المؤمنون ٩٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بلکه آوردیمشان به حقّ و همانا ایشانند دروغگویان | |-|معزی=بلکه آوردیمشان به حقّ و همانا ایشانند دروغگویان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::90|٩٠]] | قبلی = المؤمنون ٨٩ | بعدی = المؤمنون ٩١ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْحَقِّ»: مراد قرآن است که آئیننامه راستین اسلام است (نگا: بقره / نساء / یونس / . توحید و کتابهای آسمانی و شرائع الهی. | «الْحَقِّ»: مراد قرآن است که آئیننامه راستین اسلام است (نگا: بقره / نساء / یونس / . توحید و کتابهای آسمانی و شرائع الهی. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷
ترجمه
المؤمنون ٨٩ | آیه ٩٠ | المؤمنون ٩١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْحَقِّ»: مراد قرآن است که آئیننامه راستین اسلام است (نگا: بقره / نساء / یونس / . توحید و کتابهای آسمانی و شرائع الهی.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۸، سوره مؤ منون
- يادآورى نعمت شنوايى و بينايى (مشترك بين انسان و حيوان ) و خردمندى (متخصص به انسان )
- استبعاد و سپس انكار بعث و معاد از جانب كافران
- ردّ سخنان كافران با اثبات امكان بعث و قيامت با بيان مالكيت حقيقه خداوند.
- بيان اينكه مالكيت اعم از ربوبيت است .
- اشاره به اختلاف عقائد بت پرستان درباره الله ، ارباب و آلهه .
- معناى آيه (قل من رب السموات السبع ...)
- معناى ((ملكوت )) و اين كه ملكوت هر چيزى به دست خدا است و اثبات امكان بعث و معاد ازاين طريق .
- منضور از اينكه فرمود: ((و هو يخبر و لا يجار عليه )).
- مراد از ((اتخاذ ولد)) كه به خداوند نسبت داده مى شد و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)).
- تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق ))
- بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه كه جمله ((ولعلا بعضهم على بعض )) متضمن آن است .
- اشاره به تفاسير ديگر در معناى آيه شريفه
- معناى ((همزات الشياطين ))
نکات آیه
۱ - قیامت، وعده اى راست و تخلف ناپذیر (بل أتینهم بالحقّ) «إتیان» (مصدر «أتى») یک مفعولى و به معناى آمدن است و هر گاه همراه با «باء» تعدیه بیاید - مانند آیه فوق - دو مفعولى و به معناى آوردن مى شود. «حقّ» به قرینه مقابله آن با «کذب» (إنّهم لکاذبون)، به معناى سخن راست است. گفتنى است که مراد از سخن راست (حقّ)، مى تواند یکى از سه امر زیر باشد: ۱- وعده قیامت، ۲- مسأله توحید و یگانگى خدا، ۳- قرآن کریم. برداشت یاد شده بر پایه احتمال اول است.
۲ - قرآن، سخنى راست و به دور از هر دروغ (بل أتینهم بالحقّ)
۳ - قرآن، کتابى آسمانى و نازل شده از سوى خداوند (بل أتینهم بالحقّ)
۴ - پیام توحید، پیامى حق و منطبق با واقعیت هاى عالم هستى (بل أتینهم الحقّ)
۵ - شرک، اندیشه اى نادرست، دروغ و نا منطبق با واقعیت هاى جهان هستى (بل أتینهم بالحقّ و إنّهم لکذبون)
۶ - افسانه خواندن قرآن از سوى کافران، دروغى ناروا به ساحت آن (إن هذا إلاّ أسطیر الأوّلین ... و إنّهم لکذبون)
۷ - منکران معاد، اشخاصى دروغگویند. (بل أتینهم بالحقّ و إنّهم لکذبون)
موضوعات مرتبط
- توحید: حقانیت توحید ۴
- شرک: بطلان شرک ۵
- عقیده: عقیده باطل ۵
- قرآن: تهمت افسانه به قرآن ۶; تنزیه قرآن ۲; صداقت قرآن ۲; قرآن از کتب آسمانى ۳; وحیانیت قرآن ۳
- قیامت: حتمیت قیامت ۱
- کافران: تهمتهاى کافران ۶; دروغگویى کافران ۶
- معاد: دروغگویى مکذبان معاد ۷