المؤمنون ١٠٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا بودند گروهی از بندگانم میگفتند پروردگارا ایمان آوردیم پس بیامرز ما را و رحم کن بر ما و توئی بهترین رحمکنندگان | |-|معزی=همانا بودند گروهی از بندگانم میگفتند پروردگارا ایمان آوردیم پس بیامرز ما را و رحم کن بر ما و توئی بهترین رحمکنندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::109|١٠٩]] | قبلی = المؤمنون ١٠٨ | بعدی = المؤمنون ١١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فَرِیقٌ»: دسته. گروه. | «فَرِیقٌ»: دسته. گروه. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷
ترجمه
المؤمنون ١٠٨ | آیه ١٠٩ | المؤمنون ١١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَرِیقٌ»: دسته. گروه.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹۹ - ۱۱۸، سوره مومنون
- وصف حال مشركين در حال رويارو شدن با مرگ و تمناى بازگشت نمودن و عدم اجابت آن(قال ربّ ارجعون ...)
- معناى ((برزخ )) و مراد از: ((و من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون ))
- مقصود از اينكه در قيامت حسب و نسبى در بين نيست و كسى ازحال ديگرى نمى پرسد
- توضيح اينكه اهل عذاب در مقام اعتراف و تقاضاى برگشت مى گويند: ((ربّنا غلبت علينا شقوتنا...))
- جواب رد خداوند به توبه و تقاضاى دوزخيان
- اشاره به برهانى براى مساءله بعث با بيان منزه بودن خداى ملك حق از انجام كار بيهوده و عبث .
- بحث روايتى
- پاره اى از روايات مربوط به برزخ و احوال آن
- در قيامت هر حسب و نسبى منقطع است جز حسب و نسب رسول اللّه (ص )
- روايتى ديگرى درباره بهشت و دوزخ و ساكنان آنها
نکات آیه
۱ - یادآورى برخوردهاى مستکبرانه کافران با مؤمنان در دنیا، در پى نجات خواهى آنان از دوزخ و ردّ آن از سوى خداوند (ربّنا أخرجنا منها ... قال اخسئوا ... إنّه کان فریق من عبادى)
۲ - خدا، پروردگار انسان ها است. (یقولون ربّنا)
۳ - اظهار ایمان و طلب آمرزش از درگاه پرودگار در دنیا، ویژگى بندگان صادق خدا (إنّه کان فریق من عبادى یقولون ربّنا ءامنّا فاغفر لنا)
۴ - خداوند، خواهان روى آوردن انسان به درگاه او در زندگى دنیوى است; نه در تنگناى آتش دوزخ. (قال اخسئوا فیها و لاتکلّمون . إنّه کان ... ربّنا ءامنّا فاغفر لنا و ارحمنا)
۵ - بندگان شایسته خدا، همواره معترف به ایمان و بیمناک از کاستى اعمال خویش (إنّه کان فریق من عبادى یقولون ربّنا ءامنّا فاغفر لنا و ارحمنا)
۶ - ایمان در میدان زندگى دنیوى، زمینه ساز برخوردارى انسان از آمرزش و رحمت پروردگار (یقولون ربّنا ءامنّا فاغفر لنا و ارحمنا) تفریع جمله «اغفرلنا» بر «آمنّا» به وسیله «فاء»، بیانگر مطلب یاد شده است.
۷ - استغفار و دعا براى جلب رحمت الهى، از مشخصات عبودیت و ایمان (إنّه کان فریق من عبادى یقولون ربّنا ءامنّا فاغفر لنا و ارحمنا)
۸ - گناه، مانع برخوردارى انسان از رحمت الهى (فاغفر لنا و ارحمنا) تقدم طلب غفران بر رحمت، مى تواند اشاره به این مطلب باشد که با وجود گناه و آثار آن، نمى توان به رحمت الهى دل بست.
۹ - التجا به ربوبیت الهى و بر شمردن صفات رحمت آفرین او، از آداب دعا و نیایش است. (یقولون ربّنا ... و أنت خیر الرحمین)
۱۰ - امیدوارى و خوشبینى عمیق مؤمنان نسبت به خداوند (یقولون ربّنا ءامنّا فاغفر لنا و ارحمنا و أنت خیر الرحمین)
۱۱ - خدا، بهترین و مهربان ترین مهربانان (و أنت خیر الرحمین)
موضوعات مرتبط
- آمرزش: زمینه آمرزش ۶
- استغفار: آثار استغفار ۷
- اسماء و صفات: خیرالراحمین ۱۱
- امیدواران: امیدواران به خدا ۱۰
- انسان: مربى انسان ها ۲
- ایمان: آثار ایمان ۶; ایمان به خدا ۴; دعوت به ایمان ۴; نشانه هاى ایمان ۷
- بندگان خدا: استغفار بندگان خدا ۳; اقرار بندگان خدا ۵; ایمان بندگان خدا ۳، ۵; ترس بندگان خدا۵; ویژگیهاى بندگان خدا ۳، ۵
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۲
- جهنمیان: رد استمهال جهنمیان ۱
- خدا: التجا به ربوبیت خدا ۹; دعوتهاى خدا ۴; ربوبیت خدا ۲; رحمت خدا ۹; مهربانى خدا ۱۱
- دعا: آثار دعا ۷; آداب دعا ۹
- رحمت: درخواست رحمت ۷; زمینه رحمت ۶; موانع رحمت ۸
- عبودیت: نشانه هاى عبودیت ۷
- کافران: رد استمهال کافران ۱; روش برخورد کافران ۱; کافران و مؤمنان ۱
- گناه: آثار گناه ۸
- مؤمنان: امیدوارى مؤمنان ۱۰