الفرقان ٦٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=افزوده شود برایش عذاب روز قیامت و جاودان ماند در آن سرافکنده | |-|معزی=افزوده شود برایش عذاب روز قیامت و جاودان ماند در آن سرافکنده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الفرقان ٦٨ | بعدی = الفرقان ٧٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یُضَاعَفْ»: دو چندان میگردد. چندین برابر میشود. مجزوم است چون بدل از (یَلْقَ) است. «مُهَاناً»: خوار و پست. | «یُضَاعَفْ»: دو چندان میگردد. چندین برابر میشود. مجزوم است چون بدل از (یَلْقَ) است. «مُهَاناً»: خوار و پست. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الفرقان ٦٨ | آیه ٦٩ | الفرقان ٧٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُضَاعَفْ»: دو چندان میگردد. چندین برابر میشود. مجزوم است چون بدل از (یَلْقَ) است. «مُهَاناً»: خوار و پست.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۳ - ۷۷، سوره فرقان
- صفات مؤ منين : تواضع و فروتنى ، و برخورد سالم درمقابل برخورد زشت و لغو جاهلان با ايشان
- رعايت اعتدال در انفاق : يكى از صفات مؤ منين
- معناى اينكه در وصف مؤ منان فرمود: ((لا يدعون مع الله الها آخر)) با توجه به عقيدهمشركان درباره عبادت خدا
- توجيه مخلد مرتكبين قتل ، زنا و ربا در عذاب
- وجوهى كه در معناى تبديل سيئات به حسنات (فاولئكيبدل الله سيئاتهم حسنات ) گفته شد.
- حسنه يا سيئه بودن عمل منوط به آثار عمل است وتبديل سيئات به حسنات نيز به معناى تبديل آثار است
- مراد از اينكه درباره مؤ منين فرمود: ((لا يشهدون الزورو اذا مروا باللغو مروا كراما))
- وصف ديگر عباد الرحمن : آيات خدا را كوركورانه و بدون معرفت و بصيرت نمى پذيرند
- معناى اينكه ايشان از خداوند مى خواهند: ((ما را براى متقين امام قرار بده ))
- معناى آيه شريفه : ((قل ما يعبوا بكم ربى لولا دعاوكم ...))
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف و اقتار،تبديل سيئات به حسنات و...)
نکات آیه
۱ - کسانى که رو به سوى شرک آرند و دست به آدم کشى و زنا بیالایند، در قیامت دو چندان عذاب و کیفر خواهند شد. (یضعف له العذاب یوم القیمة) در این که چرا افراد یاد شده، دو چندان مجازات خواهند شد، میان مفسران دو دیدگاه وجود دارد: ۱- مقصود از «یضاعف...» دو چندان شدن مجازات کسانى است که هر سه گناه شرک، آدم کشى و زنا را با هم مرتکب شوند; زیرا شرک موجب دو چندان شدن مجازات بزه کارى مى شود. برداشت یاد شده و برداشت بعدى مبتنى بر این نظریه است. ۲- مقصود، تشدید مجازات افراد یاد شده است نه دو چندان شدن آن.
۲ - شرک، موجب دو چندان شدن کیفر بزه کارى (آدمکشى، زنا و...) در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة)
۳ - عقیده و جهان بینى درست و نادرست انسان ها، تأثیرگذار در مقدار مجازات گناهانشان در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة) وضع مجازات دو چندان و دائمى براى مشرکانى که مرتکب آدم کشى و زنا شوند و دایمى و دوچندان نبودن مجازات همین گناهان در صورتى که گناه کار مؤمن باشد، گویاى این حقیقت است که ایمان و کفر و عقیده حق و باطل، در میزان مجازات بزه کاران مؤثر است.
۴ - گناه شرک، آدم کشى و زنا در پى دارنده اشدّ مجازات در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة)
۵ - مشرکان و کافران همچون مؤمنان، مکلف به فروع دین اند. (یضعف له العذاب یوم القیمة) دو چندان شدن مجازات مشرکان و کافران در صورت ارتکاب بزه کارى، مى تواند گویاى برداشت فوق باشد.
۶ - کسانى که رو به سوى شرک آرند و دست به آدم کشى و زنا بیالایند، در حال خوارى و براى همیشه در عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (و یخلد فیه مهانًا) از دیدگاه بیشتر مفسران، اگر «ذلک» به مجموع سه گناه شرک، آدم کشى و زنا اشاره باشد، در این صورت مقصود از «یخلد» خلود و جاودانگى است. برداشت فوق مبتنى بر همین نظریه است. و چنان چه «ذلک» اشاره به یکایک گناهان یاد شده به صورت مستقل باشد، در این صورت چون اتفاق همه علما و مفسران بر آن است که زناکار به عذاب ابدى در قیامت گرفتار نمى شود، از این رو مقصود از «یخلد» طولانى بودن عذاب است نه جاودانگى آن.
۷ - گناه شرک، آدم کشى و زنا، در پى دارنده عذاب طولانى و خوارکننده در قیامت (و یخلد فیه مهانًا)
۸ - کسانى که به گناه شرک، آدم کشى و زنا دست بیالایند، در قیامت به دو عذاب جسمى و روحى گرفتار خواهند شد. (یضعف له العذاب یوم القیمة و یخلد فیه مهانًا)
۹ - شرک، آدم کشى و زنا، از گناهان بزرگ و خطیر (یضعف له العذاب یوم القیمة و یخلد فیه مهانًا) برداشت فوق، از وعده عذاب دو چندان، دائمى و ذلت بار براى گناهان یاد شده، استفاده مى شود.
موضوعات مرتبط
- تکلیف: تکلیف همگانى ۵
- جهان بینى: آثار جهان بینى ۳
- جهنم: عوامل جاودانگى در جهنم ۷
- دین: اهمیت فروع دین ۵
- ذلّت: عوامل ذلّت اخروى ۷
- زنا: کیفر اخروى زنا ۴، ۷; گناه زنا ۹
- زناکار: ذلت اخروى زناکار ۷; ذلت زناکار مشرک ۶; عذاب اخروى زناکار ۸; عذاب جسمانى زناکار ۸; عذاب روحى زناکار ۸; کیفر اخروى زناکار مشرک ۱، ۲
- شرک: آثار اخروى شرک ۱، ۲; کیفر اخروى شرک ۴، ۷; گناه شرک ۹
- عذاب: اهل عذاب ۶; جاودانان در عذاب ۶; موجبات عذاب اخروى ۷
- عقیده: آثار عقیده ۳
- قاتل: ذلت اخروى قاتل ۷; ذلت قاتل مشرک ۶; عذاب اخروى قاتل ۸; عذاب جسمانى قاتل ۸; عذاب روحى قاتل ۸; کیفر اخروى قاتل ۴; کیفر اخروى قاتل مشرک ۱، ۲
- قتل: کیفر اخروى قتل ۷; گناه قتل ۹
- کافران: تکلیف کافران ۵
- کیفر: عوامل مؤثر در کیفر اخروى ۳; کیفر مضاعف ۱
- گناهان کبیره ۹:
- مؤمنان : تکلیف مؤمنان ۵
- مشرکان: تکلیف مشرکان ۵; ذلت اخروى مشرکان ۷; عذاب اخروى مشرکان ۷، ۸; عذاب جسمانى مشرکان ۸; عذاب روحى مشرکان ۸