردّ و نفی میکند. یعنی: نگوئید که فرعون و سپاهیانش به ما میرسد. «مَعِیَ»: (نگا: طه / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۶۸، سوره شعراء
- غرض اين آيات : مقايسه قوم خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) با قوم موسى وهارون ، ابراهيم و نوح و...
- اشاره به معناى ((خوف )) و فرق آن با ((خشيت ))
- بيان اينكه جمله : ((فارسل الى هارون اخى )) حاكى ازتعلل و شانه خالى كردن از مسئوليت نيست
- معناى ((ذنب )) و مراد از اينكه موسى عليه السّلام فرمود: ((و لهم على ذنب ))
- دلگرمى مى دادند خداوند به موسى و هارون : ما با شمائيم !
- گفتگوى موسى عليه السّلام با فرعون
- مفاد جمله : ((و انت من الكافرين )) كه در خطاب فرعون به موسى عليه السّلام آمده است
- پاسخ موسى عليه السّلام به سه اشكال و اعتراض فرعون بر آن حضرت
- مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :((قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...))
- رد گفتار مفسرين در معناى ضلالت در آيه شريفه
- مراد از حكمى كه بعد از گريختن موسى عليه السّلام از مصر به او داده شده (فوهب لىربى حكما)
- توضيح مفاد (وجعلنى من المرسلين ) كه جواب اعتراضاول فرعون در استبعاد رسالت موسى عليه السّلام است
- توضيح مفاد (و تلك نعمة تمنها على ...) كه پاسخ اعتراض ديگر فرعون است
- بيان گفتار مفسرين درباره جمله ((الم نربك )) و اشكالات و توجهات مترتب برگفتارشان
- اشاره به معتقدات بت پرستان درباره خداى سبحان و ارباب و آلهه
- بيان علت اينكه فرعون گفت : ((رب العالمين چيست ؟))
- تقرير و توضيح جواب موسى عليه السّلام بهسوال فرعون (قال رب السموات و الارض و ما بينهما...)
- دو نكته در ارتباط با پاسخ موس عليه السّلام به فرعون و بيان فساد گفتار بعضىمفسرين در اين زمينه
- جواب دوم موسى عليه السّلام به فرعون به سؤال فرعون از حقيقت رب العالمين : ((قال ربكم و رب آبائكم الاولين ))
- فرعون به موسى عليه السّلام بر چسپ ديوانگى مى زند
- فرعون موسى عليه السّلام را به زندان تهديد مى كند
- موسى عليه السّلام با پيشنهاد اظهار معجزه مى كند
- معجزه عصى و يد بيضاء را نشان مى دهد و فرعون او را متهم به توطئه مى كند
- پيشنهاد بزرگان قوم به فرعون در برابر ارائه معجزات موسى عليه السّلام
- واكنش فرعون در مقابل ايمان آوردن ساحران
- قسمت ديگر داستان موسى عليه السّلام : كوچ شبانه بنىاسرائيل از مصر و غرق و هلاك فرعون و فرعونيان
- نتيجه گيرى از حكايت موسى عليه السّلام و فرعون
نکات آیه
۱ - اقدام قاطع موسى(ع) براى زدودن وحشت همراهان خویش و (ترس آنان از گرفتار شدن در کمند سپاه فرعون) (قال أصحب موسى إنّا لمدرکون . قال کلاّ)
۲ - موسى(ع)، مطمئن به دست نیافتن سپاه فرعون بر وى و همراهانش (قال کلاّ)
۳ - اتکاى موسى(ع) به پروردگار و هدایت خاصه او، مایه اطمینان و آرامش وى در سخت ترین شرایط (قال کلاّإنّ معى ربّى سیهدین)
۴ - توکل و اعتماد به خدا، مایه آرامش و عدم یأس در بحران ها (قال کلاّإنّ معى ربّى سیهدین)
۵ - موسى(ع)، داراى مقامى ویژه در نزد خدا و واسطه وصول رحمت و هدایت الهى به بنى اسرائیل (إنّ معى ربّى سیهدین) آمدن تعبیر «إنّ معى ربّى» (پروردگار من با من است) به جاى «إنّ معنا ربّنا» (پروردگار ما با ما است) نشان دهنده برخوردارى شخص موسى(ع) از امداد خاصه الهى است; که در پرتو آن امداد، بنى اسرائیل نیز نجات مى یافتند.
۶ - پیامبران، واسطه وصول فیض و رحمت خدا به خلق (إنّ معى ربّى سیهدین)
۷ - ربوبیت الهى، مقتضى هدایت خلق (إنّ معى ربّى سیهدین)
۸ - اطمینان و تزلزل ناپذیرى در بحران ها، از صفات ضرورى رهبر جامعه ایمانى (قال أصحب موسى إنّا لمدرکون . قال کلاّإنّ معى ربّى سیهدین)
۹ - عدم اطلاع قلبى موسى(ع) از مراحل بعدى برنامه الهى براى او، پس از مهاجرت از مصر (إنّ معى ربّى سیهدین) تعبیر «سیهدین» مى رساند که موسى(ع) از آغاز تمامى برنامه را نمى دانسته و در لحظه نزدیکى سپاه فرعون و روبه رو شدن با دریا، منتظر دستور خداوند بوده است.
موضوعات مرتبط
- آرامش: عوامل آرامش ۴
- انبیا: نقش انبیا ۶
- بنى اسرائیل: تاریخ بنى اسرائیل ۱; رفع ترس از بنى اسرائیل ۱; هدایت بنى اسرائیل ۵
- توکل: آثار توکل بر خدا ۳، ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۷; رحمت خدا ۶; واسطه فیض خدا۶
- رحمت: زمینه رحمت ۶
- روانشناسى: روانشناسى عاطفى ۴
- رهبران دینى: استقامت رهبران دینى ۸; اطمینان رهبران دینى ۸; صفات رهبران دینى ۸
- سختى: استقامت در سختى ۸
- فرعونیان: اطمینان به ناکامى فرعونیان ۲
- موسى(ع): آثار توکل موسى(ع) ۳; اطمینان موسى(ع) ۱، ۲; عوامل اطمینان موسى(ع) ۳; قصه موسى(ع) ۱، ۲; محدوده علم موسى(ع) ۹; مراحل رسالت موسى(ع) ۹; مقامات موسى(ع) ۵; نقش موسى(ع) ۵; هجرت موسى(ع) از مصر ۹
- هدایت: زمینه هدایت ۵، ۷
- یأس: موانع یأس ۴